Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiki Kela vaatia nostamaan sen s-tilille pantiksi talletetun 100e käyttöön, ennen kuin myöntää perustoimeentulotukea?

Vierailija
19.02.2023 |

Ja jos ei nosta, niin voiko Kela sitten huomioida tuon 100e käyttövaroiksi joka kuukausi ttt:tä hakiessa?

Tämä siis olettaen että tyypin ykkös käyttötili on toisessa pankissa...s-tili vain bonuskorttia varten. Sehän ei ole välttämätön.

Tai entä kertyvät bonukset sitten?
Niistähän voi vuodessa kertyä mukava summa.
Syyllisyykö petokseen jos ei ilmoita kertyneitä varoja?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudutte toistuvasti hakemaan toimeentulotukea, kuten minä, niin älkää hyvät ihmiset ikinä paljastako Kelalle tilejänne muita kuin sen, mihin haluatte tuet. Kelalla ei ole mitään valtuuksia saada tietoonsa teidän muita tilejänne. Minulla on yksi salatili jossa on tällä hetkellä noin 500 euroa, enkä todellakaan ole sen olemassa olosta kellekään kertonut.

Nyt joku raivostui pahemman kerran: "MIKSI SINÄ HAET TOIMEENTULOTUKEA VAIKKA SINULLA ON RAHAA?!?!?!?!?!?!?". Noh, tuo 500 euroa on olemassa ihan vain sen takia jos minulle tulee yhtäkkiä jokin yllättävä meno johon tarvitsen rahaa, kuten vaikkapa uuden polkupyörän hankkiminen.

Vierailija
22/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joudutte toistuvasti hakemaan toimeentulotukea, kuten minä, niin älkää hyvät ihmiset ikinä paljastako Kelalle tilejänne muita kuin sen, mihin haluatte tuet. Kelalla ei ole mitään valtuuksia saada tietoonsa teidän muita tilejänne. Minulla on yksi salatili jossa on tällä hetkellä noin 500 euroa, enkä todellakaan ole sen olemassa olosta kellekään kertonut.

Nyt joku raivostui pahemman kerran: "MIKSI SINÄ HAET TOIMEENTULOTUKEA VAIKKA SINULLA ON RAHAA?!?!?!?!?!?!?". Noh, tuo 500 euroa on olemassa ihan vain sen takia jos minulle tulee yhtäkkiä jokin yllättävä meno johon tarvitsen rahaa, kuten vaikkapa uuden polkupyörän hankkiminen.

No silloin pyritään ENSIN pois toimeentulotuelta. Moiset tukihuijarit sietäisi laittaa linnaan ja ikuisesti evätä kaikkiin tukiin oikeuden. Moinen laki tarvittaisiin heti koska nämä köyhät tuntuvat olevan järkiään kaikki toinen toistaan epärehellisempää sorttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne omalle tilille mitään satasen panttia makseta. Se on nimeltään osuusmaksu ja se menee osuuskaupan omalle tilille, joten ei sitä Kela voi vaatia käytettäväksi, koska se on jo käyetty siihen osuusmaksuun. Kela kyllä näkee verotiedoista, että sulla on myös S-tili, vaikka et ole sitä ilmoittanut. Saattavat vaatia selvitystä tilillä olevista varoista, että varaudu siihen.

Vierailija
24/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaadi, mutta sinulle mahdollisesti maksettu osinko näkyy verotiedoissasi maatalous-/yrittäjätulona ja joudut hakemaan verottajalta esteettymyystodistuksen jossa köy ilmi että olet saanut bonuksia/osinkoa. Jouduin aikanaan melkoiseen pinteeseen näkyvien pienten bonuksien takia. Siksipä minä ilmoitan aina Kelan kanssa asioidessani lisätiedoissa, oli asia mikä hyvänsä - että minulla on S-etukortti.

Muuten hyvä mutta s-ryhmä EI MAKSA, EIKÄ OLE KOSKAAN MAKSANUT OSINKOJA.

Hok maksoi joskus, ei enää vuosiin.

Vierailija
25/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkänlainen tili pitää olla, jotta voi ostella verkkokaupoista, mutta Kela ei saa siitä tietää ikinä?

Miksi haluat että Kela ei saa tietää verkkokauppaostoksistasi? Ei ne sitä kiinnosta.

Vierailija
26/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaadi, mutta sinulle mahdollisesti maksettu osinko näkyy verotiedoissasi maatalous-/yrittäjätulona ja joudut hakemaan verottajalta esteettymyystodistuksen jossa köy ilmi että olet saanut bonuksia/osinkoa. Jouduin aikanaan melkoiseen pinteeseen näkyvien pienten bonuksien takia. Siksipä minä ilmoitan aina Kelan kanssa asioidessani lisätiedoissa, oli asia mikä hyvänsä - että minulla on S-etukortti.

Ei ole maksanut. Osinkoa maksaa ainoastaan OSAKEYHTIÖT. HOK ei ole osakeyhtiö vaan OSUUSKUNTA.

Vierailija
27/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bonuksethan näkyy tiliotteessa ja verotiedoissakin käsittääkseni.

Jos sun tulot on miinuksella niin en usko että joku 100e vaikuttaa, tosin itse nostaisin sen varuilta pois.

Siis se kelaan ilmoitettu tili on nordeassa.

En ole koskaan kertonut s-bonus-tilistä.

Ap

tuossa olet tehnyt pahan virheen. Olisit ilmoittanut kaikki sinun nimissäsi olevat pankkitilit ja niiden saldot. jos niissä papereissa ei kysytä jäsenmaksuista, niin voisi olettaa, että kelaa ei ne kiinnosta. Jos sen sijaan on kysytty etkä ole kertonut, niin aika paha, jos ja kun jäät kiinni.

Vierailija
28/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun velvollisuutesi on ilmoittaa Kelalle kaikki sun nimissäsi olevat pankkitilit, myös PayPal jne. Kela joskus tarkistaa näitä kysymällä pankeista, ei kannata jäädä kiinni pimityksestä.

Minulla on tilejä myös ulkomailla. En ilmoittanut niistä mitään. En myöskään liitolle enkä työttömyyskassalle enkä TE-byroolle, että olin välillä töissä ulkomailla - olisi vain monimutkaistanut ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen saamista. Ei pidä olla liian rehellinen. 

Vierailija
29/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei voi pitää paikkaansa, sillä jo laki velvoittaa pankit ilmoittamaan pankkitilit verottajalle, samoin velat, jos niistä maksetaan/veloitetaan korkoa tai muita maksuja. Ja Kelalla on oikeus verottajan tietoihin.

Vierailija
30/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on s-tili, eikä mulle ole tullut mitään ongelmaa toimeentulotuen kanssa.

Vierailija
31/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole tarvinnut nostaa. Jos saat bonuksia yli 50e kuussa niin ne voi vähentää tt-tukea.

Ehkä ei tarvitse mitään tukia jos 50e/kk bonuksia ropisee.

Miten niin?

Juuri niillä tuilla me käydään Prismassa.

Täytyyhän sitä ruokaa ostaa.

Iso perhe ja lähestulkoon mihinkään muulla rahaa ei sitten menekään.

Ja aina noin 50e saadaan bonuksia.

Vierailija
32/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäistä varallisuutta ei huomioida toimeentulotuessa, esim jos tilillä on juurikin 100 euroa säästössä "pahan päivän varalle" ei Kela huomioi sitä varallisuutena toimeentulotuessa.

Sen sijaan jos et ole toimittanut Kelaan kaikkien hallussa oleviesi tilien tiliotteita,  voidaan sinua epäillä väärinkäytöksestä. Lisäksi tilille maksettavat S-bonukset ovat toimeentulotuessa huomioitavia tuloja. 

t. Kelan toimeentulotuen etuuskäsittelijä

Vierailija
33/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin, että jos jollain on joku 500 euron hätävarakassa kotona eikä kerro siitä toimeentulotukea hakiessa, niin ei ole kovin suuri synti, vaikka väärin se on. Mielestäni köyhimmilläkin pitää voida saada olla edes vähän hätävaraa sukan varressa ilman että vaikuttaa toimeentulotukiin. Toki tämä mielipiteeni pätee vain silloin, kun se aikuisten oikeasti on hätävarana eikä minään bilerahastona. Siis jos sitä oikeasti pidetään oikeita hätätilanteita varten.

tiedän erään henkilön, joka niinikään jätti kertomatta ulkomailla olevat tilinsä ja siellä saamansa ansiotulot. Hälle kävi huono tuuri ja jäi kiinni niistä: seurauksena tukien takaisinmaksu korkojen kera ja oikeudenkäyntikulut (siellä määriteltiin mitä on pimitetty, miten paljon ja mitä on maksettava takaisin).

Vierailija
34/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Kelan toimeentulotukea saavan kuuluu ilmoittaa sinne kaikki tilit, myös S-tili. Lisäksi pyydettäessä (yleensä 3-4 kertaa vuodessa) on toimitettava kaikkien pankkien tiliotteet, yleensä 2-3 edeltävältä kuukaudelta. Eli yleensähän bonusta tai plussaa saa vain muutaman euron kuukaudessa, mutta mikäli mitä tahansa tuloa saa yli 50 euroa kuukaudessa, se vähentää toimeentulotuen määrää ylimenevältä osalta. Köyhä on siis ainoa, joka ei saa pitää veronpalautustaan, eli pidä huolta, että veroprosenttisi on oikea, ettet saa palautusta yli 50 euroa.

Vierailija
35/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelasetä kirjoitti:

Vähäistä varallisuutta ei huomioida toimeentulotuessa, esim jos tilillä on juurikin 100 euroa säästössä "pahan päivän varalle" ei Kela huomioi sitä varallisuutena toimeentulotuessa.

Sen sijaan jos et ole toimittanut Kelaan kaikkien hallussa oleviesi tilien tiliotteita,  voidaan sinua epäillä väärinkäytöksestä. Lisäksi tilille maksettavat S-bonukset ovat toimeentulotuessa huomioitavia tuloja. 

t. Kelan toimeentulotuen etuuskäsittelijä

Kysyin tätä joskus kysy kelasta-palstalta ja siellä sanottiin, että bonuksia ei lasketa tuloksi.

Saanko virallisen lähteen tähän? Kovin tuntuu olevan virkailijakohtaista.

Vierailija
36/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No silloin pyritään ENSIN pois toimeentulotuelta. Moiset tukihuijarit sietäisi laittaa linnaan ja ikuisesti evätä kaikkiin tukiin oikeuden. Moinen laki tarvittaisiin heti koska nämä köyhät tuntuvat olevan järkiään kaikki toinen toistaan epärehellisempää sorttia.

Sinäpä raivostuit oikein kunnolla. Otan osaa, heh heh! Totuushan on kuitenkin se, että mitä varakkaampi henkilö, sitä kierompi hän osaa olla erityisesti rahan suhteen.

Ps. En ole työtön mutta olen oikeutettu toimeentulotukeen

Vierailija
37/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole maksanut. Osinkoa maksaa ainoastaan OSAKEYHTIÖT. HOK ei ole osakeyhtiö vaan OSUUSKUNTA.

Voisitko opetella netin käytön etiketin, eli säännöt? Päde sitten nippelituiedoillasi kun osaat käyttäytyä.

Vierailija
38/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sanoisin, että jos jollain on joku 500 euron hätävarakassa kotona eikä kerro siitä toimeentulotukea hakiessa, niin ei ole kovin suuri synti, vaikka väärin se on. Mielestäni köyhimmilläkin pitää voida saada olla edes vähän hätävaraa sukan varressa ilman että vaikuttaa toimeentulotukiin. Toki tämä mielipiteeni pätee vain silloin, kun se aikuisten oikeasti on hätävarana eikä minään bilerahastona. Siis jos sitä oikeasti pidetään oikeita hätätilanteita varten.

tiedän erään henkilön, joka niinikään jätti kertomatta ulkomailla olevat tilinsä ja siellä saamansa ansiotulot. Hälle kävi huono tuuri ja jäi kiinni niistä: seurauksena tukien takaisinmaksu korkojen kera ja oikeudenkäyntikulut (siellä määriteltiin mitä on pimitetty, miten paljon ja mitä on maksettava takaisin).

Asiasta on käyty joskus oikeuttakin, ja oikeuslaitos päätyi tt-tuen varassa olleen, tt-tuesta säästämänsä kohtalaisen käteisvarannon kohdalla siihen, että myös toimeentulotukea saavalla on oikeus säästää saamastaan toimeentulotuesta.

Kelan pitäisi luultavasti osoittaa ensin, että säästetyt rahat on jostakin muualta kuin toimeentulotuesta, ennenkuin niitä voidaan vähentää.

Ei siinä olisi mitään järkeä, jos toimeentulotuen varassa olevan mahdollisuudet hankkia esim. pesukone tai jotakin muuta kalliimpaa evättäisiin yksinkertaisesti siten että toimeentulotuesta ei saisi säästää. Tt-tuen pelisäännöt on muutenkin melko tiukat, ei niillä tarvitse estää tavanomaisia hankintoja jos vain säästämään pystyy.

Vierailija
39/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Kelan toimeentulotukea saavan kuuluu ilmoittaa sinne kaikki tilit, myös S-tili. Lisäksi pyydettäessä (yleensä 3-4 kertaa vuodessa) on toimitettava kaikkien pankkien tiliotteet, yleensä 2-3 edeltävältä kuukaudelta. Eli yleensähän bonusta tai plussaa saa vain muutaman euron kuukaudessa, mutta mikäli mitä tahansa tuloa saa yli 50 euroa kuukaudessa, se vähentää toimeentulotuen määrää ylimenevältä osalta. Köyhä on siis ainoa, joka ei saa pitää veronpalautustaan, eli pidä huolta, että veroprosenttisi on oikea, ettet saa palautusta yli 50 euroa.

Mutta yksikään täysijärkinen ei ilmoita kuin vain sen tilin jolle tuet haluaa.

Vierailija
40/56 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tässä tarkoitetaankin osuusmaksun korkoa eikä osinkoa. Korkoa on ainakin Keskimaa maksanut vielä viime vuonnakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi