Voiko tällä tavoin toimien olla liian vaativa lapsen koulumemestyksen suhteen?
Kehun ja palkitsen hyvästä yrittämisestä ha uutterasta harjoittelusta eli koulutöiden teoista enkä vain hyvistä suorituksista. Autan lasta läksyissä aina tarvittaessa ja joka päivä käyn läpi että saa ne tehtyä. Mutta vaadin, että lapsi oikeasti pysähtyy rauhassa keskittyen tekemään ne läksyt ja monesti myös lukee vähän extraa aihealueesta ja muutenkin lukee paljon kirjallisuutta. Läksyjen ja kokeisiin lukemisen kunnollinen hoitaminen on oikeastaan pakko, muut kivat vapaa-ajan jutut tulee niiden jälkeen ja toissijaisena. Mutta olen aina tukena ja apuna, kuulustelen koealuetta ja tsemppaan jaksamaan, keitän välillä kaakaot ja pullat, jotta jaksaa lukea jne.
Olen kuitenkin miettinyt olenko liian tiukka. Ajatus voi olla tyhmä, mutta kun jotenkin ajan henki on koululaisen itseohjautuvuus ja aika isot vapaudet, niin rupesin vain miettimään.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Voi.
Miten niin?
Pakkohan se on vaatia paljon, jotta pärjää kunnolla.
No ei tuo nyt mitenkään kohtuuttomalta kuulosta. Tärkeintähän on olla kiinnostunut lapsen koulunkäynnistä ja tukea sitä tarpeen vaatiessa.
Kyllä meillä lähtee kivat jutut tauolle, jos koulun hoitaminen ei kiinnosta.
Tuntuu olevan kyseenalainen toimintatapa nykymaailmassa, jossa ei saisi vaatia mitään.
Mitä tiukkaa tuossa on? Ihan normia tosin läksyissä auttamisen jättäisin pois - itse ne on tehtävä.
Jos opettajalla on antaa lisätehtäviä ja lapsesi niitä haluaa tehdä, niin ok. En pakottaisi menemään omatoimisesti pidemmälle kuin opetus menee. Vapaa-aika on arvokasta.
Riittää, että katsot, että tekee läksyt ja lukee kokeisiin ajallaan.
Kai se riippuu lapsesta. Kysy häneltä. Itse olisin ahdistunut tuollaisesta, mutta olin hyvä koulussa. Jälkikasvu myös hoitaa koulun itse ja suuttuu jos siihen osoittaa turhaa kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos opettajalla on antaa lisätehtäviä ja lapsesi niitä haluaa tehdä, niin ok. En pakottaisi menemään omatoimisesti pidemmälle kuin opetus menee. Vapaa-aika on arvokasta.
Riittää, että katsot, että tekee läksyt ja lukee kokeisiin ajallaan.
Tämä. Jos lasta itseään aihe kiinnostaa enemmän, osaa varmasti siihen itsenäisesti tutustua syvemmin. Minulle riittää, että osaa sen mitä koulu vaatii, eikä joka aineesta tarvitse täysiä pisteitä saada.
Olen samanlainen äiti kuin Ap.
Lapset nyt isoja, hyvissä ammateissa, kiitollisia avustani silloin ennen.
Jatka samaa tahtia, Ap!
Jotain rajaa vaatimiselle ja varsinkin kaiken muun kivan rajoittamiselle. Sillä keinolla saatte aikaan sen , että lapsi muuttaa kotoa vähintään ammattikoulun asuntolaan heti kun vaan voi. Ja tekee kaikkea sitä kivaa, jota koulun vuoksi kotona kiellettiin.
Riippuu ihan millä asenteella ollaan liikkeellä, kokeeko lapsi sen tukena vai painostuksena.
Se on liian tiukkaa, jos siihen kuluu kohtuuttomasti aikaa. Alakouulaisenläksyihin ei pääsääntöisesti putäisi mennä ainakaan tuntia enempää. Sekin on jo aika paljon, jos on päivittäistä.
Voi.