Tuntuu niin petetyltä! (työasiaa!)
Hei!
Sain tänään ikäviä uutisia työantajayhteisöltäni. Olen ollut määräaikaisessa työsuhteessa tiedottajan ja toiminnanjohtajan pestissä yhdistyksellä ja sopimukseni on voimassa vuoden loppuun. Kokoajan -viime tammikuusta asti kun aloitin- on puhuttu, että jos rahoitus yhdistyksellä jatkuu ensi vuonna samanlaisena kuin tänä vuonna, työsuhdettani jatketaan vuoden vaihteesta eteenpäin seuraavan vuoden ajan.
Nyt on niin, että olen raskaana rv18 ja äitiyslomani alkaisi maaliskuun puolen välin jälkeen. Tiedotin tilanteestani johtokunnalle hyvissä ajoin viime kuussa ja kaikki oli ok. Rahoituksen jatkuminen varmistui viime viikolla ja samalla varmistui, että rahaa on käytössä jopa hieman enemmän kuin kuluvana toimikautena. Mutta tänään kokouksessa sainkin kuulla, että työsuhdettani ei jatketa. Yhtäkkiä onkin se tilanne, että työpanostani ei välttämättä tarvita vaan johtokunta hoitaa jatkossa minulle annetut työtehtävät " jotenkin itse" .
Tunnen todella tulleeni petetyksi koska tähän asti on puhuttu jatkosta ja työpanokseeni ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. Itse olen kokenut itseni tarpeelliseksi ja töitä on ollut todella paljon. Nyt sitten koen todellakin, että työsuhteen katkaisun syynä on raskauteni, vaikka tätä ei todellakaan sanota ääneen. Verukkeiksi sanottiin, että johtokunta onkin pystyväinen huolehtimaan töistäni ja että tilalleni palkataan mahdollisesti joku myynnin ammattilainen edistämään yhdistyksen menestystä. Paikalle siis palkataan eri nimikkeellä joku muu tekemään hieman eri töitä, mutta joka kuulemma " voi ohessa hoitaa myös muita nyt hoidossa olevia juttuja" .
Mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Onko tämä laillista? Takanani ei ole liittoa, on vain kirjallinen työsopimus sekä suullinen jatkosta, joka siis nyt kaatui kokouksessa.
Rankan raskausajan (vuotoja, sairaalaseurantaa, henkistä painetta, hoidoilla aikaan saatu toivottu lapsi )yhteydessä tuntuu aivan sietämättömälle tällainen kohtelu. Mutta älähdänkö turhasta, saako näin tehdä???
Kommentit (16)
Tai kuulun itseasiassa vielä ertoon, mutta olen irtisanonut jäsenyyteni sieltä erinäisitä syistä. En siis saa sieltä enää lainopillisia neuvojakaan...
:o( ap
voi...voi...
eipä taida sit kukaan pysytä sua auttamaan, vaikka raskaana olevaa ei saisi irtisanoa...vain ehkä jos työtodituksessa lukee " taloudellisissa ja tuotannolista" -syistä...voit tietysti ottaa yksityisesti lakimieheen yhteyttä, mutta se sit maksaa!!!
Kyllä tyässä voi voita on hoettu itsellekin. Ei tuo asenne auta mua tässä tilanteessa ja pahassa olossa yhtään. Kiitos vaan.
ap, jota vituttaa myös tuollainen
Liitto auttaa aina vain jäseniään vrt. loimaan kassa
Mutta eipä ollut vaihtoehtoja kun raskauden näkee jo kilometrin päähän, maha on todella iso jo nyt. JA sairaslomaa kun tuli muutama päivä niin kerrottavahan se oli oikea syy vaikka kuulemma olivat jo arvanneet. Tietenkin kun se näkyy ja kauas.
" No, surullista mutta totta, että jos on määräaikaisella sopimuksella töissä niin ei todellakaan kannata paljastaa raskauttaa ennenkuin on nimi uudessa sopimuksessa."
Vierailija:
Liitto auttaa aina vain jäseniään vrt. loimaan kassa
kun ethän olisi siellä koko vuonna tekemässä yhtään mitään vaan kotona vauvan kanssa. kukas ne sun hommas tekisi, johtokunnan varmaan olisi pakko ?
Tuollaisessa tilanteessa työnantajan on kohtalaisen helppoa kiertää lakia ilman, että se pystytään todistamaan syrjinnäksi. Eli tuskin liitonkaan avulla saisi työnantajaa muuttamaan mieltään. Voit tietysti protestoida ja ilmoittaa, että katsot sinua syrjityn lain vastaisesti raskauden vuoksi ja uhata viemällä asian oikeuteen, jos tosiaan tekevät noin. Mutta jos pysyvät kannassaan, en ehkä kuitenkaan lähtisi oikeuteen riitauttamaan tuota, jos kerran sinulla ei ole liittoa takana ajamassa asiaa.
Sillä ovat selvästi miettineet toimintatavan, etteivät jää syrjimisestä kiinni. Hoitelevat miten hoitelevat muutaman kuukauden sun hommia ja sitten ns. huomaavat, että tarvitaanhan tässä sittenkin joku tätä hommaa hoitamaan ja avot pistävät paikan hakuun. Tai sitten tekevät, kuten sanoit, nimikekierron joillakin työtehtävämuutoksilla.
Voit varmaan soittaa johonkin työvoimatoimistoon lakimiehelle tms. mutta luulen että taisit valitettavasti saada lyhyemmän korren. Tota syrjintää nimittäin voi olla vaikea näyttää toteen, vaikka onkin päivän selvä tapaus.
Tsemppiä kaikesta huolimatta!
Mutta kun ääni muuttui kellossa vasta nyt, raskauden selvittyä heille he sanoivat edelleen, että jos rahoitus ok ensi vuodelle, työsuhde jatkuu ja he palkkaavat tilalleni äitiysloman ajaksi vaan sijaisen. Eli itse asiassa tilanteeni olisi parantunut, koska he (tai pj sanoi) että voidaan tehdä toistaiseksi voimassa oleva sopimus, joka on samalla varmempi sekä heille että minulle ajatellen äitiysloman jälkeistä elämää. Että tulen varmemmin takaisin ja minulla on paikka minne tulla. Ja nyt tämä. Kyllä mua itkettää ja suututtaa niin helvetisti.
Lapsen saannista rangaistaan, siltä musta tuntuu. Menetän kivan työn ja kivan yhteisön kun saan sen mitä olen niin kauan halunnut. Hoidotkin jaksoin heidän tuellaan ja tietäen, että lapsi olisi kaikki mitä toivon... Vituttaa. Ja vielä ihmiset ovat sellaisia, joista en olisi tätä uskonut.
ap
Vierailija:
kun ethän olisi siellä koko vuonna tekemässä yhtään mitään vaan kotona vauvan kanssa. kukas ne sun hommas tekisi, johtokunnan varmaan olisi pakko ?
Ja jos sulla on jo ollut terveysongelmia niin varmasti on loppuraskaudessakin, eli olisit jokatapauksessa pois töistä paljon.
Reilumpaa antaa työt sellaiselle joka on myös niitä tekemässä
ja siten ymmärrän, miltä tuntuu. Oletko muuten puhunut esimiehesi kanssa siitä, että koet tulleesi kaltoin kohdelluksi? Vaikka puhuminen ei muuttaisikaan asiaa, saisit kuitenkin sanotuksi ajatuksesi. Kerro myös, että olet viihtynyt työssäsi ja olisit halunnut jatkaa. Tsemppiä! Äitiysloman jälkeen löydät taas paikkasi jostakin.
En ole vielä puhunut esimiehen kanssa, mutta suoraan puheeseen tottuneena tulen näin tekemään. Aion kyllä kertoa miltä tämä tilanne minusta tuntuu, mutta vasta sitten kun tuntuu, että hallitsen tilanteen. Tänään tämä tuli niin puun takaa, että sinnittelin vaan kokouksen loppuun ja katosin paikalta melko nopeasti. Seuraava kokous, jossa virallisesti näemme, on kolmen viikon päästä ja silloin kyllä kerron oman kantani asiaan. Varmaan näemme ennenkin ja koetan valmistautua jos hän jotain kysyy.
Kiitos tuesta, on tämä ikävää. ap
Vierailija:
ja siten ymmärrän, miltä tuntuu. Oletko muuten puhunut esimiehesi kanssa siitä, että koet tulleesi kaltoin kohdelluksi? Vaikka puhuminen ei muuttaisikaan asiaa, saisit kuitenkin sanotuksi ajatuksesi. Kerro myös, että olet viihtynyt työssäsi ja olisit halunnut jatkaa. Tsemppiä! Äitiysloman jälkeen löydät taas paikkasi jostakin.
Kokouksessa on vounut tulla uusia näkökantoja ilmi, ja nekin jotka ovat puhuneet jatkostasi, ovat äänestäneet " sinua vastaan" . Olen itse ollut yhdistyksen hallituksessa (yhdistyksellä 8 palkattua työntekijää), joten tiedän mikä valta hallituksella on, kuten varmaan sinäkin.
Liitosta saa lakineuvoja heti kun on liittynyt jäseneksi. Koska sun tapaus on niin selkeä syrjintätapaus, asia hoitunee sillä, että liiton lakimies soittaa sun pomolle ja sanoo pari valittua sanaa.
99 prosentissa pelkästään tuo riittää, sillä kukaan järkevä työnantaja ei uskalla ottaa riskiä että joutuu oikeuteen, jolloin häviö olisi lähes varmaa.
Toi on vaan siitä vaikea, että on kyse määräaikaisuudesta, siis eihän sinua käytännössä irtisanota. Sopimuksesi vaan loppuu.