Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksikseen asuvat ihmiset, joilla on lapsia - millä keinoin saatte säästettyä suurempia summia?

ero on kallista
15.02.2023 |

Laskeskelin tässä menoja ja tuloja - totesin, että säästäminen on aivan pirun hidasta hommaa, vaikka tulot olisivatkin kohtuulliset. Olen eronnut ja minulla on kaksi lasta puolet ajasta kanssani.

Käteen jäävä palkka on noin 3000 euroa kuukaudessa ja kaikki menot sisältäen pienehkön rahastosäästämisen on noin 2700 euroa kuukaudessa (menot pienenee muutaman vuoden kuluttua +200e). Tämän lisäksi tulee lapsilisät, mutta ne olen säästänyt lasten opiskeluita ajatellen erillisille tileille. Veronpalautuksia tuppaa tulemaan noin 2000 e vuodessa.

Haluaisin säästellä kunnollisen hätävarapuskurin (n. 8000e), tavallisen "auto tarvitsee remontin puskurin" (n. 2- 3000e) ja alkaa säästämään myös uudempaa autoa varten (n. 10 - 15 000e).

Olen ostanut vähän aikaa sitten uudisasunnon, jonka lainaa lyhennän tällä hetkellä (omarahoitusta oli noin 50 000e). Rahastoissa on noin 12 000 euroa + lapsien säästöt. Rahastoihin ja lasten säästöihin en halua koskea. Olen saanut ostettua kaiken tarvittavan uuteen asuntoon eron jälkeen ja ne on nyt maksettu.

Haluaisin saada säästettyä käteistä noin + 20 000 euroa mahdollisimman äkkiä, mutta miten se on mahdollista. Oletteko olleet vastaavassa tilanteessa ja miten olette hommasta selvinneet?

Mielestäni ylimääräisiä kuluja ei ole, hinnat on kilpailutettu, kaupasta ostetaan vain tarpeellinen, suoratoisto-, lehti ym. palveluita ei ole. Kirjaan menot ja tulot ylös ja seuraan niitä tiiviisti.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muut eronneet säästä :(

Vierailija
2/10 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan yksinhuoltajana olin taloudellisesti vahvoilla.

Ex -mieheni maksoi reilun elatusmaksun, poikamme harrastukset, talvi - ja kesälomat 4 vk. Talvella Lapissa ja kesällä ulkomailla. Lomakuukaudeltakin hän maksoi elarin. Pääsin joka kesä ulkomaan matkalle. Poikamme opiskeli yliopistossa 2 tutkintoa isänsä kustannuksella. Tämä kaikki kuitattiin ennakkoperintönä.

Ladies, miettikää kenen kanssa lapsia teette.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä tuo 20 000 on kasassa kunhan nämä palstan pörssigurut herää.

Vierailija
4/10 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa meistä ei haluaisi säästää 20 000€ mahdollisimman äkkiä? Kaikki haluaisivat, mutta harvalle se on mahdollista.

Itse saan säästöön 200€ kuussa, satanen rahastoon ja toinen säästötilille. Nyt säästöjä on noin kymppitonni, mutta monta vuotta siihen on mennyt. Välillä on ollut säästöjä pakko vähän käyttääkin. 

Nuorempana en säästänyt, kun ajattelin sen olevan liian hidasta ja siten turhaa kuitenkin. Nyt olen kyllä tosi ylpeä itsestäni, että olen saanut noinkin ison summan säästöön. Hitaasti säästäminen on parempi kun ei säästämistä lainkaan.

Vierailija
5/10 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästät helposti kertomasi perusteella

"Käteen jäävä palkka on noin 3000 euroa kuukaudessa ja kaikki menot sisältäen pienehkön rahastosäästämisen on noin 2700 euroa kuukaudessa (menot pienenee muutaman vuoden kuluttua +200e). Tämän lisäksi tulee lapsilisät, mutta ne olen säästänyt lasten opiskeluita ajatellen erillisille tileille. Veronpalautuksia tuppaa tulemaan noin 2000 e vuodessa."

Sinulle jää kuussa 300e Säästöön menojen jälkeen. Se on 3600e vuodessa. Lisäksi veronpalautukset 2000e vuodessa. Yht. Säästöjä syntyy 5600 e vuodessa.

Tuon lisäksi saat työstäsi lomarahat eli jos haluat haluat todella säästää niin lomailet vain sillä lomarahasummalla.

Harva, hyvin harva pystyy säästämään noin paljon kuin sinä pystyt.

Vai onko tässä 'kaikki mulle heti'-dilemna eli todellisuudessa tuota säästynyt rahaa ei ole säästynytkään vaan se kulutettu.

Vierailija
6/10 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vastaava tilanne, mut menot on pienemmät ja siinä se juttu ehkä onkin. Minulla ei ole esim. autoa lainkaan.

Vierailija
7/10 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että on suuremmat tulot ja pienemmät menot kuin sinulla. Noilla tulotasolla ja menoilla ei vain parempaan pysty. Joko siis hankit lisätuloja tai karsit menoja. Tai sitten etsit jonkun jakamaan kuluja.

Vierailija
8/10 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän palstan mammoilla ole tulot siellä +10k /kk eli säästöön jää mukavasti. Lisää rahaa tulee jos se Rivieralla oleva asunto laiteaan kesällä vuokralle. 

Totuus on kuitenkin se, että täällä hengaavat yh:t elävät kädestä suuhun ja unelmovat vain muunlaisesta elämästä. Tämän vuoksi kaikki onkin perseestä. 

Vierailija
9/10 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl yksin asuva voi säästää, asuntoon vähän yli pari tonnia, ruuat ja vaateet,

lapsilisät ja ex miesten maksamat elatusavut.

käyttöön jää ylimääräistä vielä tonni puoltoista ylimääräistä.

Sitten vielä keikkatöitä kun huvittaa.

En saa muuta kelalta kuin asumistukea ja lapsilisät ja työttömyystuet.

asumistukeakaan ei makseta kuin osa, kun asunto on liian iso.

Vierailija
10/10 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästän kaiken, mitä edellisestä palkasta on jäljellä seuraavan palkan tullessa. Jonain kuukausina vain 100,-, toisinaan 700-800,- yleensä jotain siitä keskiväliltä. Lapselle säästän lapsilisät. Lisäksi säästän veronpalautukset ja lomarahat. Autohuollon ja esim. renkaat ostan palkalla, en säästöillä. Säännöllistä kuukausisäästämistä tuon lisäksi 300,-/kk osakkeisiin ja rahastoihin. Ja kun säästötilille kertyy varoja, niin yleensä sitten kerran vuodessa siirrän osake- ja rahastosäästöön isomman summan. Tuo säästötili on se puskuri, josta hankin isommat tarpeet, autoa vaihtaessa välirahan ja kalliimpiin lomamatkoihin ainakin osan. Vielä ei ole tullut tilannetta, että palkka ei riittäisi normaaleihin kuluihin vaan pitäisi säästötililtä sitä varten nostaa rahaa. Niin, olen yh, mutta vain yksi lapsi.