Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä tutkinnot työllistävät oikeasti? Palkanlaskijoiden työtilanne?

Vierailija
30.01.2023 |

Minulla on yliopistokoulutus, mutta se ei työllistä tarpeeksi hyvin ja olen kyllästynyt olemaan työtön. Onko lähihoitajan lisäksi mitään tutkintoa, mikä työllistää käytännössä varmasti? Olen selannut ammattikoulujen tarjontaa läpi ja onhan sitä kaikenlaista tutkintoa olemassa, mutta kun alkaa kohta kohdalta etsimään tietoa, niin se voi olla todella ristiriitaista. Toisaalta sanotaan, että se ja se on niin tärkeä ala ja sitten toisaalta työpaikkailmoituksia ei vaikuta paljoa olevan. Ja siis työllistymisellä tarkoitan kokopäiväistä työtä, en mitään 5h/vk osa-aikaroskaa, joka on yhtä tyhjän kanssa tai sellaista, että työllistytään sukulaisen firmaan tai ei ollenkaan.

Tällä hetkellä palkanlaskenta, tilinpäätös, kirjanpito tms kiinnostaisi eniten. Ilmeisesti näissä on pohjalla merkonomin tutkinto. Toisaalta siitä on ollut juttua, ettei merkonomin tutkinto työllistä kovin hyvin, mutta ehkä se riippuu siitä mihin on suuntautunut? Eihän se nyt niin voi olla, että kaikkialta työllistytään suoraan kortistoon? Palkanlaskennasta on ollut sellaista juttua, että digitalisaatio veisi jossain vaiheessa työt suurimmalta osalta ja sitten loput saavat uudet roolit yrityksen sisällä tms. Kyllähän se kuulostaa siltä, että ne loput päätyvät kortistoon paitsi ne, jotka ovat onnistuneet saamaan vakkaripaikan ennen muutosta.

Jos nuo mainitsemani ovat huonoja vaihtoehtoja, ja muutenkin, haluan kuulla ehdotuksia. Mitä ne on ne alat, joissa on oikeasti pulaa työntekijöistä? Omalla kohdallani sen pitäisi olla ammattitutkinto, sillä olen käyttänyt kaikki kolmannen asteen opiskeluun tarkoitetut opintotuet. AMK tai uusi yliopistotutkinto voisivat olla vaihtoehtoja tulevaisuudessa. Sitä ennen tarvitsen kuitenkin työn, jolla elättäisin itseni opiskelun ajan.

Oppisopimuskoulutus kiinnostaisi myös. Kovin vaan näyttää vaikealta päästä sellaiseen, oli ala mikä hyvänsä? Voisi luulla, että jos on oikeasti pulaa työntekijöistä, niin niitä voitaisiin kouluttaa myös oppisopimuksella. Vaikka siinähän pitäisi palkkaakin maksaa.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla