Alppitietäjät! Maaliskuussa alpeille? Kannattaako?
Mikähän mahtaa olla lumitilanne itävallassa?maaliskuulle katsotaan matkaa Itävaltaan.
Mutta onkohan siellä lunta ja rinteet laskettavassa kunnossa?
Kommentit (9)
Mikä olisi hyvä kohde ja varma luminen?
On. Ainakin Itävallassa siinä 9.3.tienoilla on ollut tosi hyvin lunta, olen ollut 4 vuotena samaan aikaan, ja kyläänkin päässyt laskemaan, vaikka siellä aivan alhaalla laaksossa onkin jo ruohoa näkyvillä ihan kunnolla.
Toi on just paras aika mennä, kun usein aurinko paistaa ja on keväiset tunnelmat. Ja myöhemminkin, mutta sitten olen kuullut että osa alarinteistä mössääntyy iltapäivän puolella. Ah, nyt alko tekee mieli lähteä Alpeille. Mihin päin oot menossa?
Lunta ainakin niissä kohteissa missä on jäätikkö, uskoisin?
Oon katsonut montaa eri kohdetta, mutta kun osu silmiin nuo alkuvuoden uutiset että tänä vuonna itävallassa on ollut lämmin ja lumipula, niin mietin että kannattaako sinne lähteä jos on niin lämmin vuosi ollut
Vierailija kirjoitti:
Jos lumivarmuus on tärkeä kriteeri, niin Tux/Hintertux on hyvä vaihtoehto. Rinteitä todella laajalla korkeusskaalalla. Ylhäällä jäätiköllä pääsee laskemaan kesälläkin ja jos tuuliolot estävät laskemisen ylhäällä, Tuxin puolella Rastkogel on todennäköisesti auki.
Menisin vasta touko-kesäkuussa liitovarjoilemaan, alamäkipyöräilemään, vaeltamaan, kylpemään ja uimaan. Hissit ovat silloinkin auki ja maisemat niin kauniit. Maaliskuussa on lumivyöryjen riski aikamoinen. Joka vuosi tulee ruumiita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lumivarmuus on tärkeä kriteeri, niin Tux/Hintertux on hyvä vaihtoehto. Rinteitä todella laajalla korkeusskaalalla. Ylhäällä jäätiköllä pääsee laskemaan kesälläkin ja jos tuuliolot estävät laskemisen ylhäällä, Tuxin puolella Rastkogel on todennäköisesti auki.
Ja vielä varoituksen sana: Hintertuxin yläosa on tosiaan jäätikkö, eli ei metriäkään rinteiden ulkopuolelle ilman opasta, jos ei oikeasti tiedä, mitä on tekemässä.
Kylissä lunta tuskin enää on, mutta ylhäällä varmasti! Varmista että kohteesi hiihtoalue on yli 2000 metrin korkeudessa. Jäätiköille pääsee hiihtämään kesälläkin (esim. Kaprun).
Onkohan siellä hissit ja rinteet miten auki