Järkytyin, asuntolainan ottaminenhan on tällä hetkellä aivan järkyttävän kallista!!!
Pankin laskurilla esim. 145000e laina 20v maksuajalla, kokonaiskustannukset 220000e. Huhhuh!
Kommentit (4)
Tuo on pelkkä nykykorkoon perustuva arvio, kukaan ei voi tietää tulevaa korkotasoa, voi olla isompi tai pienempi. Itse asiassa jos katsoo viiden tai kymmenen vuoden päästä taaksepäin, nykyhetki voi näyttää ihan hyvältä hetkeltä ostaa, tai sitten ei
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ole vielä laskeutunut kunnolla suomalaisten tajuntaan, ketään ei maksa asunnoista enään nykyhintoja.
200ke laina, mikä riittää juuri uuteen yksiöön tai koirankoppikaksioon riittävän omarahoituksen kanssa, 25 vuoden laina-ajalla kustantaa 333ke. Mutta ei hätää, Helsingissä asuntojen hinnat nousevat ikuisesti.
Minä olen juuri ottamassa asuntolainaa. Siltarahoituksen tarve on vuodeksi 180 000, mutta tämä asunto menee myyntiin ja velkaa pitäisi jäädä 80 000 euroa 15 vuodeksi. Tuosta "ylimääräisestä" lainasta maksan vain korot. Uusi asunto reilut 225 000.
Maksaahan se tietenkin, mutta onneksi tuo lopullinen lainasumma on suht pieni.
On kuitenkin mieleinen asunto tullut eteen ja vakavasti harkitsen tarjouksen tekemistä. Asunnon osto on kuitenkin edessä ja jos kun tulevaisuudesta ei tiedä, niin ei sitä kristallipallostakaan näe, milloin tarkalleen pitäisi ostaa.
Ei paras mahdollinen hetki, mutta tuo kiikarissa oleva asunto ei varmaan odota ikuisuuksia.
Asia ei ole vielä laskeutunut kunnolla suomalaisten tajuntaan, ketään ei maksa asunnoista enään nykyhintoja.