Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys opettajille!

Surullinen tuleva opettaja
10.02.2023 |

Valmistun pian aineenopettajaksi, ja teen epäsäännöllisen säännöllisesti sijaisuuksia peruskoulussa. Suoraan sanottuna ne vaan ovat olleet silkkaa painajaista. Oppilaat metelöivät, kiusaavat, roikkuivat puhelimilla ja kieltäytyvät tekemästä mitään. Entinen työni oli tylsää, mutta en sentään työpäiväni jälkeen ollut kuin jyrän alle jäänyt.

Kysymys teille opettajille: onko lukion opettajana miellyttävämpää, tai helpottaako arki peruskoulussa ikinä? :( Asun Oulussa, eli vaihtoehtoja kyllä riittää.

Tällä hetkellä minulla on tunne, että vaihdan alaa, ennen kuin se ehtii kunnolla alkaakaan. Sinänsä harmi, sillä opettajan työ on ollut aina haaveeni.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki helpottaa, kun olet vakkari etkä sijainen ja saat muodostettua pelisäännöt. Lukiossa opettaminen on erilaista, mutta sielläkin on omat ongelmansa.

Vierailija
2/9 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eivät opiskele niin se on heidän vahinkonsa. Kiinnitä huomiosi niihin oppilaisiin jotka haluavat oppia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa on helpompi.

Peruskursseilla on kaikkien pakko olla.

Valinnaisilta voit potkia kaikki lusmut hemmettiin, jos ei kiinnosta olla.

Vierailija
4/9 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa opettajaksi.

Vierailija
5/9 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet liian neiti.         Jotkut vaan ovat luotuja pitämään kuria.

Vierailija
6/9 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet liian neiti.         Jotkut vaan ovat luotuja pitämään kuria.

Kiitos ystävällisestä kommentista. Tällaisten ihmisten jälkeen en ihmettele, miksi nuoret ovat niin röyhkeitä. Itse olen saanut kasvatuksen, että toisille puhutaan ystävällisesti ja ei loukaten.

Vierailija
7/9 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisena on aina hankalampaa kuin vakituisena.

Vierailija
8/9 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opettanut yläkoulussa, lukiossa ja yliopistossa, ja yläkoulu on mukavin. Ei tietenkään sijaisena, mutta kokeneena vakituisena. Yläkoululainen osaa jo pohtia ja osallistua, mutta ei ole totinen suorittaja, joten tunneilla saa olla hauskaa. On ikäviäkin hetkiä, mutta enemmistö oppilaista on oikeasti mahtavia.

Vierailija
9/9 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksen myötä olen kehittynyt, eikä mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia ole. Ryhmänhallinta ja yksittäisten oppilaiden kohtaaminen ovat kehittyneet kahdessatoista vuodessa sellaisiksi, että vaikka hankalaa usein onkin, en väsy tai ahdistu. Se on kuitenkin sanottava, että ehdin aloittaa vanhan OPSin aikana, jolloin inkluusiota yms. oli vähemmän ja sain rauhassa opetella opettamaan. Jos aloittaisin nyt, voisi olla hankalampaa sisäistää kaikkea, mitä nykyään joutuu yläkoulussa kohtaamaan.

AP:n kannattaa muistaa, että kouluissakin on eroja, vaikka ensimmäisessä tulee koko ajan turpaan, niin seuraava voikin olla omaan pedagogiikkaan sopivampi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän