Minkä ikäisenä vauvan pitää oppia viimeistään ryömimään/konttaamaan?
Kommentit (8)
Ei noihin ole mitään ikärajoja. Jotkut vauvat eivät ryömi tai konttaa ikinä, esim. minä itse opin suoraan kävelemään. Oma lapseni taas skippasi ryömimisen ennen konttaamista ja kävelemistä. Jotkut lapset taas nousevat istumaan ja kulkevat pepullaan.
Mutta jossain vaiheessa lapsuutta nuo on syytä osata, varsinkin se konttaaminen, sillä tuolla käsien ja jalkojen ristikkäisliikkeellä on tutkitusti yhteyttä lukemaanoppimiseen ja lukihäiriöön.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä neuvolakortissa ole enää sitä taulukkoa, missä ruksitaan milloin on mitäkin oppinut? Siinä taulukossa on ollut ne normaalirajat vähän paksummalla viivalla ruudun reunassa.
On, mutta ei siinä ole kohtia ryömimiselle ja konttaamiselle.
- eri
Ei vauvana ollenkaan. Tiedän pari ihan tervettä lasta, jotka ovat lähteneet liikkelle vasta 1v synttäreitten jälkeen. Jos vauvan motoriset taidot muuten kehittyy, pystyy kannattelemaan päätään, istumaan, potkimaan jne. niin liikkeelle kyllä ehtii myöhemminkin.
Näistä puhuttaessa isoäitini kertoo mielellään tarinaa omasta lapsuudestaan, jolloin kuulemma kukaan ei osannut liikkua taaperoikäisenä kun pikkulapset istuivat navetassa saaveissa päivät pitkät jotta äiti voisi tehdä töitä navetassa. Hyvin ovat ehtineet oppia myöhemminkin.
Ei neuvolassa puututtu mitenkään, kun kuopus opetteli konttamaan vasta sen jälkeen, kun ensin käveli pitkät ajat pitkin tukia. Huomasi, että on tosi hidasta kiertää seiniä pitkin ensin käytävän toista puolta ja sitten toista, että pääsi haluamaansa paikkaan. Meni kauan ennenkuin uskaltautui irrottamaan tuesta ja lähteä kävelemään ilman tukea.
Yleisimmin 6-7kk ryömii ja 8-10kk konttaa, kävelee 11-16kk
Minulla esikoinen ryömi 5kk ja kuopus 11kk iässä. Muistelen että toinen oli vähän aikainen ja toinen myöhäinen niihin keskiarvoihin verrattuna. Tuo myöhäinen on nykyään hieman aikaista parempi liikkuja, harrastaa tanssia ja voimistelua.
Eikö siellä neuvolakortissa ole enää sitä taulukkoa, missä ruksitaan milloin on mitäkin oppinut? Siinä taulukossa on ollut ne normaalirajat vähän paksummalla viivalla ruudun reunassa.