Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työstä johtuva stressi ja korkea verenpaine. Paras hoitomuoto?

Vierailija
01.02.2023 |

Onko parempi aloittaa lääkitys vai vähentää työtä tai sairaslomalla rauhoittaa?
Minulla on henkisesti raskas työ johtoryhmässä. Työpäivät pidän normaalin pituisina. Syön kohtalaisen terveellisesti ja liikun. Olen normaalipainoinen, en tupakoi ja juon aika harvoin. Unettomuutta on, herään usein aamuyöstä.
Vinkkejä tai kokemuksia mikä on sulle ollut paras ratkaisu?
Verenpaine mulla vaihtelee, korkeimmat olen mitannut 135/95

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, tuo nyt ei ole korkeaa verenpainetta nähnytkään. Terveen ihmisen verenpaine vaihtelee paljonkin päivän mittaan. Jos verenpaine olisi pysyvästi tuolla tasolla (useita mittauksia eri päivinä, vähintään viikkojen ajan, ja niistä laskettu keskiarvo) niin ehkä lääkäri harkitsisi verenpainelääkkeen määräämistä. Mutta jos tuo on korkein mitattu yksittäinen lukema, niin ei voi puhua korkeasta verenpaineesta. (Oma ennätykseni on 225/160.)

Vierailija
2/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä, ettei minun lukemat ole tapissa. Mun kysymys olikin, miten lievittää sitä parhaiten. Jos työ nostaa paineita ja vie unet, ei se ole pitkässä juoksussa terveellistä. Kohta voi olla korkeammat lukemat ja heikompi tilanne.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkärille juttelemaan. Miksi et vähennä töitä, jos niin voisit tehdä. 

Vierailija
4/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa alkuun loman, paitsi jos ei halua. Sitten vähentää työtä ja stressiä. Katso kahvin vaikutus. Kaakaossa vähemmän kofeiinia, vaikka aamulla. Kävely saattaa auttaa, pienet lenkit vaikka. Miten tulehduskipulääke vaikuttaa parina päivänä, jos mittaa omalla mittarilla sen jälkeen. Jos siis vielä ei ole painelääkettä. Miten uutiset vaikuttavat. Entä ruokavalion ainesosat.

Vierailija
5/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopputili. Itsellä suunnitteilla samoista syistä.

Vierailija
6/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on oikeasti korkea verenpaine ja stressi vie yöunet vaikka olen työtön.

Vierailija
7/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-- Miten tulehduskipulääke vaikuttaa parina päivänä, jos mittaa omalla mittarilla sen jälkeen. --

Tulehduskipulääkkeet nostavat verenpainetta ja keräävät nestettä elimistöön, minkä takia ne on meiltä oikeasti ja vaikeasti verenpainetautisilta kielletty.

Vierailija
8/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolan käytön vähentäminen/lopettaminen saattaa auttaa.

Vierailija
9/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnossa liikkuminen tutkitusti laskee verenpainetta.

Samaten meditaatio/jooga/rukoileminen säännöllisesti.

Tietysti ruokavalio on myös hyvä olla kunnossa.

Työtä voi olla syytä vähentää tai muuttaa asennetta siihen.

Viimeisimpään apu voisi olla kirja "Atomic habits".

Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
10/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuten on elintavat kunnossa, kuten vaikuttaisi olevan, niin itse kyllä koittaisin, että mitä töiden pois jättäminen paineille tekee. Jos osaa sitten sairauslomalla olla stressaamatta sairauslomasta. Tai sitten mittailisin vapaapäivinä, että onko tilanne toinen kuin arkena. Tämä tosin ehkä jo tehty seurantajaksolla.

Jos paineet johtuisi esim. ruokavaliosta, niin ruokavaliota muutettaisiin. Tuntuu oudolta, että jos paineet on seurausta työstressistä, niin sitten vaan syödään lääkkeitä ja jatketaan töitä.

Vaan ongelma lienee siinäkin, että jos tilanne korjautuu sairauslomalla, niin mitä ratkaisuksi? Työpaikan vaihtaminen tai työn keventäminen lienee ainoat vaihtoehdot, jos terveenä haluaa pysyä.

Vierailija
11/14 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos stressi nostaa verenpainetta ja heikentää yöunta voi pitkäaikaisesti paras asia olla miettiä omaa suhtautumista työhön - ja yleensä elämään. Otatko paineita helposti? Mikä työssä stressaa? Usein stressautuvuus on ihmisen ominaisuus, kirjastonhoitaja voi kärsiä työstressistä vaikka kiireinen toimitusjohtaja puskee hommia moninkertaisesti enemmän suuremmalla vastuulla. Osa oppii suhtautumaan asioihin rennommin, sietämään pientä stressiä, jopa nauttimaan siitä. Kannattaa tutkiskella miten itse työn/haasteet kokee.

Vierailija
12/14 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä, ettei minun lukemat ole tapissa. Mun kysymys olikin, miten lievittää sitä parhaiten. Jos työ nostaa paineita ja vie unet, ei se ole pitkässä juoksussa terveellistä. Kohta voi olla korkeammat lukemat ja heikompi tilanne.

Ap

Syvämeditaatio näyttäisi olevan tehokas hoitomuoto. Oheisen kokeen yksi ongelmista oli se että pitkään meditoineilla oli jo lähtökohtaisesti hyvin alhainen verenpaine, toinen se, että mansetin täyttyminen 5 minuutin välein ymmärrettävästi häiritsee funtsisessiota:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3216046/

Vierailija
13/14 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-- Miten tulehduskipulääke vaikuttaa parina päivänä, jos mittaa omalla mittarilla sen jälkeen. --

Tulehduskipulääkkeet nostavat verenpainetta ja keräävät nestettä elimistöön, minkä takia ne on meiltä oikeasti ja vaikeasti verenpainetautisilta kielletty.

Toisaalta, kipukin nostaa verenpainetta... suo siellä, vetelä täällä.

Vierailija
14/14 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Syvämeditaatio näyttäisi olevan tehokas hoitomuoto. Oheisen kokeen yksi ongelmista oli se että pitkään meditoineilla oli jo lähtökohtaisesti hyvin alhainen verenpaine, toinen se, että mansetin täyttyminen 5 minuutin välein ymmärrettävästi häiritsee funtsisessiota:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3216046/

Pätkä johtopäätöksistä:

Conclusions

TPR decreased significantly during TM. Decreases in vasoconstrictive tone during TM may be the hemodynamic mechanism responsible for reduction of high blood pressure over time. The results of this study provide a preliminary contribution to the understanding of the underlying hemodynamic mechanisms responsible for the beneficial influence of TM on cardiovascular risk factors.