Mikä harrastus ujolle 4,5-vuotiaalle
Lapseni on aika ujo ja hänellä on jonkinasteisia aistiyliherkkyyksiä. Yritän keksiä hänelle jotain harrastusta. Ideoikaa kiltit minulle mikä se voisi olla.
Pitäisi olla sellainen aika helppo ja kevyt juttu eli ei mitään kovin kuormittavaa. Itse en voi osallistua mihinkään liikunnalliseen tiettyjen terveysesteiden vuoksi, eli kaikki meilläpäin oleva mll-kerhotoiminta on ainakin poissuljettua koska se on vain jotain perheliikuntaa, samoin täälläpäin oleva kaikki jalkapallo on perhefutista jossa siis vanhemman kanssa yhdessä tehdään ja pelataan. Harrastus voisi olla kyllä ihan muutakin kuin liikuntaa myös.
Kommentit (7)
Haluaako lapsi itse harrastuksen, vai sinunko idea se on? Kysyt tietysti lapselta, mikä häntä voisi kiinnostaa siitä mitä teilläpäin on tarjolla, mikäli harrastushalu tosiaan on lapsen oma.
Mites joku kuvataide, askartelu, lukemiseen liittyvä?
Onko päivähoidossa? Jos on, ei tuon ikäinen tarvitse harrastusta päiväkodin lisäksi.
Ei ujo ja aistiyliherkkä 4-vuotias tarvitse mitään harrastusta. Kävelkää metsässä ja tutkikaa luontoa. Käykää hiihtämässä. Lue hänelle paljon. Harrastusryhmien melu ja hälinä kuormittaa aistiherkkää. Harrastaa ehtii isompanakin.
Vierailija kirjoitti:
Mihin 4,5v tarvitsee harrastusta? Varsinkaan ujo ja aistiyliherkkä?
Ehkä vaikkapa päästäkseen ujoudestaan. Vanhempi ei tee lapselle palvelusta, jos päättää jo 4 vuotiaana, että lapsi on niin ujo, ettei pysty mihinkään ja hänen on vain parempi pysytellä kotonaan.
Ujous voi olla jossain määrin synnynnäinen ilmiö, mutta tuskin kukaan voi väittää, ettei kasvatuksella ja kokemuksilla voisi olla siihen vaikutusta. Jos vanhemmat pelkäävät ulkomaailmaa, niin miten lapsi voisi suhtautua siihen varauksettomalla uteliaisuudella.
Muskari?