Oppilas löi opettajaa pesäpallomailalla päähän
Väkivallasta on tullut joidenkin Helsingin koulupäivien arkea.
Koulut | Tällaista on väkivalta pääkaupunkiseuden kouluissa Oppilas löi opettaja Katja Lottaa pesäpallomailalla päähän https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009384246.html
Ei ole vaikea arvata millaisia kouluja ne ovat.
Kommentit (316)
Miettikää, kuinka täyttä on vankiloissa 10-vuoden päästä.
Olen onnekas kun asun lapseni kanssa maalla, johon nämä elukat eivät onneksi edes halua.
Meillä on aivan normaalia koulunkäyntiä, eikä häiriköintiä ole juuri laisinkaan.
Nyt kun kohta on vaalitkin, tiedätkö oman ehdokkaasi kannan ja korjaussuunnitelman tähän tilanteeseen?
Lastemme tulevaisuudestahan tässä on pohjimmiltaan kysymys, ei sen vähemmästä eikä sen enemmästä.
Vierailija kirjoitti:
On järkyttävää, miten voidaan hiljaa hyväksyä se, että koululainen käy aikuisen päälle. En voi ymmärtää sitä.
En voi ymmärtää, miksi näitä asioita ei oteta tosissaan. Miksi työntekijän annetaan kärsiä. Tällaiseen ongelmaan pitäisi puuttua jokaisena kertana. Yksikin kerta on liikaa.
Jos lyöt vielä kerran, niin...
PMMP:n kappaleessa Joku raja sanotaan "...niin minä tapan sut!"
Tämä pitää näille lapsielukoille iskostaa päähän että on olemassa raja kuten henkilökohtainen koskemattomuus.
Jos lapsielukka ei sitä ymmärrä niin pitää hakata kyseinen otus tohjoksi ja laitta eristykseen.
Kyllä eläin oppii jos ei hyvällä niin pahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi suuri syy on ettei muualta tulleita saada tarpeeksi hyvin integroitua yhteiskuntaan. Kieltä eivät opi saati uuden kulttuurin arvoja. Se johtaa syrjäytymiseen ja jengiytymiseen. Vaikka tunnilla saisinkin oppilaat mukaan opetukseen niin se ei ole minkään arvoista, sillä viettävät välitunnit ja vapaa-aikansa ns omiensa parissa.
Mikään EU-maa ei ole saanut integrointia onnistumaan. Kaikkialla samat lieveilmiöt ja auktoriteettipula. Kaupungin alueilla näistä lapsista on tehty lukuisia lastensuojeluilmoituksia, mutta mitä Suomitantta voi tehdä, jos vanhempien kasvatusmalli poikkeaa räikeästi länsimaisesta kasvatuskulttuurista?
Näinhän se vähän on. Ne lapset, jotka ovat tottuneet kotikasvatukseen, jossa lyödään ja HUUDETAAN, tottelevat muuallakin vain ja ainoastaan sitä. He eivät ole moksiskaan, jos opettaja jättää istumaan jälki-istuntoon. Se ei tunnu heistä edes rangaistukselta, vaan lähinnä naurattaa, sillä ruoskaan tottunut ei muuta kunnioita.
Ja naisopettajana minua ei kunnioiteta, koska olen nainen, syntymästäni saakka huonompi - kuten näissä kodeissa/uskonnossaan opetetaan.
Joo. Ja jos vanhemmille kerrotaan vain, että Suomessa lapsia ei saa lyödä, niin he eivät tiedä, miten niitä sitten pitäisi kasvattaa. Ja kun lapset ovat "tottuneet" siihen, että vaikka ensimmäiset 10v elämästä on aina lyöty kun tekee jotain oikeasti väärin, niin miten heidät opetetaan ymmärtämään muunlaista kurinpitoa? En missään tapauksessa kannata ruumiillisia rangaistuksia lapsille. En kuitenkaan tiedä, miten siirtymä niistä pois toteutetaan järkevästi, kun lapsi on jo isompi.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kannattaa ottaa mallia Isosta-Britanniasta, siellä ovat onnistuneet pitämään koulut suhteellisen turvallisina monmuotoisesta oppilasaineksesta huolimatta.
Tämä tosin vaatii kovaa kurinpitoa, oppilasaineksen luokittelua tasoryhmiin ja oppilaitosten rakenteellista turvallisuutta
Asenteellinen käynnistyy tunnustamalla tosiasiat, esim. lukutaidoton tai epäsopivasti käyttäytyvä oppilas ei voi olla parhaimmiston kanssa samassa luokkahuoneessa.
Siis niin kuin mitä? Englannissa on suuret luokkaerot yhteiskunnassa, eivät "parhaimmiston" lapset käy kunnallisia kouluja yleensä. Mutta se perienglantilainen kuri on kai edelleen vallalla kouluissa eikä siellä noin vaan rettelöidä vanhemmille ja opettajille varsinkaan.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä miksi nämä opettajat uhrautuvat näin paljon kun selvästi näkee että luokassa eletään väkivallan ehdoilla. Villipedot on eristettävä normaaleista opiskelijoista ja tarvittaessa hoidettava jossain mielisairaalassa lopun ikäänsä. Entiseen aikaan oli tarkkailuluokkia minne autistit tms. häirikköjoukko laitettiin.
Olen yläkoulun opettaja. Luokassani ei eletä väkivallan ehdoilla. Luokassani ei sallita mitään väkivaltaa. Jokainen istuu omalla paikallaan ja antaa työrauhan muille. Ääntäkään en korota, koska ei tarvitse. Olen miesopettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi suuri syy on ettei muualta tulleita saada tarpeeksi hyvin integroitua yhteiskuntaan. Kieltä eivät opi saati uuden kulttuurin arvoja. Se johtaa syrjäytymiseen ja jengiytymiseen. Vaikka tunnilla saisinkin oppilaat mukaan opetukseen niin se ei ole minkään arvoista, sillä viettävät välitunnit ja vapaa-aikansa ns omiensa parissa.
Mikään EU-maa ei ole saanut integrointia onnistumaan. Kaikkialla samat lieveilmiöt ja auktoriteettipula. Kaupungin alueilla näistä lapsista on tehty lukuisia lastensuojeluilmoituksia, mutta mitä Suomitantta voi tehdä, jos vanhempien kasvatusmalli poikkeaa räikeästi länsimaisesta kasvatuskulttuurista?
Näinhän se vähän on. Ne lapset, jotka ovat tottuneet kotikasvatukseen, jossa lyödään ja HUUDETAAN, tottelevat muuallakin vain ja ainoastaan sitä. He eivät ole moksiskaan, jos opettaja jättää istumaan jälki-istuntoon. Se ei tunnu heistä edes rangaistukselta, vaan lähinnä naurattaa, sillä ruoskaan tottunut ei muuta kunnioita.
Ja naisopettajana minua ei kunnioiteta, koska olen nainen, syntymästäni saakka huonompi - kuten näissä kodeissa/uskonnossaan opetetaan.
Joo. Ja jos vanhemmille kerrotaan vain, että Suomessa lapsia ei saa lyödä, niin he eivät tiedä, miten niitä sitten pitäisi kasvattaa. Ja kun lapset ovat "tottuneet" siihen, että vaikka ensimmäiset 10v elämästä on aina lyöty kun tekee jotain oikeasti väärin, niin miten heidät opetetaan ymmärtämään muunlaista kurinpitoa? En missään tapauksessa kannata ruumiillisia rangaistuksia lapsille. En kuitenkaan tiedä, miten siirtymä niistä pois toteutetaan järkevästi, kun lapsi on jo isompi.
Ruumiillisissa rangaistuksissa on se hyvä puoli, että ne toimivat käytännössä. Eli kannattaisi lopettaa kauhistelu ja sallia ruumiilliset rangaistukset Suomenkin kouluissa. Esimerkiksi USA:n kouluissa ne ovat sallittuja.
Mitä enemmän erilaisia kasvatuskeinoja kauhistellaan niin sitä vaikeammaksi kasvatus muuttuu.
Onko tämä nyt joku kauhistelun aihe, ei ole, kouluissa myydään nykyään jo huumeitakin, miettikää sitä!
Siinä onkin pohtimista, että pitääkö lasten koulu valita vanhempien tulojen mukaan?
Oliko kyseessä razzziztinen rikoz?
Vierailija kirjoitti:
Näin helsinkiläisenä ei yllättänyt kun mainitsi noita kouluja missä tapahtuu. Näissä kaupunginosissa on sitä kulttuurin rikkautta ilmassa.
Enkä tarkoita sitä etteikö aiemmin koulussa mitään häiriköitä ole ollut. Tälläinen systemaattinen jengityylinen käyttäytyminen sen sijaan on puuttunut kouluista.
Meidän arvostetun asuinalueen koulu on ollut lehdissäkin väkivallasta. Ei tarvita kuin yksi sairas, joka ei ole lukkojen takana hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Välittääkö kukaan sittenkään, jos joltain opettajalta oikeasti lähtee henki?
Tätä olen itsekin välillä miettinyt.
T. Ammatillinen opettaja
Asun Ruotsissa sitten 80-luvun ja yritin varoitella suomalaisia ottamasta vastaan liikaa väkeä TÄYSIN erilaisista kulttuurioloista. Sain todella paljon p*skaa niskaani ja useimmiten ensimmäiseksi tuon rasistileiman. En todellakaan ole rasisti mutta kyllä sydän vuotaa verta kun näkee miten Ruotsin on täysin rappeutunut enkä näe miten tämä valtamerialus pystyttäisiin kääntämään.
Suomi on siis ihan samalla tiellä nyt, uskokaa nyt jo ja pankaa stoppi ennen kuin siellä aletaan räjäytellä pommeja ammuskella kuoliaiksi jengien kesken jopa viikoittain.
Mutta kun mikään varoittelu ei näköjään mene päähän kun halutaan olla niin humaaneja ja hyviä jopa omien kansalaisten kustannuksella.
Saatte sitten varmaan taivaassa kirkkaamman kruunun juu.
Ryhmät on kerta kaikkiaan ihan liian isoja. Niin kouluissa kun päiväkodeissa. Vanhemmat eivät ole lapsilleen läsnä ja lapset eivät opi tunnetaitoja. Isossa ryhmässä sitä huomiota sitten saa huutamalla tai pahoinpitelemällä muita.
Tsemppiä kaikki jotka jaksatte tehdä töitä koulussa, päiväkodeissa, iltapäiväkerhoissa jne. Teette arvokasta työtä ja turhan pienellä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kannattaa ottaa mallia Isosta-Britanniasta, siellä ovat onnistuneet pitämään koulut suhteellisen turvallisina monmuotoisesta oppilasaineksesta huolimatta.
Tämä tosin vaatii kovaa kurinpitoa, oppilasaineksen luokittelua tasoryhmiin ja oppilaitosten rakenteellista turvallisuutta
Asenteellinen käynnistyy tunnustamalla tosiasiat, esim. lukutaidoton tai epäsopivasti käyttäytyvä oppilas ei voi olla parhaimmiston kanssa samassa luokkahuoneessa.Siis niin kuin mitä? Englannissa on suuret luokkaerot yhteiskunnassa, eivät "parhaimmiston" lapset käy kunnallisia kouluja yleensä. Mutta se perienglantilainen kuri on kai edelleen vallalla kouluissa eikä siellä noin vaan rettelöidä vanhemmille ja opettajille varsinkaan.
UK:ssa ja USA:ssa opettaja on oppilaalle Ms, Mrs, tai Mr se-ja-se. Kohtelias puhuttelu ja käytös on aivan peruskauraa ainakin normaaleissa julkisissa kouluissa, mitä lapsenikin on käynyt. Opettaja on kasvattaja ja auktoriteetti, ei joku kaverimaikka, jota sinutellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä miksi nämä opettajat uhrautuvat näin paljon kun selvästi näkee että luokassa eletään väkivallan ehdoilla. Villipedot on eristettävä normaaleista opiskelijoista ja tarvittaessa hoidettava jossain mielisairaalassa lopun ikäänsä. Entiseen aikaan oli tarkkailuluokkia minne autistit tms. häirikköjoukko laitettiin.
Olen yläkoulun opettaja. Luokassani ei eletä väkivallan ehdoilla. Luokassani ei sallita mitään väkivaltaa. Jokainen istuu omalla paikallaan ja antaa työrauhan muille. Ääntäkään en korota, koska ei tarvitse. Olen miesopettaja.
Niin no, suomalaisessa kulttuurissa myös naisopettajaa kuuluisi kunnioittaa. Itse asiassa omilta kouluajoilta 90-luvulta muistan, että tiettyjen naisopettajien tunneilla ei kukaan uskaltanut hiiskahtaakaan. Miesopettajat oli monesti sellaisia hassun kaverillisia, ja heidän tunneillaan kuri ehkä ei ollutkaan kovin kummoinen. Ei sillä, häiriökäytökset oli muutenkin tasoa lappujen lähettely kavereille, tuolissa pyöriminen ja supattaminen. Välitunnilla pahin oli ehkä, että joskus jonkun hopparipojan löysät housut joku vetäisi nilkkoihin. Yleensä ihan ko. pojan omasta kaveripiiristä, eikä mitenkään ketään tiettyä maalittaen.
Lisää aikuisia ja autisteille rauhallisempia opiskelupaikkoja. Hoitopaikkoja lisää ja enemmän sairaalakouluja. Ei ongelma koske pelkästään ei suomea äidinkielenään puhuvia.
Vierailija kirjoitti:
Itse löin alaluokalla opettajaa vaan käteen. Syötti pallon ja yritti sitten napata kiinni, enpä ehtinyt reagoimaan.
Peli loppui siltä päivältä.
Tuo oli hauska. Minulla kävi samoin.
Sossu tietenkin.
Maksaavat näille kaiken.
Sitä saa mitä tilaa..
Kuka tänne näitä halusi?
En minä ainakaan...