Miten saan lapsen tekemään läksyt ilman pelleilyä?
Alan olla todella kyllästynyt siihen, että ekaluokkalaisen läksyjen tekoon menee äkkiä yli tunti. Läksyt eivät ole hänelle vaikeita, ne on tehty 10-15min. Aika menee venkoiluun.
Ensin lapsi vinkuu, että ei halua tehdä läksyjä. Nyhjää nysvää, puuhaa muuta, kiukuttelee, pelleilee.
Pelleily jatkuu, kun läksyjä lopulta aletaan tehdä. Lukuläksy pitää lukea vaikka pöydän alla pää ylösalaisin. Matikankirjan numerot piirretään kiusallaan väärin päin.
Koulussa tällaista käytöstä ei esiinny. Siellä lapsi tekee kaiken kiltisti.
Jos alan komentaa, lapsi alkaa huutaa ja raivota ja sitten ei ainakaan mikään suju.
Mikä neuvoksi?
Kommentit (23)
Kuulostaa tutulta, meillä täysin samaa tokaluokkalaisen kanssa. Hetkeksi on nyt helpottanut, kun tehtiin "meidän perheen uudet säännöt" Supernannyn tyyliin ja kirjattiin siihen sääntö läksyistä.
Sano, että joutuu Iltapäiväkerhoon , jos ei kotona tee niitä kunnolla ( jos on jo sellaisessa, ilmoita sinne, että tekevät siellä)
Työskentelen itse ip:ssä ja siellä on iltapäivisin aina "läksykerho", jossa ne lapset joiden kotoa on toivottu, tekevät siellä.
No uhkailua ei kuulemma saisi tehdä, mutta ilmoitusluonteisena asiana vaan kerron, etten ala päivällistä tekemään, ennenkun läksyt on kunnolla tehty. Mitä nopeammin tekee, ajoissa saadaan ruoka pöytään. Muutaman kerran kun on nälkää huutanut, niin on alkanut luistamaan läksyjen teko.
Tiukat säännöt vaan. Ei telkkaria, leikkiä, mitään ennen ku läksyt tehty. Onhan se vanhemmille tosi ärsyttävää, mutta kannattaa heti alkuunsa ottaa johdonmukainen ja tiukka asenne opiskeluun. Yritä myös selittää lapselle, miksi koulu pitää hoitaa hyvin. Jos ei hoida opiskeluja kunnialla vaan pelleilee, jää ilman koulutusta. Sitten edessä onkin elämä köyhyydessä. Omalle lapselle olen ihan näitä juttuja selittämällä saanut häntä edes vähän ymmärtämään miksi vanhemmat vaatii että koulu hoidetaan hyvin, ja siten ottamaan itsekin sen opiskelunsa edes pikkuisen vakavammin.
Jos ne läksyt on sille liian helppoja? Pyydä opettajalta onko mahdollista saada haastavampia lisätehtäviä. Ehkä saa, ehkä ei.
Lapsen kohdalla voit kokeilla haastamista ja palkitsemista. "En usko, että osaat laskea nämä matikan tehtävät 10 minuutissa". "Meillä on puolen tunnin päästä ruoka. Jos läksyt on siihen mennessä valmiit, saat valita jälkkärin/ pelataan ruuan jälkeen".
Tietysti loppujen lopuksi tehtävät on opittava tekemään itse. Ekaluokkalainen vasta harjoittelee sitä. Älä seiso koko ajan vieressä kyttäämässö vaan anna juurikin aika, jolloin tulet katsomaan onko valmista. Jos ei ole valmista, ei tule palkintoa tai alkaa tulla rankkuja.
Kuulostaa siltä, että lapsi pinnistelee päivän koulussa käyttäytymisen kanssa ja kotona ei enää jaksa vaan sen päivän pinnistelyn jälkeen kaikki purkautuu kotona. Ottaisin itse käyttöön tarkan rutiinin koulupäivien iltapäiviin ja iltoihin. Samat jutut toistuvat joka päivä koulun jälkeen samaan aikaan ja läksyille on varattu oma aika. Lapselle helposti seurattava lista kellonajoista ja rutiineista vaikka jääkaapin oveen ja siihen voi aina jollain merkata että missä kohtaa päivää ollaan menossa.
Kokeilisin ensin "hyvällä" eli joku palkitsemissysteemi siitä, että on tehnyt läksyt reippaasti. Esim. otatte jonkun pienen purkin ja aina kun on tehnyt reippaasti niin saa laittaa purkkiin helmen, kun purkki on täynnä saa jonkun kivan jutun. Jos ei toimi hyvällä niin sitten vasta lähtisin miettimään noita ylempänä mainittuja viikkorahan vähentämisiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö lapsi ne läksyt milloin?
Yritetään tehdä, kun tullut kotiin ja syönyt välipalan. Mutta venkoilee usein niin, että sitten jää iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Viikkoraha pois!!
Ei ole vielä viikkorahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sano, että joutuu Iltapäiväkerhoon , jos ei kotona tee niitä kunnolla ( jos on jo sellaisessa, ilmoita sinne, että tekevät siellä)
Työskentelen itse ip:ssä ja siellä on iltapäivisin aina "läksykerho", jossa ne lapset joiden kotoa on toivottu, tekevät siellä.
Siellä tehdään osa läksyistä, mutta osa jätetään kotiin. Kuten lukuläksy.
Vierailija kirjoitti:
No uhkailua ei kuulemma saisi tehdä, mutta ilmoitusluonteisena asiana vaan kerron, etten ala päivällistä tekemään, ennenkun läksyt on kunnolla tehty. Mitä nopeammin tekee, ajoissa saadaan ruoka pöytään. Muutaman kerran kun on nälkää huutanut, niin on alkanut luistamaan läksyjen teko.
Ruoka ei ole koskaan palkinto eikä sitä jätetä antamatta rangaistukseksi. Miksi lapsi ei voi ruoan jälkeen niitä läksyjään tehdä ? Meillä tehtiin läksyt vasta illalla. Ei niillä kiire ole, osa tekee vasta aamulla.
Kuulostaa että "ongelma" on sinussa, vaadit liikaa lapselta, olet liian vaativa. Lapselle leikki on elämää. Ennen läksyihin sai käyttää aikaa, itse valittu aika muutenkin. Ahdistus voi olla lapsella paha, koska väkisin vääntää niitä ja kerralla tehdään kaikki. Koulussa on jo tehty monta tuntia päivässä tehtäviä ja ope komentanut lapsia. Voihan siinä taukoa pitää välissä.
Lapsilla on tapana liikkua, koska kehittyvät fyysisesti sen kautta ja tekisi ehkä sullekin hyvää joskus olla väärinpäin roikkumassa sohvalta - olis vähän rennompaa. Ole ystävällinen lasta kohtaan, älä komentava kenraali, sillä saa pilattua luottamuksen ja välit lopullisesti - se taisi mennä jo. Yritä ymmärtää että muilla voi olla keskittymisvaikeuksia syystä tai toisesta, lapsi ei ole kuin vankilassa. Sano että laitapa numerot oikein päin, jos menee väärinpäin ja toinen vanhempi auttaa jos on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö lapsi ne läksyt milloin?
Yritetään tehdä, kun tullut kotiin ja syönyt välipalan. Mutta venkoilee usein niin, että sitten jää iltaan.
Mä suosittelen ihan vaan tekemään niin, että päätät sen tietyn ajan milloin aletaan tekemään läksyjä ja mikä on päätetty olevan läksyjen teko aika (esim klo 17-18.00) ja se sitten johonkin kivalle kartonkipaperille esille, mistä lapsi näkee.
Sitten joka päivä aloitatte juuri tuohon aikaan läksyjen teon. Ole siinä mukana aluksi tekemään niitä läksyjä ja anna PALJON positiivista palautetta kun lapsi tekee ne läksyt.
Täällä liian moni menee heti kiristämiseen, vaikka on ihan tutkittu että positiivinen palaute saa lapset oppimaan nopeammin ja noudattamaan sääntöjä, kuin negatiivinen. Eli kun lapsi tekee oikein niin paljon positiivista palautetta (sanoja, haleja, mistä lapsi tykkää)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö lapsi ne läksyt milloin?
Yritetään tehdä, kun tullut kotiin ja syönyt välipalan. Mutta venkoilee usein niin, että sitten jää iltaan.
Mä suosittelen ihan vaan tekemään niin, että päätät sen tietyn ajan milloin aletaan tekemään läksyjä ja mikä on päätetty olevan läksyjen teko aika (esim klo 17-18.00) ja se sitten johonkin kivalle kartonkipaperille esille, mistä lapsi näkee.
Sitten joka päivä aloitatte juuri tuohon aikaan läksyjen teon. Ole siinä mukana aluksi tekemään niitä läksyjä ja anna PALJON positiivista palautetta kun lapsi tekee ne läksyt.
Täällä liian moni menee heti kiristämiseen, vaikka on ihan tutkittu että positiivinen palaute saa lapset oppimaan nopeammin ja noudattamaan sääntöjä, kuin negatiivinen. Eli kun lapsi tekee oikein niin paljon positiivista palautetta (sanoja, haleja, mistä lapsi tykkää)
Mainittakoon että tuo 17-18.00 on vain esimerkki. Jos lapsi pääsee joka päivä koulusta ja on kotona 14:00 aikaan niin 17 on liian myöhään. Silloin hyvä aloitusaika olisi 15:00-16:00
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että "ongelma" on sinussa, vaadit liikaa lapselta, olet liian vaativa. Lapselle leikki on elämää. Ennen läksyihin sai käyttää aikaa, itse valittu aika muutenkin. Ahdistus voi olla lapsella paha, koska väkisin vääntää niitä ja kerralla tehdään kaikki. Koulussa on jo tehty monta tuntia päivässä tehtäviä ja ope komentanut lapsia. Voihan siinä taukoa pitää välissä.
Lapsilla on tapana liikkua, koska kehittyvät fyysisesti sen kautta ja tekisi ehkä sullekin hyvää joskus olla väärinpäin roikkumassa sohvalta - olis vähän rennompaa. Ole ystävällinen lasta kohtaan, älä komentava kenraali, sillä saa pilattua luottamuksen ja välit lopullisesti - se taisi mennä jo. Yritä ymmärtää että muilla voi olla keskittymisvaikeuksia syystä tai toisesta, lapsi ei ole kuin vankilassa. Sano että laitapa numerot oikein päin, jos menee väärinpäin ja toinen vanhempi auttaa jos on.
Lapset tarvitsevat rutiineja ja järjestystä, ei tätä hujan hajan kasvatustyyliä mikä alkoi 1990-luvulla. Ei ole ainakaan nuoriso muuttunut yhtään paremmaksi sen myötä, vaikka en ole minkään tyrannikasvatuksen puolesta myöskään.
Jonkinlaiset rutiinit ja järjestys pitäisi olla, sellainen mistä voi tarvittessa joustaa (jos on menoja) tai lapsi on tehnyt läksyt ja muut tarpeelliset ajallaan.
Ap, lapsi hakee sinun huomiotasi, jos hän piirtelee numerot tahallaan väärinpäin. Koitapa ottaa lapsi syliin ennen läksyihin ryhtymistä. Jutelkaa. Voit lukea hänelle kirjaa ääneen. Kun hän on tankannut riittävästi sinua (aikuista), hän ehkä jaksaa hoitaa hommat asiallisesti.
Kun lapsi tekee läksyjään, älä mene ihan viereen, mutta ole saatavilla. Kun ei ole yleisöä, pelleily on tylsää.
Karkkikaapista saa palkinnon vasta, kun läksyt tehty? Jos karkkia ei muulloin saa, saattaisi kotitehtävät maistua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano, että joutuu Iltapäiväkerhoon , jos ei kotona tee niitä kunnolla ( jos on jo sellaisessa, ilmoita sinne, että tekevät siellä)
Työskentelen itse ip:ssä ja siellä on iltapäivisin aina "läksykerho", jossa ne lapset joiden kotoa on toivottu, tekevät siellä.
Siellä tehdään osa läksyistä, mutta osa jätetään kotiin. Kuten lukuläksy.
Kyllä , juuri näin. Lisäksi lapsilla myös on velvollisuus käyttää läksyt kotona vanhempien tarkastettavana.
Kerro lapselle, että vastaava venkoilu ei tule kuuloonkaan vankilassa/mielisairaalankroonikko-osastolla. Joko ne numerot ja kirjaimet alkavat mennä oikein päin, tai elämä pakkolaitoksessa koittaa viikon päästä. Tulevaisuus, kesämökki ja Kanariansaaren reissut jäävät haaveeksi. Etkä pääse ripille ja naimisiin. Siinä sitten päättää elämänsä suunnan siellä pöydän alla pää alaspäin.
Tekeekö lapsi ne läksyt milloin?