Keskenmenon kivut ja vuoto?
Kuuluuko keskenmenoon aina kipua? Millaista ja kuinka kovaa? Millainen on raja vuodon kanssa, että kuinka paljon voi tulla ettei ole mennyt kesken?
Kommentit (4)
mutta kumpikin kivuton.
Ensimmäinen oli rv 9,vuoto vain alkoi ja kivuttomasti vuoti pois.
Toinen oli keskeytynyt keskenmeno,sekään ei sattunut vaikka lääkkeillä avitettiin rv 10.
Yksilöllistä taitaa olla sattuuko vai ei.
Toivottavasti kaikki on hyvin!
alkoi pienellä kivulla, oli tunne ettei voinut suorassa kävellä. ihan pientä tihkua, missään vaiheessa ei ennen lääkkeitä edes alkanut kunnolla vuotamaan. km todettiiin 13+5 mutta pikkuinen oli ollut kuolleena lääkärin arvion mukaan jo kaksi viikkoa.
-emmilee
Keskenmenoja on niin monenlaisia ja kivut sekä vuoto yksilöllisiä. Toivottavasti kaikki menee vielä hyvin. Alkuraskaus on inhottavaa, kun pitää vain odotella ja toivoa parasta.
Minulla meni seuraavasti:
Pieni rusehtava tiputtelu alkoi heti plussaamisesta, mutta raskaus meni kesken vasta kun viikkoja oli kasassa tasan 10. Viikolla 8 (eli 7+jotain), noustessani tuolilta yhtäkkiä housuihin solahti verta niin paljon, että jopa farkut kastuivat läpi. Sen jälkeen vuotoa tuli kuin runsaiden kuukautisten aikana viikon verran. Vuotoa tuli kahden viimeisen viikon aikana niin paljon, että vaihdoin yösidettä 15-30 min. välein tai vuoti yli. Lisäksi veren mukana tuli kananmunan kokoisia verihyytymiä. Kipuja ei ollut paitsi sitten, kun varsinainen keskenmeno alkoi. Vauva eli ihan viimeiseen asti, koska olin edellisenä päivänä käynyt ultrassa ja siellä näkyi syke.
Varsinaisen keskenmenon poltot alkoivat kuukautismaisena jomotksena alavatsalla ja yltyivät todella koviksi ja vetivät aivan kaksinkerroin kivusta. Sairaalassa jo itkin, mutta se saattoi johtua osittain myös järkytyksestä ja pettymyksestä. Kovat kivut loppuivat kuin seinään lääkärin operoitua vauvan ja istukan ulos. Jälkikäteen oli vielä parina päivänä lieviä supistuksia joihin sain syödä panadolia. Kuukautismaista vuotoa tuli vielä n. 3 viikkoa keskenmenon jälkeen.
Nyt olen toista kertaa raskaana ja tälläkin kertaa alussa tuli niukkaa rusehtavaa vuotoa (myös muutamia tippoja kirkasta verta) ja uudelleen viikolla 8. Olin aivan varma, että vuodon takia en ole raskaana. Kun kuitenkin tein raskaustestin (varmuuden vuoksi pari viikkoa myöhässä pahoinvoinnin takia) niin ajattelin, että kesken tämä menee, kun kerran samalla tavalla tihuttelee kuin edelliselläkin kerralla. Silti raskaus jatkui ja vuoto lakkasi. Verta tuli vielä kerran viikolla 20 neuvolalääkärin kovakouraisen tarkastuksen jälkeen. Nyt rv. 37+1 eli laskettuun aikaan on vajaa 3 viikkoa ja toistaiseksi kaikki hyvin.
Ekassa alkoi raju ja runsas vuoto ihan kun salamana taivaalta. Kivut olivat niin tuskastuttavat että itketti vaan, eli sanoin kuvaamattomat.
Toinen km tän vuoden toukokuussa, alkoi tihuttelulla, vauvan syke silti näkyi, mutta muutama päivä myöhemmin ei enää näkynyt. Samana päivänä alkoi runsaampi vuoto ja kova alavatsa sekä selkäsärky, tähän liittyi myös oksentelua.
Nämä omasta kokemuksesta. Eka meni kesken rv 6+ ja toinen rv 8+.