Järkyttävä tuo Bruce Willisin saama diagnoosi
https://www.aivosaatio.fi/diagnoosi/otsa-ohimolohkorappeuma/
Muuttaa persoonan aivan täysin, hirveä taakka sairastuneelle itselleen ja varsinkin läheisille, sairastunut saa sentään oireidensa myötä pienen armon asiassa, koska ei itse enää tajua tilannetta.
Brucella aika monta lasta ja kys dementian muoto on 100% periytyvää lajia.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Alusta saakka tiesin että kyseessä on dementia eikä mikään afasia. Jostakin syystä asiaa ei haluttu sanoa ääneen, mutta ilmeisesti nyt on menty jo niin pitkälle, ettei Bruce enää tajua aikaa eikä paikkaa. Karmea sairaus. Johtaa siihen, että B heiluu paskat housussa ja ei tunnista läheisiään.
Esim. iltalehdessä on videopätkä, jossa Bruce on helmikuun alussa käppäilemässä Kaliforniassa, että ei se nyt vielä oo ihan tuossa sun kuvailemassasi kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahallakaan ei voi terveyttä ja nuoruutta ostaa.
Kuka sellaista on luullutkaan? Sinä?
EKA vastaus:
"Hänellä sentään on rahaa..."
En väittänyt että rahalla voi terveyttä ostaa, luepa siis uudestaan. Raha auttaa tässä enemmän psykologisena tekijänä, eli mahdollisesti tukihoidon ja läheisten tuen myötä on kaiken saatavissa olevan avun piirissä, voi hankkia mukavuudet tilanteeseen mitä ei tavan tallaajalla olisi mahdollista. Muut samassa jamassa makaa pian laitoksessa tai on heppoisen avun piirissä kotona odottaen viimeistä armahdusta. Mutta eihän se raha sairausta tietenkään paranna eikä pelasta.
tv. eka vastaaja
Vierailija kirjoitti:
Näytteliköhän Bruce kännissä? Musta se oli aina vähän sen oloinen kuin olisi ollut nousuhumalassa.
Jotenkin nyt kun taaksepäin miettii hänen näyttelijän suorituksia, niin oli tosiaan aina vähän hitaalla käyvän tai vähintäänkin päähänpotkitun oloinen. Vuorosanat myös aina kumman lyhyitä, ihan kun olisivat halunneet suojata häntä jo pidemmän aikaa, ja kaikki verhottu sitten suuren action tähden tyylin taakse. Ehkä se sairaus on luurannut jo kauan siellä taustalla.
Saa nähdä päättääkö päivänsä itse vai antaako riutua pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä meni vajaassa vuodessa alzheimerin takia siihen kuntoon, ettei tunne minua eikä siskoani. Ei sitä viitsi järkyttyä tuntemattomien ihmisten puolesta, kun oikeastaan jokainen meistä joutuu joskus tekemisiin muistisairauden kanssa. Joko itse potilaana tai läheisenä.
Ei jokainen joudu muistisairauden kanssa tekemisiin. Jos on sellainen suku missä kuollaan saappaat jalassa, niin siellä ei nähdä mummoja vaipoissa.
Joo monessa suvussa mennään kyllä vasta kun kroppa antaa periksi, nuppi kirkkaana loppuun asti.
Joku aika sitten oli elokuva jossa näkyi selvästi Brucen sairaus. Näkyi hänen habituksestaan selvästi ja kovin iso rooli ei ollutkaan eikä paljon vuorosanoja. Olisko ollut vuodelta2019 se kuva.
Muutoin noissa eri dementian muodoissa on yksilöllisiä eroja. Tutusta piiristä kuoli pariskunta muutaman vuoden välein diagnoosista. Heillä sanottiin olleen Alzheimer ja vei hautaan muutamassa vuodessa molemmat.
Sitten on yksi joka sai diagnoosin reilusti yli 10v sitten ja on hengissä edelleen ja hänellä on Lewyn kappaleen tauti. Ei juuri näkynyt vielä kuutisen vuotta sitten mutta noin vuoden sisään on kaventanut ihmisen elinpiiriä ja lähimuisti mennyt.
Taudin pahenemiseen liittyi agressiivisuuskohtaukset jotka ovat vähentyneet.
Tutun miehellä oli Alzheimer ( dg n 65v) ja mies oli voimissaan ollessa hyvin pahansisuinen ja kuinka ollakaan kun tauti todettiin, miehestä tuli lempeääkin lempeämpi. Vaimo kiitteli, kun loppuvuodet sai elää normaalisti ilman miehen ilkeää kieltä ja mustasukkaisuutta. Mies kuoli kun oli 72v muuhun sairauteen.