Teille, jotka olette huolissanne poikien pärjäämisestä koulussa, kun oppimistulokset laskee.
Kouluterveyskysely 2021
Suuri osa lapsista ja nuorista on
tyytyväisiä elämäänsä ja pitää
koulunkäynnistä. Elämään tyytyväisyys oli kuitenkin hieman
vähentynyt vuonna 2021 verrattuna vuoteen 2019.
Nuorista kohtalaisesta tai vaikeasta ahdistuneisuudesta kertoi
noin kolmannes tytöistä ja pojista noin kahdeksan prosenttia
kaikilla kouluasteilla.
Useat nuoret kokivat terveydentilansa keskinkertaiseksi tai huonoksi, tytöistä 3240 prosenttia
ja pojista 1719 prosenttia.
Vuonna 2021 nuorten kokemus
yksinäisyydestä lisääntyi verrattuna vuoteen 2019. Tytöistä tunsi
itsensä yksinäiseksi 2226 %, pojista noin 10 %.
Nuorten kokemukset koulukiusatuksi tulemisesta viikoittain
vähenevät toiselle asteelle siirryttäessä. Perusopetuksen yläluokilla oppilaista kuusi prosenttia kertoi tästä, kun vastaava
osuus toisella asteen opiskelijoilla oli 13 %. Perusopetuksen 4. ja
5. luokan oppilaista taas kahdeksan prosenttia kertoi kokeneensa kiusaamista viikoittain.
Miten poikien koulumenestys on niin huonoa, vaikka he voivat huomattavasti paremmin henkisesti kuin tytöt?
Kuten olen epäilytkin, syy on siinä että nykyajan koulun opetustapa ei sovi pojille, en tiedä sopiiko se tytöillekään älyttömän hyvin, mutta pojille ei ainakaan.
Itselläni on kaksi poikaa yläkoulussa, eli heillä on ollut tämä uusin ops koko kouluajan.
Jotkut tutkimukset sanovat, että oppilaat tuntevat, että heiltä vaaditaan liikaa. Mutta minä olen sitä mieltä, että varsinkaan pojilta ei vaadita tarpeeksi. Kysyin pojaltani, joka pärjää koulussa tosi hyvin, että tunteeko hän että vaaditaan liikaa. Hän vastasi että joo, kysyin että mitä vaaditaan ja miten. Ei osannut vastata. Mutta, sanoi suurimmaksi epäkohdaksi sen, että luokkakaverit, eli osa pojista, perseilee ja metelöi koko ajan luokassa että keskittyminen on vaikeaa. Eli, opettajat eivät pidä enää kuria. Poikani sanoi että opettaja yrittää, mutta oppilaat vaan eivät tottele millään. Tekevät kaikenlaista sellaista joista mun kouluaikana olisi joutunut hyvin nopeasti rehtorin kansilaan ja saanut useamman tunnin jälki-istuntoa.
Kun ei vaadita olemaan hiljaa ja rauhassa, ja opiskelemaan, ja vastaamaan oikein, tekemään läksyjä jne. ei tietenkään pojat sitten tee mitään. Pojilla tulee usein todella myöhään se ymmärrys että miksi pitäisi opiskellla, heille se on täyttä turhuutta, ja jos ei ole ihan pakko, eivät opiskele. Tytöillä on keskimäärin enemmän painetta pärjätä ja oppia, he tiedostavat paljon nuoremmasta sen, mikä merkitys opiskelujen sujumisella on tulevaisuuden opiskeluun ja ammattiin.
Oma miehenikin sen on sanonut, että ei hän lapsena ja nuorena piitannut pätkääkään koulusta ja opiskelusta, vaikka päätä olisi riittänyt. Mies harmittelee kun ei tajunnut opiskella, olisi opiskellut korkeammalle ja päässyt parempiin töihin. Mutta kaikki muu kiinnosti nuorena enemmän. Mieheni on niin fiksu, että olisi toki voinut opiskella aikuisenakin, mutta kun oli vakituinen valtion virka ja elämä meni omaa uomaansa, ei saanut ajoissa aikaiseksi aloittaa ja sitten alkoi tulla sairauksia eikä enää jaksa.
Ennen pojat pärjäsivät paremmin, kun heidät pakotettiin oppimaan, niin että sitten kun ymmärräys opiskelusta vihdoin tuli, oli pohjalla kuitenkin jotain, toisin kuin nyt ei ole edes kunnon lukutaitoa tai matematiikan perusteita. Se mikä on nykyään liikaa vaadittu, on se, että pitäisi opiskella siinä kauheassa metelissä, olla itseohjautuva jne. minkä uusi ops toi. Opettaja ei enää opeta, vaan oppilaat joutuu itse opiskelemaan liikaa, ja kantamaan vastuuta enemmän kuin ikäiselleen kuuluisi ja olisi hyväksi.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Sinäpä sen sanoit. Miehesi ei pärjännyt koulussa ja sai naisen eli sinut. Eivät tytöt kiinnostu koulussa pärjäävistä pojista.
Kyllä mieheni pärjäsi koulussa, se vaan ei kiinnostanut häntä yhtään, silloin nuorena. Valitsi alan joka oli jännittävä kaksikymppisenä, ja huomasi vasta kolmekymppisenä että ei haluakaan olla vain työn kanssa naimisissa, vaan haluaa perheen, ja niin löysi minut. Minulla oli jo pitkä suhde takana ja yksi lapsikin.
Kouluaikoina kukaan poika ei kiinnostunut minusta, minäkin pärjäsin koulussa suht hyvin, mutta myöskään minä en nuorena mennyt lukioon vaan alalle joka kiinnosti. Sen jälkeen olen vaihtanut alaa ja opiskellut monesti, ja nyt opiskelen ammattikorkeassa. Toki mies on minua suurimmaksi osaksi joutunut elättämään kun olen ollut yrittäjä, lasten kanssa kotona tai työttömänä, mutta nyt on päämääränä että minä saan vihdoin tarpeeksi hyvän työpaikan opiskelujen jälkeen, että minä otan taloudellisen vetovastuun, ja mies voi jäädä pois töistä.
Tuo on ihan höpöhöpöä ettei tytöt kiinnostu koulussa pärjäävistä pojista, se riippuu sen pojan huumorintajusta eniten, kuten myös miehillä. Huumorintaju, se että saa naiset nauramaan on tae siitä että saa naisia. Jos saat naisen nauramaan, ja jos naurat itse naisen jutuille, olette toimeenpanoa vaille jo sänkypuuhissa.
Aina on paikka auki tällä listalla ja ehkä paikka jopa eduskunnassa.
Perussuomalaisilla on tässä selvityksessä mukana 5953 ehdokasta.Näin ehdokkaita vastaan on nostettu syytteitä vuosina 20162021:* pahoinpitely 101 kpl* törkeä rattijuopumus 84 kpl* rattijuopumus 60 kpl* petos 32 kpl* liikennerikkomus 31 kpl* törkeä kirjanpitorikos 31 kpl* törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen 31 kpl* liikenneturvallisuuden vaarantaminen 28 kpl* laiton uhkaus 23 kpl* huumausainerikos 13 kpl* vahingonteko 13 kpl* kunnianloukkaus 12 kpl* törkeä petos 11 kpl* ampuma-aserikos 10 kpl* lievä petos 9 kpl* törkeä pahoinpitely 8 kpl* varkaus 8 kpl* kiihottaminen kansanryhmää vastaan 7 kpl* kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta 7 kpl* ympäristön turmeleminen 7 kpl* rekisterimerkintärikos 6 kpl* törkeä velallisen epärehellisyys 6 kpl* työturvallisuusrikos 6 kpl* vesiliikennejuopumus 6 kpl* virka-aseman väärinkäyttäminen 6 kpl* eläinsuojelurikos 5 kpl* kavallus 5 kpl* kirjanpitorikos 5 kpl* lievä pahoinpitely 5 kpl* vainoaminen 5 kpl* vammantuottamus 5 kpl* lievä vahingonteko 4 kpl* näpistys 4 kpl* palvelusrikos 4 kpl* törkeän pahoinpitelyn yritys 4 kpl* järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen 3 kpl* salakuljetus 3 kpl* törkeä kotirauhan rikkominen 3 kpl* törkeä varkaus 3 kpl* väärä ilmianto 3 kpl* viestintärauhan rikkominen 3 kpl* virkamiehen väkivaltainen vastustaminen 3 kpl* ampuma-aserikkomus 2 kpl* huumausaineen käyttörikos 2 kpl* lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö 2 kpl* metsästysrikkomus 2 kpl* moottorikulkuneuvon käyttövarkaus 2 kpl* niskoittelu poliisia vastaan 2 kpl* oikeudenkäytössä kuultavan uhkaaminen 2 kpl* rahankeräysrikos 2 kpl* törkeä virka-aseman väärinkäyttäminen 2 kpl* tuottamuksellinen rahanpesu 2 kpl* valitus 2 kpl* virkavelvollisuuden rikkominen 2 kpl* ympäristörikkomus 2 kpl* ajoneuvorikkomus 1 kpl* alkoholirikos 1 kpl* dopingrikos 1 kpl* haitanteko virkamiehelle 1 kpl* kuolemantuottamus 1 kpl* lääkerikos 1 kpl* lievä ampuma-aserikos 1 kpl* lievä kavallus 1 kpl* liikennetuhotyö 1 kpl* luvattoman taksiliikenteen harjoittaminen 1 kpl* maksuvälinepetos 1 kpl* omankädenoikeus 1 kpl* pakottaminen seksuaaliseen tekoon 1 kpl* ryöstö 1 kpl* salassapitorikos 1 kpl* seksuaalinen ahdistelu 1 kpl* sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan lasta esittävän kuvan hallussapito 1 kpl* teollisoikeusrikos 1 kpl* toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen tai aineen hallussapito 1 kpl* törkeä dopingrikos 1 kpl* törkeä eläinsuojelurikos 1 kpl* törkeä kavallus 1 kpl* törkeä kuolemantuottamus 1 kpl* törkeä rahanpesu 1 kpl* törkeä ryöstö 1 kpl* törkeä vahingonteko 1 kpl* törkeä veropetos 1 kpl* tuottamuksellinen kätkemisrikos 1 kpl* työnantajan ulkomaalaisrikkomus 1 kpl* työsyrjintä 1 kpl* vaarallisia esineitä koskevien säännösten rikkominen 1 kpl* väärennys 1 kpl* viestintäsalaisuuden loukkaus 1 kpl* virkamiehen vastustaminen 1 kpl* yleisvaaran tuottamus 1 kpl* ympäristönsuojelulain rikkominen 1 kplKäräjäoikeuksien kirjaama raskain syytenimike. Syytekokonaisuudessa voi olla myös muita rikoslajeja ja ehdokkaan lisäksi muita henkilöitä. Poistettu syytteet lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja raiskauksista, jos ne eivät ole johtaneet langettavaan tuomioon. Samoin poistettu syytteet tapon yrityksistä, jos syyte on muuttunut pahoinpitelyksi ja johtanut alle 1 vuoden vankeusrangaistukseen tai sakkoon.
Sinäpä sen sanoit. Miehesi ei pärjännyt koulussa ja sai naisen eli sinut. Eivät tytöt kiinnostu koulussa pärjäävistä pojista.