Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä oli autonkuljettaja, äiti kotiäiti. Arvatkaa, millainen elintaso meillä 80-luvulla oli?

Elämisen kallistuminen
30.01.2023 |

Omakotitalo 30 min Helsingin keskustasta ja kaksi autoa. Sähkölaskutkin maksettiin. Ei ollut tekemisestä pulaa eikä tarvinnut käydä leipäjonossa tai sossussa.

Eipä enää euroaikana onnistuisi millään.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Onpa vanhempasi saaneet isoja perintöjä.

Minä ja mies oltiin 80-luvun alussa molemmat opettajia, asuttiin kaksiossa kahden lapsen kanssa, eikä ollut varaa autoon.

Eipä ollut muillakaan, taloyhtiössä 24. autopaikkaa, josta vain muutama käytössä. Nyt huutava parkkipula. Vaatteet ompelin itse, tehtiin ruuat ja rempat. Asuntolainan korko oli 13-17% ja lainan maksuaika 9v.

En todella kaipaa niitä aikoja, elämä oli todella tiukkaa ja moni eli köyhyydessä.

Vierailija
22/34 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että olen kovin väärässä jos veikkaan ettet tiennyt ihan kaikkea teidän raha-asioista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja mies oltiin 80-luvun alussa molemmat opettajia, asuttiin kaksiossa kahden lapsen kanssa, eikä ollut varaa autoon.

Eipä ollut muillakaan, taloyhtiössä 24. autopaikkaa, josta vain muutama käytössä. Nyt huutava parkkipula. Vaatteet ompelin itse, tehtiin ruuat ja rempat. Asuntolainan korko oli 13-17% ja lainan maksuaika 9v.

En todella kaipaa niitä aikoja, elämä oli todella tiukkaa ja moni eli köyhyydessä.

Meillä oli kaksi autoa, vuoden -73 Datsun ja -72 Saab. :D

Vierailija
24/34 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käyty jatkuvasti syömässä "ulkona", ei matkusteltu ulkomaille, lomat menivät mummolassa. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Vierailija
25/34 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sukunimi Aarnio vai Herlin?

Vierailija
26/34 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kaksi autoa, vuoden -73 Datsun ja -72 Saab. :D

Ja iskä joka osasi korjata niitä. 

Vierailija
27/34 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-80-luvulla oli huomattavasti parempi elintaso ainakin Helsingin seudulla.

Olin pankissa töissä ja kaikki asuivat joko omakotitalossa tai isossa pankin työsuhdeasunnossa. Pääkassalla neljä lasta, sadan neliön työsuhdeasunto Etu-Töölössä, yksinhuoltaja.

Koulutus oli parhaimmilla keskikoulu.

Vierailija
28/34 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku älypuhelin, netflix tai muutama henkkamaukan rätti on ihan toissijaisia kuluja. Nykyään harvalla on varaa omakotitaloon, autoon ja mökkiin ja nuo on luksusta. Talojen hinnat ovat todellakin kasvaneet ihan eri suhteessa kuin palkat ja nykyään vaatimattomampi asuminen on suhteessa paljon kalliimpaa kuin ennen

Vierailija
29/34 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennen voinut valita, asuuko vuokralla vai omistusasunnossa, ainakaan perheet.

Vuokra-asuntotuotanto aloitettiin vasta 90-luvulla ja vuokra-asuntoja oli kaupungilla, jossa tiukat tulorajat, okt yläkerrat ja alivuokralaisasunnot, työsuhdeasunnot jne. Ja vuokratuotantoa ei juuri ollut.

Opiskeluaikana 70-luvulla asuttiin kolmen tytön kanssa yhdessä huoneessa, jonka vuokrasi 2 lapsen nuoripari rt-kolmiosta. Se siitä ihanuudesta.

Ja ne omistusasunnot olivat betonilähiöitä ja nyt niitä puretaan ja ajetaan traktorilla maan tasolle, samoin okt kun on tehty halvoista materiaaleista.

Ja tätä vielä jotkut ihannoivat, jopa kadehtivat.

Lykkyä tykö, kun saat perinnöksi vanhempiesi talon, jos yrität sitä myydä tai korjata.

Vierailija
30/34 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ennen voinut valita, asuuko vuokralla vai omistusasunnossa, ainakaan perheet.

Vuokra-asuntotuotanto aloitettiin vasta 90-luvulla ja vuokra-asuntoja oli kaupungilla, jossa tiukat tulorajat, okt yläkerrat ja alivuokralaisasunnot, työsuhdeasunnot jne. Ja vuokratuotantoa ei juuri ollut.

Opiskeluaikana 70-luvulla asuttiin kolmen tytön kanssa yhdessä huoneessa, jonka vuokrasi 2 lapsen nuoripari rt-kolmiosta. Se siitä ihanuudesta.

Ja ne omistusasunnot olivat betonilähiöitä ja nyt niitä puretaan ja ajetaan traktorilla maan tasolle, samoin okt kun on tehty halvoista materiaaleista.

Ja tätä vielä jotkut ihannoivat, jopa kadehtivat.

Lykkyä tykö, kun saat perinnöksi vanhempiesi talon, jos yrität sitä myydä tai korjata.

70-80-luvulla sai helposti hyvän työsuhdeasunnon.

Ja pienet asunnot oli halpoja.

Mun appeni on ihan työmies, mutta perhe asui hyvin työsuhdeasunnossa, yksi oli jopa taajamassa joen rannalla.

Tyttärille ostivat sitten yksiön kun nämä opiskeli Heinolassa.

Kotikylässäni opettajat, koulun vahtimestari, terveyssisar, lääkäri, pankkien ja postin työntekijät kaikki asuivat hyvin keskellä kylää työsuhdeasunnoissa.

Vierailija
31/34 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo meilläkin oli isä pienyrittäjä, kauppakoulun käynyt, äiti lähinnä kotona, lastenhoitajan koulutus. Omakotitalo uima-altaalla ja auto (äiti ei tuolloin ajanut).

Myönnän, että olen siitä onnekas, että perheellämme on nyt ihan hyvä elintaso, mutta emme todellakaan asu missään ökytalossa (tai edes omakotitalossa), käy lomamatkoilla ulkomailla tai osta ja tee mitä halutaan, vaan saa priorisoida kulutusta, että kaikkeen oleelliseen on rahaa.

Vierailija
32/34 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeiston tavoitteena on luoda palkkatyötä tekevien köyhien luokka. Toki pitää luoda myös sosiaalietuuksien saamiseksi palkatonta työtä tekevien vielä köyhempien luokka, joka toimii pelotteena edellämainitulle ryhmälle.

Toki, toki, toki...

Vierailija
33/34 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä nyt uudelleen mitä kaikkea silloin oli vähemmän. Oliko sinulla uusin iPhone, 7 eri suoratoistapalvelua, nettiä, merkkivaatteita, - laukkuja, harrastuksia, lapin ja etelän matkaa, 7 sisarusta, kolme koiraa, jne....Myös ihmisten kulutustottumukset ovat muuttuneet. Esim velkaa ei ollut enemmän kuin tuloja. 

Jos nyt unohdetaan nuo hemmetin iPhonet, laukut ja muut hömpötykset, niin kyllä ulkomailla meidänkin duunari vanhemmat kävivät.

Mullekin ostettiin Luhdan talvitakki, silloin kun se oli arvostetumpi merkki.

Vierailija
34/34 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta minun isä oli osaston johtava ylilääkäri ja äiti kanslisti: omakotitalo oli ja kaksi vanhaa Japanilaista autoa, ei mökkiä, ei ulkomaanmatkoja. Mistään ei varsinaisesti ollut puutetta, mutta ei meille lapsille ollut varaa ostaa Leviksiä ja mopoja, eikä elektroniikkaakaan ollut kuin yksi 28 tuuman TV ja toinen joku 21 tuuman. Isä oli aina töissä päivystyksessä tai yksityisvastaanotolla. Veroja kokonaistuloista meni yli puolet, päivähoitoa ei meille lapsille ollut tarjolla, joten kotona oli palkattu lasten/kodinhoitaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän