Miten selvitä ryhmätöistä?
Miten selvitä vielä kahdesta ryhmätyöstä ryhmässä, jossa on jotain todella mätää. Ensinnäkin itseäni eräs ryhmän jäsen vähättelee törkeällä tavalla. Hän poistaa kaikki sisällöt ja unohtaa ideani. Jopa sellaiset, mitä ohjaaja pitää hyvänä. Hän puhuu usein hienovaraisen vähättelevästi ja saa tuntemaan, että olen todella huono. Vastikään hän sanoi ryhmässä, että hänestä tuntuu, että hän puhuu eri kieltä kuin me muut. Toisin sanoen olemme häntä huomattavasti tyhmempiä. Näin tietysti voi ollakin, mutta silti kyseessä on ryhmätyö. Myös muille ryhmänjäsenille puhutaan ilkeästi, mutta vähän kuin vuorotellen. Toisessa ryhmätyössä hänellä on tosi iso rooli esityksessä muille, minkä hän on ottanut. Nyt sekin vähä, mitä meille muille jää, on menossa hänelle. Eli muilla ryhmässä ei juuri tilaa ole. Puheoikeus on käytännössä hänellä. Toisessa ryhmätyössä olimme sopineet selkeästi, mitä kukin tekee. Oman osuuteni siitä olin jo aloittanut. Nyt selvisi, että hän on käytännössä jo tehnyt työn yksin. Itselleni tästä tulee moraalinen ongelma. Kun työ esitellään, ilmeisesti hän esittelee sen myös itse, kun sen on tehnyt. Miten voin esittää olleeni työssä, jota en juuri aloitusta pidemmälle ole ehtinyt. Muut ryhmässä eivät vielä ole aloittaneetkaan. Kyse ei ole siitä, että me muut emme tekisi osuuuttamme tai haluaisi tehdä, sillä ne ovat sovitut etukäteen ja koko ryhmä haluaa tehdä työtä. Myös oli sovittu, että jälkimmäinen työ aloitetaan vasta, kun ensimmäinen työ tehty. Siksi siis muut eivät ole aloittaneet. En ole mistään niin kiitollinen, kun siitä, että melko pian tästä ryhmähommasta pääsen eroon. Kritiikkiä en uskalla esittää, koska hän suuttuu helposti ja kaikki muuttuu vaikeammaksi. Mennäkö tässä vaan mukana, noin kuukauden päästä tämä on ohi. Mutta mitään hyvän ryhmätyön merkkejä tämä tekeminen ei täytä. Ryhmätyöt vievät täysin ilon oppimisesta, mikä muuten olisi ihanaa.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Oletko jutellut asiasta muiden osallisten kanssa? Tämä päämieshän voi hyvin arvioijalle sanoa, että hän on joutunut tekemään koko työn yksin, eikä mainitse, ettei vain itse ole kelpuuttanut muiden tekemiä osioita. Te voisitte myös olla ohjaavaan ja arvioivaan opettajaan (?) yhteydessä ja kertoa, mikä on tilanne. Rohkea voisi ehdottaa, että jos tämä päämies tekee sitten yksin omansa, ja te muut teette ryhmänä ihan erillisen työn.
Tässä on semmoinen tilanne, että olemme valmistumassa kohta. Aikaa kuitenkin on riittävästi ryhmätöille ja aiemmin sovitulle peräkkäiselle järjestykselle. Ryhmätyö onneksi tapahtuu alustalla eli kun itsekin olen paljon tämän ensimmäisen työn hyväksi tehnyt, vien kaiken materiaalin sen työn kansioon aina, jotta se tulee näkyväksi. Juuri tuo on käynyt mielessä, että saattaa esittää, että on kaiken tehnyt yksin. Tämän jälkimmäisen työn osalta tulee noin käymäänkin, koska on sen salaa jo tehnyt. Olen kuitenkin itse sitä jälkimmäistä jo kerennyt aloittaa myös, vaikka tosiaan sovittiin, että työt tehdään perätysten. En ole puhunut muiden ryhmäläisten kanssa. Emme tunne toisiamme entuudestaan, siksi ei ole niin suurta luottamusta, yksi ryhmässä myös vähän peesaa päämistä ja pelkään leimautuvani pahanpuhujaksi enkä haluaisi hässäkkää, kun valmistuminen lähellä. Inhottava tilanne.
Tiedustelkaa ryhmätyön ja kurssin ohjaajalta millainen protokolla laitoksella on näiden minäminä-tyyppien suhteen. Ei ole taatusti ensimmäinen kerta kun porukkaan osuu vastaavanlainen pätijä ja rohmu. Että annatteko hänen tehdä oman yksilötyön ja te loput väsäätte opintovaatimusten mukaisen ryhmätyön. Ja nämä siis arvostellaan luonnollisesti erikseen.
Tosi ikävää, ja vielä näin lähellä valmistumista. Ymmärsinkö oikein, että teillä on alusta netissä, jonne laitatte tuotoksia ja käytyä keskustelua, mutta tämä yksi poistaa muiden tekemiä asioita sieltä? Jos näin, todella törkeää, ja ainakin tuosta pitäisi puhua kurssin vastuuopettajalle.
Minulle tulee mieleen kolme asiaa, joista voi tehdä joko kaikki tai vain osan.
- ottaa asia puheeksi ryhmässä kaikkien ryhmäläisten läsnäollessa: kysyä suoraan, aikooko tuo tyyppi x tehdä koko työn yksin, vaikka puhe on ryhmätyöstä, vai oletko ymmärtänyt väärin (ei kannata heti syyttää, vaan aloittaa keskustelu: voin olla väärässä, mutta en nyt ymmärrä, mitä x meinaa); ylipäänsä saada koko ryhmän kuullen häneltä selitystä käytökselleen
- ottaa yhteyttä vastuuopettajaan heti; jos ei muuta, niin kirjoittaa tuo sama ylläoleva teksti sille opettajalle; että mitä tulisi tehdä, et halua itse olla lusmu, ja koet asian esille ottamisen vaikeaksi. Sen voi vielä muotoilla niin, että et ole ollut aiemmin tällaisessa tilanteessa etkä osaa toimia, mutta etenkin näin valmistumisen ja työelämään siirtymisen ollessa näin lähellä sinulle olisi tärkeää oppia vastaisen varalle, kuinka tällaisissa hankalissa, tiimityöhön liittyvissä vuorovaikutustilanteissa tulee toimia. Se, että opettaja tietää ryhmän ongelmista jo varhaisessa vaiheessa on myös eräänlainen vakuutus oman suorituksesi kannalta
- teet itse oman osiosi nyt mahdollisimman nopeasti valmiiksi, tai vaikka koko työn kokonaan samalla tavalla kuin se tyyppi x on nyt tahollaan tehnyt. Tällöin sinulla on tarpeen vaatiessa esittää opettajalle se, että et ole lusmunnut vaan päinvastoin tehnyt enemmän työtä tilanteessa, jossa joku ryhmän jäsenistä sooloilee. Kaikkein parasta olisi, jos voisitte puhua muiden ryhmäläisten kanssa tilanteesta (mieluiten tietenkin tyypin x kanssa) ja tehdä suunnitelma b:n teille muille, mutta jos ette ole tuttuja etkä halua aiheuttaa ongelmia, tärkeintä on se, että "turvaat oman selustasi" ja ennaltaehkäiset osaltasi sen, että tyyppi x pystyisi väittämään tehneensä kaiken vain yksin. Pahimmassa tapauksessa teette jokainen oman esitelmän/työn ja esittelette ne irrallaan toisistaan. Sekin on parempi kuin se, että on yksikin ryhmäläinen, joka ei ole tehnyt työtä. Eli tehtävän tekeminen vaikka yksin valmiiksi, jos ryhmätyö ei kertakaikkisesti onnistu.
Tsemppiä, tilanne on vaikea, ja todella ikävä, mutta ei mitenkään ainutkertainen.
Jos vielä jaksat, kerro sitten, miten meni.
Itse tein AMK:ssa suurimman osan ryhmätöistä yksin, mutta kukaan ei halunnut tehdä noita töitä kanssani, enkä löytänyt AMK:sta yhtään ystävää.
Oletko jutellut asiasta muiden osallisten kanssa? Tämä päämieshän voi hyvin arvioijalle sanoa, että hän on joutunut tekemään koko työn yksin, eikä mainitse, ettei vain itse ole kelpuuttanut muiden tekemiä osioita. Te voisitte myös olla ohjaavaan ja arvioivaan opettajaan (?) yhteydessä ja kertoa, mikä on tilanne. Rohkea voisi ehdottaa, että jos tämä päämies tekee sitten yksin omansa, ja te muut teette ryhmänä ihan erillisen työn.