Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

o+o+o+o**MARRASKUISET -05**O+O+O+

25.08.2008 |

.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan uuden pinon vaikka vanhakin näkyy vielä etusivulla :)

Ajattelin laittaa vähän galluppia liikenteeseen josko saisi enemmän ihmisiä kirjoittelemaan. Ens alkuun vähän kuulumisia:

harmittaa vietävästi ettei Lotta saanut olla appivanhempien kanssa kesällä kuin oikeastaan yhtenä päivänä. Olivat 4 viikkoa lomalla, joista yhden vuokramökillä, eivätkä kuitenkaan yhtenäkään päivänä halunneet olla Lotan kanssa kolmistaan. Kävivät meillä muutaman kerran loman aikana, mutta olivat paikalla noin tunnin (jos sitäkään...). Yhtenä päivänä tulivat viemään Lotan retkellä, mutta mies oli mukana koska itse olin parturissa.

En ymmärrä miten heidät saisi tajuamaan että Lotalla tulee läheisemmät välit heihin jos viettävät aikaa hänen kanssaan. Mulla itsellä ei oo mitenkään lämpöiset välit omaan mummooni (ikävä kyllä), miehellä onneksi on oman mummonsa kanssa päinvastoin. Mekin varmaan käytäsiin enemmän mun mummon luona, jos siellä ei olisi sitä Lottaa näykkivää koiraa jota ei saa laittaa toiseen huoneeseen kun ollaan käymässä.

Sitten vähän galluppia:

1. Suosikkilelut tällä hetkellä? (Mannan kysymys)

** meillä pelataan paljon muumi-dominopeliä, kuunnellaan Ti-ti-nallemusiikkia, ulkoillaan (liukumäessä, hiekkalaatikolla, keinumassa). Junaradalla on myös tykännyt nyt leikkiä kun ostettiin biltemasta semmoin kesälomareissulla. Aika vähän nyt mitään leluja on nyt käytössä, tuntuu enemmänkin juoksevan ja hyppivän koko ajan :)

2. Mihin aikaan teillä syödään lounas?

** Meillä yleensä n. klo 13 aikaan. Tämä kysymys tuli mieleen kun ollaan järjestämässä temppuratapäivää MLL:n paikallisyhdistyksessä, ja kellonajaksi puheenjohtaja oli laittanut klo 11-13, ja mä kritisoin sitä koska on mun mielestä lasten ruokailuaika....

3. Nukutaanko päiväunia / kuinka pitkät yöunet?

** Lotta ei nuku päiväunia (mä voisin kyllä nukkua). Yöunet kestää n klo 22-08. Eli lyhkäiset on esim. Mannan poikaan verrattuna. Vaikka yrittäisin iltapalan ja iltapesut tehdä kuinka aikaisin niin nukahtaa yleensä kuitenkin tuohon klo 22 aikaan. Omaa aikaa ei hirveästi päivän aikana jää :((

4. Aamuherätyskeino?

** Työn alkamisen lähestyessä pitäisi saada herätyskin aikaistettua. Mutta miten herättää?? Joskus kun meillä on ollut aamusta menoa ja oon herätellyt Lottaa niin siihen on mennyt n. 15-20 minuuttia, onko normaali kesto? Oon availlut verhoja ja huhuillut Lottaa hereillä mutta kestää... Joku lempeä herätyskeino voisi toimia meillä, mutta mikä, sitä en ole vielä keksinyt.

5. Uhmakohtauksen käsittely

** Meillä noita kohtauksia edelleen tulee, lähestulkoon päivittäin. Esim. aamuhammaspesulla voi yhtäkkiä keksiä että hänen piti pestä ensin itse hampaat ja alkaa siitä raivoaamaan hullun lailla. Eikä lopeta sitten millään, vaikka kuinka sanoisi että äiti nyt pesi ensin, peset vaikka huomenna itse ...

6. Vedenpitävät haalarit tai housut

** Tämä ongelma tuli nyt kesällä vastaan kun tuli simona vettä taivaalta :) Reimatecin haalarit kun olivat päällä niin olivat ihan märät sisäpuolelta. Kurahaalarit laitoin kerran päälle, mutta ovat niin hiostavat vielä. Eli mitkä housut/haalarit olette kokeneet parhaimmiksi vesisateella?

7. Pyykinpesuaine?

** Meillä käytetään LV:tä Lotan herkän ihon takia, mutta ei tunnu poistavan kaikkea likaa niinkuin muut. Erityisesti te herkän ihon omistavat, mitä pesuainetta käytätte?

8. Nukkuminen päiväkodissa?

** Pelkään että meillä päiväunien kanssa käy niin että Lotta ei saa nukutuksi melussa. Silloin kun nukkui vielä päiväunia niin pidin radiota päällä, pesin astioita yms. Mutta ei ole nyt kohta vuoteen nukkunut päiväunia, joten hiljaisuuteen on nyt tottunut (yöunilla kun oon välttänyt kolinoita).

Tässäpä näitä nytten, tulkaa vastailemana galluppiini!

Tintta-liisa

Vierailija
2/10 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista Tintta, että Lotan ja isovanhempien välit uhkaavat jäädä etäisiksi. Todella ikävää. Toivotaan kuitenkin, että kokisivat jonkinlaisen heräämisen Lotan hiukan kasvettua. Jos vaikka jännitävät sitä, kun tyttö on kuitenkin vielä niin pieni? En tiedä.

Jätin eilen päivähoitohakemuksen Onnista. 2-3 päivää viikosta ja 4 tuntia kerrallaan olisi tarkoitus pojan olla hoidossa. Tuohon meidän vieressä olevaan tarhaan saa odottaa varmasti vuoden verran. Menee varmaankin siksi ajaksi kunnes sinne pääsee yliopiston viereiseen lastentarhaan. Ja vaihtaa sitten tuohon lähitarhaan kun paikka vapautuu. Lähitarha on alueen suosituin, joten tunkua riittää. Sisu jää vielä isän hoiviin :)

Onni on ihan onnensa kukkuloilla. Isänsä nikaroi eilen hänelle ikioman hiekkalaatikon. Voi sitä iloa ja hihkumista :) nytkin kun katson ikkunasta, on lelut hienosti järjesteltynä laatikosa. Oikein rivissä ja ojennuksessa.

Gallup vastauksia:

- Suosikkilelut: Pikkuautot, palapelit, Kynät ja paperi. Kuorma-auto ja kaivuri ulkona. Onni nauttii ruoanlaitosta ja osallistuukin siihen päivittäin. Myös siivouksessa mulla on aikamoinen apuri täällä :) Veljensä on varmasti "lempilelu", painivat ja halivat jatkuvasti. Ihanaa seurata. Aamullakin heräävät yhdessä kikattelemaan sängyissään.

- Meillä syödään lounas klo 11.30-12. Pojat syö päivällisen jo klo 16 ja iltapuuron kello 18, jonka jälkeen menevät jo nukkumaan klo 19. Siksi nämä aikaiset ruokailut.

- Päiväunia ei Onni nuku, mutta yöunet klo 19-08, eli 13 tuntia.

- Ei ole tarvinnut aamuisin herätellä kuin kerran kaksi. herää helposti. Vähän käyn silittelemässä ja hellästi toistelemassa pojan nimeä. Kerran on herränyt oikein maireana, kerran vihaisena kuin pippurin syönyt. Onneksi yliopistolla alkaa aamut niin myöhään, ettei tarvitse herätellä.

- Uhmakohtaukset hoidetaan niin, että olen tyyni kuin viilipytty. Kysyn lapselta, että mikä häntä harmittaa ja yritän selittää tilannetta. Sitten otan syliin ja pidän vaikka väkisin rauhoittaakseni. 5 % kerroista tämä toimii 95% ei. Jatkaa raivoamistaan, mutta en reagi siihen muuten kuin edellä mainituilla keinoilla. En ole huomannut näitä keinoja mitenkään äärettömän tehokkaiksi, vaikka niitä jokaisessa lastenkasvatusoppaassa suositellaan. Lapsi ei rauhoitu mitenkään taikasauvasta ja äidillä tulee savua korvista ;) No, mies saa sitten illalla kuunnella vuodatustani. Joskus otan lasten mentyä nukkumaan lasin viiniä ja käyn polttamassa tupakan. Ne toimii hyvin :)

Onni osaa pukea hyvin tunteitaan sanoiksi. Selittää aina mikä häntä harmittaa tai mist hän on iloinen. Siitä olen onnellinen.

- Meillä Reimatecit piti aina veden. Nyt viime keväänä ostin Ticketin haalarin ja se on toiminut myös moitteettomasti!

- Meillä ei erityisen herkkää ihoa kenelläkään. Omoa käytetään ja valkopyykin lisänä vielä Vanishin valkoisuutta kirkastavaa. Ei ole tullut reaktiota.

- Kävin eilen tutustumassa lähipäiväkotiin ja samalla kyselin juuri nukkumisesta, kun epäilen, ettei Onni sielläkään nuku päikkäreitä. Sanoi, että se on ok, eikä monetkaan 3-5 vuotiaiden ryhmässä enää nuku. Lepäävät hämärässä huoneessa 45 minuuttia ja kuuntelevat satuja. Sitten saa tulla pois, tai jäädä nukkumaan. Ovi on kiinni ja huoneessa on oltava hiljaa.

Tulkaahan vastailemaan!

Noema

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/10 |
26.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä meni hujauksessa, nyt palattu arkeen! Onneksi opiskelen niin on myös arkivapaita ja aika lyhyitä päiviä!

Vastailen galluppiin:

1. suosikkilelut vaihtelee, mutta autot ja työkalut. Sitten erilaiset pelit, palapelit, muistipeli ja choko.

2. Lounas päiväkodissa aina klo 11. Vkl ei välttämättä lounasta, koska syödään aamupala myöhään, niin mennään välipaloilla ja yhdellä ruoalla (huom. poika on pieniruokainen)

3. Olli nukkuu hoidossa max. 1,5 tuntia. Kotona jätettiin unet pois elokuun alusta, jos nukkuu klo 14 niin yöunille menee vasta 22 jälkeen ja silloin ei jää omaa/parisuhde aikaa mikä me koetaan tärkeäksi (oltiin miehen kanssa asumuserossa kesällä ja mietittiin jatkoa). Nukkuu yöllä arkena n.21-07 ja viikonloppuna 12-13 tuntia.

4. Joka aamu pitää herättää arkena. Availen verhot ja ikkunan, nostan täysin unessa olevan pojan syliini, näin herää parhaiten. Meidän täytyy lähteä n. 7.40 niin aloitan herättelyn jo 06.45, niin sitten on 7 aikaa herännyt.

5. No niin, jo tulevan ammattini vuoksi minun pitäisi osata käsitell uhmakohtauksia, mutta joskus menee hermot. Tänä aamuna menin vessaan lukkojen taakse niin poika rauhoittui itsekseen. Paras tapa antaa raivota ja hetken päästä mennä kysymään tuletko syliin tms.

6. reimatec/jonathan tuotteet ollut meillä hyviä. Kurahousuja myös käytetty niin että jätetty alle pelkät colleget.

7. En muista merkkiä, ei mitään oireita.

8. Niin meillä kotona pitäisi nukuttaa päiväunille noin 30 minuuttia. Päiväkodissa laittaa pään tyynyyn ja nukahtaa noin 2 minuutissa. Ja tehnyt aina näin.

Kysyn vielä teiltä toverit, että satuttaako teidän lapset muita lapsia/teitä? Meillä tätä tapahtuu liian usein, lyömistä, potkimista, puremista.

Laitoin kuvan meidän pojusta, ollaan lähdössä reissuun muumimaahan, Olli oli valmiina jo 2 tuntia ennen lähtöä :)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=89151580-736e-11dd-963f-…!

Vierailija
4/10 |
27.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun muutama on käynyt vastailemassa galluppiini :) Ihanan pitkiä unia teillä nukutaan!

noema: hyvä kuulla tuosta teidän lähipäiväkodin toiminnasta unien suhteen, kohta meidänkin kyllä on mentävä tutustumaan sinne mihin Lotta menee.

eemelin_äiskä: Ihku Olli kuvassa :)) Meillä ei Lotta ole ikinä satuttanut ketään, MUTTA eipä ole siihen saanutkaan vielä mistään oppia. Hoidossa aloittamisen jälkeen pelottaa kaikki uusi paha asia mitä oppii. Onneksi kuitenkin oppii varmaan jotain hyvääkin.

Mun pitäis keksiä jotain puuhaa lentokonetta varten kun lähdetään Mallorcalle kuukauden päästä, ideoita kellään? Oon miettinyt josko ottaisin värityskirjaa ja kyniä mukaan. Mutta jotain uuttakin tarvis, mutta kuitenkin sellaista joka ei pidä ääntä (pitäähän sitä nyt muita lomalaisia sääliä, ja omiakin korvia :))

Oikeesti mua välillä suoraan sanottuna v****ttaa joidenkin ihmisten asenne koti-äiteihin. Moni kuvittelee että saa vaan olla kotona tekemättä mitään. Esim. mun äiti on onnistunut muutaman kerran pahoittamaan mun mielen ku oon nalkuttanut miehen jättämistä tavaroista (ja niitä se aina jättää ympäriinsä!), että mies käy kuitenkin arkisin töissä ... Minähän kotona makaakin sohvalla

jalat oikosena ja tuijotellen päivät pitkä tv:tä, heh heh. Harvemmiten semmoin on ollut mahdollista, saati nyt kun Lotta ei nuku päiväunia. Silloin yleensä pidin sellaisen oman hetken ja join kupin kahvia, luin lehtä, tuijotin tv:tä. Mutta eipä onnistu enää samaan malliin. Tuntuu vaan oikeesti pahalta se että mä teen

kuitenkin kotona niin paljon sellaista mitä kaikki ei välttämättä huomaa **NIISK**.

Meillä ei ole oikeastaa kuin yksi hoitaja käytössä (mun äiti), eikä sekään aina ehdi tulla hoitamaan Lotta töidensä puolesta. Tuntuu vaan tällä hetkellä että pitäisi saada päivälläkin se oma hetki, eikä aina iltamyöhällä kun on ihan väsynyt. Oon miettinyt josko alkaisin käymään iltalenkillä vasta sen jälkeen kun Lotta nukkuu, mutta omille unille meno siirtyy niin jumalattoman kauas, että tiedän sen kostautuvan aamulla.

Miten te muut otatte (tai saatte) sitä omaa aikaa?

Tintta-liisa joka menee katsomaan nyt BB:tä (eikös se tänään alkanut?)

Vierailija
5/10 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips pitkästä aikaa. Pino alkaa harmillisesti hiljentyä, ei tule itsekään niin aktiivisesti käytyä. Tulkaahan kertomaan kuulumisia, Hilda, Gerda, Odottelija ja monimoni muu.

Meille kuuluu hyvää. Jesse on reipas tarhalainen, tyttöystäväkin kuulemma löytyy, jonka kanssa leikkii päivittäin. Puhuu tästä tytöstä lempiystävänä. :-)

Raskausyritys päällä ja nyt on extrajännitystä, kun bongasin kerrankin ovulaation (viime viikon maanantaina) ja oltiin oikein aktiivisia. ;-) To/pe alkaa joko menkat tai sitten jännitys säilyy. Raskausoireita ei kylläkään juuri ole ollut, lämmöt kyllä hieman koholla ja rinnoissa parina päivänä pientä hassua kihelmöintiä, mutta ei mitään sellaista mistä saisi varmuuden. Jessestä mulla oli rinnat tosi kipeät ja turvonneet jo viikko hedelmöityksen jälkeen ja lämmöt koholla ihan selkeästi. Jos menkat ei ala, yritän malttaa odottaa ensi viikon alkuun ennen kuin testailen.

Gallup-vastauksia:

1. Suosikkilelut: Tällä hetkellä ykkössuosikki on sellainen kurnuttava pehmosammakko. Kaikki musiikkiin liittyvä on pop, erilaiset soittimet, tietokoneelta musiikin kuuntelu (on oppinut käyttämään hiirtä jo yllättävän hyvin). Tykkää laulaa mikrofoniin, oikeaan tai itse kehitettyyn (kauhaan, keppiin, rikkaharjan varteen... :-), eilen juuri piti kunnon shown keittiön tuoleista viritetyltä lavalta. Tuli J.Karjalaista ja lastenlauluja mukavassa sikermässä, ihanaa kuunneltavaa. Kirjoja tykkää myös lukea ja niitä käydään silloin tällöin lainaamassa kirjastosta lisää.

2. Arkipäivisin Jesse syö lounaan päiväkodissa klo.11, viikonloppuisin lounas syödään noin puoliltapäivin.

3. Jesse nukkuu tarhassa päikkäreitä puolesta tunnista puoleentoista, kotona maistuu päiväunet paremmin eli n.3h (vaikka nukahtamisessa kestää usein tuntikin, kun ei millään malttaisi nukkua ja väittää ettei väsytä vaikka olisi ihan silmät ristissä). Pärjää myös tarvittaessa ilman päiväunia, mutta ei mielellään yhtä päivää enempää, sitten tulee känkkäränkkä kylään. Yöunet Jesse nukkuu arkisin n.klo.21-7/8 ja viikonloppuisin 22-8/9 eli keskimäärin 10-11h yössä.

4. Kovin usein Jesseä ei tarvitse herätellä, kun vien päiväkotiinkin vasta yhdeksän hujakoilla. Aamuisin herää aika herkästi muutenkin, riittää kun avaa verhot ja vähän silittää. Viikonlopun pitkiltä päikkäreiltä ei malttaisi aina herätä ja silloin saakin herätellä pidempään. Parhaiten tepsii kun laittaa "heräämismusiikkia" soimaan, innostuu sitä sitten kuuntelemaan ja herää kuin huomaamatta.

5. Uhmakohtaukset: Mitään ihan megaraivareita Jesse ei ole viime aikoina paljoa saanut, mutta sellaista pienempää uhmaamista on kyllä päivittäin. Isompiin raivareihin auttaa kun on siinä lähellä, on rauhallinen ja ymmärtäväinen ja juttelee että kiukkua ja itke vaan niin pian helpottaa. Kuten sitten helpottaakin. Pienet uhmaamiset ja uhittelut taltutetaan jäähypenkillä ja toistaiseksi se tehoaakin. 2min siellä istuu tai jos on satuttanut (raapinut, tukistanut, nipistänyt...) saa istua 3min.

Eemelin äiskä kyselikin tuosta satuttamisesta. Jesse kohdistaa fyysisen aggressionsa yleensä meihin vanhempiin, mutta onneksi suht harvakseltaan. En ole koskaan nähnyt että olisi muita satuttanut eikä ole päiväkodistakaan tullut palautetta. Laitan samantien jäähylle jos satuttaa ja itse asiassa laitan jäähylle jo pelkästä yrityksestä (esim raapimisyrityksestä). Ihmeesti jäähyily taltuttaa satuttamishalun.

6. Vedenpitävät haalarit: Meillä käytössä Remun haalarit jotka pitävät kyllä kosteuden loitolla, mutta kaatosateessa haalari kastuu läpi. Eli jos oikein märällä ulkoillaan niin kuravaatteet on käytössä.

7. Pyykinpesuaine meillä nestemäinen Erisan, Jessen atooppisen ihottuman takia ja pyykkeihin teen myös extrahuuhtelun ettei jää pesuaine- / huuhteluaine jäämät vaatteisiin ihoa ärsyttämään. En kyllä osaa sanoa onko Erisan lianpoiston kannalta sen tehokkaampaa kuin LV. Riittävän puhdasta on ainakin tullut, mutta kyllä esim haalareiden vaaleisiin kohtiin jää kurapinttymät näkyville.

8. Päiväkodissa nukkuminen: Jessellä kestää nukahtaminen pitkään, höpöttelee itsekseen ja vierustoverin kanssa (kotonakin kyllä kestää nukahtaminen pitkään). Siinä mielessä siis tarhassa hankalaa että nukuttaminen vie aikaa ja sitten kun on nukahtanut makoisasti niin kohta pitääkin jo herätä.

Ei ole totta, yritin äsken lähettää viestin (oli siis paljon muutakin kirjoitusta) ja sivut herjaa että viestin sisältö on liian pitkä. :-( Kokeillaan nyt näin...

Vierailija
6/10 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti eilen lähettää jatko-osakin mikä ei edelliseen viestiin mahtunut, mutta tää kone uuvahti. Nyt nopeasti tiivistettynä...

Kiitos ihanista kuvista joita olette tänne linkittäneet! Lisää vaan. :-)

Toukolle lämpimät plussaonnittelut! Miten sulla on odottaminen sujunut? Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin.

Aatun äippä, miten teillä on lähtenyt työaamut sujumaan? Vieläkö Emma jää loukkaantuneena itkemään? Jesse protestoi myös usein aamuisin tarhaan menoa, mutta hyvin ne päivät siellä sujuu. Toivottavasti on helpottanut myös oma olosi tuon hoitoon jättämisen suhteen. :-)

Tintalle ja muillekin kotiäideille paljon tsemppiä kotiäitiarkeen. On se kyllä kumma juttu kun sitä pitää joidenkin vähätellä. Minä ainakin pääsen yleisesti ottaen töissä paljon helpommalla kuin kotona. ;-) Hattua nostan kaikille kotiäideille!

Nyt aamupuuhia jatkamaan... Täällä pojat vielä nukkuu tyytyväisenä. Kahdeksalta pitäisi alkaa herättelemään Jesseä ja Jesse pitää kyllä huolen isinsä herättämisestä. :-)

Vierailija
7/10 |
03.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vähän galluppia:

1. Suosikkilelut tällä hetkellä? (Mannan kysymys)

Legot, brion junarata, kirjat, pikkuautot, lääkärin välineet, kirjat, kirjat ja kirjat.

2. Mihin aikaan teillä syödään lounas?

Meillä on poika jo vauvasta asti rutinoitu ns. päiväkotirytmiin, eli lounas klo 11.

3. Nukutaanko päiväunia / kuinka pitkät yöunet?

Päiväunet 1-2 tuntia klo 12 ->. Yöunet keskimäärin 11h (klo 20-07)

4. Aamuherätyskeino?

Ei ole tarvinnut koskaan herättää! Herää heti kun me aikuiset nousemme sängystä tai jos emme nouse aikaisin niin herää viimeisten klo 7 maissa.

5. Uhmakohtauksen käsittely

Vaihtelevaa. Välillä menee hermot itselläkin heti, välillä venyy pinna paremmin. Meillä on aika tiukat rajat.

6. Vedenpitävät haalarit tai housut

Reimatecin haalari on ja olemme olleet siihen tyytyväisiä.

7. Pyykinpesuaine?

Omo sensitive valkopyykille ja muulle jotain Rainbow:n halppistuotteita.

Ääh... nyt katosi kysymykset.... ainakin päiväkodissa nukkumisesta vielä kysyttiin, elikkäs siellä poika on aina nukkunut oikein hyvin.

Ja sitten muihin kuulumisiin jotka voisin kuitata yhdellä sanalla; LAPSETTOMUUS. Tätä se elämä nyt sitten taas on. Ei tietenkään samalla tavalla kuin poikasta tehdessä, nythän meillä on jo ihana lapsi ja ihana perhe, mutta hoitorumba on samanlaista.

Nyt on toinen hoitokierto menossa keväisen keskenmenon jälkeen. Viime kierto ei tuottanut tulosta, epäilen että saattoi mennä taas kesken jo ennen testin tekoa=( Tässä kierrossa on sitten kaikki pelissä. Jos ei tärppää, tällä systeemillä ei enää jatketa lääkärin määräyksestä vakavien haitatvaikutusten vuoksi. Näköhäiriöt olikin jo sen verran rankka juttu että alkoi itseäkin pelottaa. Sitten on pidettävä taukoa ja mahdollisesti uudet hoidot vasta ensi vuoden puolella=(

Olo on masentunut ja mietteliäs. Hoidot mietityttää ja se missä se raja menee millä tavoin lapsen haluaa alulle saada. Toivoin niin kovasti, että toinen lapsi olisi saanut alkunsa esikoisen tavoin. Toivotaan että tässä kierrossa onnistaa kun on vähän uudenlaiset systeemit, huomenna pistän ekan kerran itseäni. Sekin jännittää....

Tänään mietin tulevaisuutta ja sitä jos tämän vuoden puolella ei ole edes mahdollisuutta tulla raskaaksi. Masentavaa. Ikäero mahdollisten sisarusten välillä kasvaa kasvamistaan. Ilmoittauduin tänään avoimen yliopiston opintoihin, aloitan opinnot joista olen haaveillut jo muutaman vuoden, mutta vauva-ajan ja rakentamisen vuoksi ovat jääneet aina. Onpahan jotain uutta ja kivaa syksyksi tiedossa. Ja talveksikin=)

Mutta on elämässä hyvääkin. Meillä on ihana, 4 viikon ikäinen ensimmäinen kummilapsi=) Ja siskonikin ilmoitti odottavansa vauvaa. Ja tuo oma napero on niin taivaallisen ihana tapaus. Tänään ilmoitti menevänsä ensi viikolla balettiin ja kouluun=) Tietäneekö mitä ne edes tarkoittaa=)

Anteeksi pitkä vuodatus, oli pakko jonnekin purkaa ajatuksia.

Kipakoita syyspäiviä kaikille!

Manna

Vierailija
8/10 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringonkukka kyseli miten odotous sujuu. Viikkoja kasassa 14+, NP-ultrassa ja veriseulassa käyty. La on 28.2. Vähän on alkanut itsekin tottua jo ajatukseen, että meille tulee se vauva.

Ei olla vielä MIntulle varsinaisesti kerrottu uudesta tulokkaasta, ollaan puhuttu yleisluontoisesti, että jos meille joskus tulee vauva... Aluksi vauva ei kuulemma saa leikkiä hänen leluillaan, mutta nyt sanoi joku päivä että vauva saa leikkiä kaikilla muilla paitsi Elli-nukella ja totesi, että jos meille joskusa tulee vauva, niin minä olen sen isosisko.

Oma olo alkaa helpottaa, 6 viikkoa järkyttävää väsymystä, oksentamista, veto pois. Meillä ei siivottu 4 viikkoon laisinkaan enkä tahtonut saada pyykkejäkään pestyksi. Eikä meillä laitettu ruokaakaan.

Tarhan aloitus syksyllä oli vaikeahkoa, Minttu sanoi usein ettei halua mennä tarhaan, vaikka ihan hyvin päivä siellä sujui. Nyt lähtee hyvin tarhaan aamuisin, kiukuttelut jääneet taas vähemmälle onneksi.

Minttu nukkuu 21-06.30/7 yöunia ja on oppinut nukahtamaan itse. Hankin siskon luona Turussa vieraillessa sellaisen Thilde pupun, josta on tullut tärkeä unilelu. Pupussa on paljon etikettejä, ja MInttu itse keksi että niissä lukee ettei saa tulla karhuja/susia, pahoja unia jne. Pelkää monenmoisia asioita ja näkee nykyisin aika paljon pahoja unia.

Päiväunia nukkuu 1 h kotona ja tarhassa. Meillä syödään noin klo 11.30-12 lounas ennen päikkäreitä.

Meillä on kulunut reimatecin välikausi haalari polvista melkein rikki ja ajattelinkin talveksi kokeilla tickettiä vaihteeksi, katsotaan onko kestävyydessä eroja.

Miehen kanssa väännetään edelleen mistä suunnalta suurempi asunto hankintaan ja minkä hintaluokkainen. Katsotaan päästäänkö ikinä sopuun.

Syysterveisiä Porista!

Vierailija
9/10 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastailenpa minäkin gallupiin, kun pitkästä aikaa pojat nukkuu samaan aikaan päikkäreitä.

1. Suosikkileluja on edelleen autot. Myös junat/junarata, dublot, kirjat ja pallot sekä muoviset ruuanlaittovälineet. Ja ulkona plaston mopo.

2. Lounasaika on meillä puolen päivän maissa, n. 12 / 12.30.

3. Lounaan jälkeen päiväunet, siinä on ollut viime aikoina suuria vaikeuksia taas saada poikanen nukahtamaan jos vauva on hereillä. Ei meinaa pysyä sängyssään, kuitenkin on ihan väsynyt. Jos vauva nukkuu ja pystyn olemaan poikasen kanssa, niin uni tulee viidessä minuutissa. Vauvan ollessa hereillä en oikein saa isompaa pysymään sängyssä...hermoja kuluttavaa välillä. Päiväunia nukutaan kuitenkin n. 1-2,5 tuntia. Joskus satunnaisesti on ollut ilman päikkäreitäkin, mutta se kyllä näkyy illalla. Yöunet ehkä 9-10 tuntia, iltaisinkin on suurta temppuilua ollut nukkumaanmenon kanssa. Puuh.

Nyt vauva taas heräsi, joten loput myöhemmin.

Gerda

Vierailija
10/10 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. Aamulla poikanen herää yleensä itsekseen ihan tarpeeksi aikaisin. Joskus jos on tarpeen herätellä niin avaan verhot ja huhuilen. Myös telkkarin avaaminen vauhdittaa ylösnousua, jos tulee lastenohjelmia.

5. Uhmakohtauksia on päivittäin isompia ja pienempiä. Pyrin Noeman tapaan olemaan viilipytty, mutta huonolla menestyksellä. Tai välillä onnistuu, väsyneenä sorrun joskus huutamaan takaisin vaikkei siitä mitään apua olekaan. Lyömistä, potkimista yms. joutuu aina pyytämään anteeksi. Sitäkin koittaa usein vitkutella, mutta tässä asiassa en anna periksi.

6. Jonathanin haalari on käytössä ja kestänyt meillä hyvin. Sen sijaan lenkkareita on jo kolmannet tälle kesää käytössä. Menevät mopoillessa aina kärjistä rikki, kun jarruttaa laahaamalla jalkoja maassa. Kunnon märällä säällä on kurahousut jalassa, ja kovalla vesisateella en itse lähde ulos.

7. Pyykinpesuaine on jotain hajusteetonta, oliskohan omo sensitive nyt kaapissa.

8. Nukkuminen päiväkodissa, tähän ei kommenttia kun edelleen kotihoidossa on.

Siitä jatkokysymys, onko kaikki muut marrasporukasta jo aloittaneet päivähoidon vai onko muita kotona yhä olevia? Meillä ainakin toistaiseksi siis saa poikanen olla yhä kotona, seurakunnan kerhon aloitti nyt syksyllä niin pääsee vähän harjoittelemaan ryhmässä olemista ja ilman äitin jatkuvaa läsnäoloa.

Muita kuulumisia lähinnä väsymys, vauva on alkanut nukkumaan todella huonosti. En jaksa edes laskea monesti yön aikana herää, varmasti yli 10. En tiedä mistä johtuu, eikö osaa oikein nukahtaa itse uudelleen. Nälästä ei luulisi olevan kyse, kun kuitenkin on kasvanut todella reipasta tahtia vähintään 1 kg/kk.

No aikansa kutakin, joskus varmasti isomman uhma hellittää ja pienempi alkaa nukkumaan. Sitä odotellessa. :)

Gerda