Huomenna 260 000€:n asuntolainan viimeinen erä!
....mutta auto pitäisi vaihtaa ja siihen sitten tartteis ~50 000€ lainaa. Ei taida loppua velkavankeus ikinä 😡
Kommentit (21)
Aja rutkulla, niin et tarvitse lainaa!
Onnea asuntolainan päättymisestä. Elämä on valintoja, itse en ostaisi noin kallista autoa.
Onnittelut! Ota halvempi auto niin ei tarvi pistää 50 000€:a. Ja kyllähän se on ihan helvetisti rahaa. Paljon yli sen mitä on isolla osalla vuosipalkka. Siis ennenkuin edes verot mennyt.
Etkö ole saanut mitään säästöön asuntolainan aikana? Kun minä maksoin viimeisen erän muutama vuosi sitten, niin säästössä ja sijoituksissa oli liki 100 000 euroa.
Mihin tarvitset noin kalliin auton?
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole saanut mitään säästöön asuntolainan aikana? Kun minä maksoin viimeisen erän muutama vuosi sitten, niin säästössä ja sijoituksissa oli liki 100 000 euroa.
No riippuu varmasti kuinka nopeasti ja kuinka paljon on sitä maksanut. Minä maksoin ylimääräisiä lainamaksuja pelkästään viime vuonna 30 000 euroa enkä paljon säästellyt. Alan säästää, kun kahden vuoden päästä laina on maksettu.
Ei se koskaan lopukkaan jos itse pidät sitä yllä. Onko kesämökki, huvijahti ja prätkä jo ostettuna?
Eikö halvemmalla löydy ihan hyvää autoa. Luulisi nyt jo 30 000 euron auton olevan tosi hyvä auto.
Miksi auto on ostettava lainarahalla?
Kannattaa ostaa joku halpa auto uutena tai vähän käytettynä. Ne muutaman tonnin ritsat on täysiä arpalappuja, jos itse osaa korjata niin ihan turhia.
260 000€ asuntolainaa, josta olet maksanut päälle kymmeniä tuhansia korkoja.
Asuntosi arvo kuitenkin laskee koko ajan ja nyt meinaat ostaa vielä kohtuuhintaisen auton, jonka arvo putoaa silmissä.
Vierailija kirjoitti:
260 000€ asuntolainaa, josta olet maksanut päälle kymmeniä tuhansia korkoja.
Asuntosi arvo kuitenkin laskee koko ajan ja nyt meinaat ostaa vielä kohtuuhintaisen auton, jonka arvo putoaa silmissä.
Otin asuntolainaa 240 000 euroa vuonna 2007, ja taisi heti seuraavan vuonna alkaa korot laskea. Nyt on lainaa jäljellä enää 19000 euroa. Ei ole hirveästi mennyt korkoihin näinä vuosina. Oli kyllä ihan täydellinen aika ottaa asuntolainaa.
Minäkin maksan kesällä viimeisen erän asuntolainasta. Tavoite olisi pärjätä ilman lainaa ja saada säästöön enemmän. Eli meillä ajetaan vanhalla autolla niin kauan kun se toimii ja sit voidaan harkita uuden, käytetyn auton ostoa. Mutta se ostetaan säästöillä. Lainaa autoa varten en ole koskaan ottanut, enkä ota. Ihanaa olla pian velaton!
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset noin kalliin auton?
Nyt eletään mielenkiintoisia aikoja autoilun suhteen. Polttomoottoriautoja ei saa kohta myydä ja säädylliset sähköautot maksaa sen 50000e. Pistää vähän miettimään, että minkä ratkaisun itse tekis auton suhteen, kun olis vaihdon aika. En ole kyllä ap ja asuntolainaakin vielä päälle 200keur jäljellä. Melko samoista summista lähdin liikkeelle, mitä ap on maksanut.
Miksi haluatte maksaa lainaan nopeammin mitä normaalitahti olisi?
Itse en nyt maksa ylimääräistä, kun korkotaso on vielä(kin) niin matala, että sijoittamalla saan samalle rahalle todennäköisesti paremman tuoton. Saisi nousta paljon vielä, että alkaisin maksamaan pois. Tavallaan maksan sen ylimääräisen lyhennyksen osakesalkkuun ja tämähän tuottaa myöhemminkin, kun asuntolaina maksettua asunnon arvo ei täällä meilläpäin ainakaan kasva.
Varmaan pienet kakkukahvit hörppisin, kun oma asuntolaina on maksettu 2039. Kiva tunne varmasti olla velaton!
Vierailija kirjoitti:
Itse en nyt maksa ylimääräistä, kun korkotaso on vielä(kin) niin matala, että sijoittamalla saan samalle rahalle todennäköisesti paremman tuoton. Saisi nousta paljon vielä, että alkaisin maksamaan pois. Tavallaan maksan sen ylimääräisen lyhennyksen osakesalkkuun ja tämähän tuottaa myöhemminkin, kun asuntolaina maksettua asunnon arvo ei täällä meilläpäin ainakaan kasva.
Varmaan pienet kakkukahvit hörppisin, kun oma asuntolaina on maksettu 2039. Kiva tunne varmasti olla velaton!
Maksoin asuntolainaa ylimäärin ja samalla sijoitin, mutta ei ne sijoitukset hyvin menneet ja olen tosi tyyväinen, että maksoin enemmän sitä lainaa kuin oli tarvetta. Asunnon arvo on noin kaksikertaistunut tällä asuinalueella tässä välissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut säästöön ja ajattelin pitää säästöni, koska niiden tuotto on enemmän kuin sutolainan korko. Eli OST tili on täynnä. Ja ajateltu auto maksaa paljon enemmän kuin tuo 50 000€ eli omaa rahaa tuohonkin kelkein toinen mokoma.
Ps. Ajan työmatka-ajoja liki 30 000km/v + ~15 000km siviili ajoja, joten millään "rutkulla" ei viitsi ajella.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään tajua tätä höyryämistä. Eihän jotkut 3% korot nyt mitään korkeita ole. Mitään muuta lainaa varmaan noin halvalla saa kuin asuntolainaa, että ennemmin kannattaa säästää muuhun, ettei tarvi mitään muuta varten lainaa ja pitää se asuntolaina.
Onneksi en tarvitse enää autoa työmatkoihin vaan nyt voin vuokrata auton tarvittaessa. Oli se kyllä melkoinen kuluerä aikoinaan.
Juu, mutta 50 000 ei ole paljon lainaa. Olet joskus saanut tuon aikaisemmankin summan lainaksi, eli siihen nähden.