Sähköllä ajaminen on nyt USA:ssa kalliimpaa kuin polttomoottorilla
Ja kuka väitti että sähköauto tulee halvemmaksi kuin polttomoottoriauto? Kyllä se vain niin menee että sähköautot ei tule koskaan olemaan taviksien auto. Joko hankintahinta tai sitten käyttömaksuineen aina kalliimpi kuin polttomoottoriautot.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/9a296012-231a-4de8-8927-8f2ec1121…
Kommentit (14)
Sähköautohan on kaikkialla ollut tähänkin asti kalliimpi koko auton elinkaarella laskettuna. Pääomakulut sähköautossa ovat kohtuuttoman korkeat.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautohan on kaikkialla ollut tähänkin asti kalliimpi koko auton elinkaarella laskettuna. Pääomakulut sähköautossa ovat kohtuuttoman korkeat.
Akun uusiminen keskikokoiseen henkilöautoon jopa 55 000€ .
Tuo on edessä Suomessakin. Sähköautoista ei peritä autoveroa, vaikka ne maksavat enemmän kuin vastaavat polttomoottoriautot. Jollain keinoin nuo saamatta jääneet eurot kiskotaan autoilijoilta ja kun muiden kuin sähköautojen suhteellinen osuus pienenee tarpeeksi, niin sähkärikuskit otetaan maksajiksi. Jo nyt sähköautosta maksetaan käyttövoimaveroa kuten dieseleistä ja se kiristyy 1.10.2023.
Pohjoisen pitkänmatkan metsurikin alkaa pelätä mitä tästä pakotuksesta tulee. Kallista.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisen pitkänmatkan metsurikin alkaa pelätä mitä tästä pakotuksesta tulee. Kallista.
Kun polttikset kielletään, monen ammatinharjoittan hankittava kaksi sähköautoa. Toista ladataan kun toisella ajetaan.
Mulla makso lataus (50kwh) viime yönä noin 2.5€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautohan on kaikkialla ollut tähänkin asti kalliimpi koko auton elinkaarella laskettuna. Pääomakulut sähköautossa ovat kohtuuttoman korkeat.
Akun uusiminen keskikokoiseen henkilöautoon jopa 55 000€ .
Mercedestä maahantuovalta Veholta kerrotaan, että akkupaketin vaihto tehdasuuteen maksaisi töineen EQC:n tapauksessa 55 645 euroa. Tästä työn osuus on 2100 euroa.
Mercedes tarjoaa täysin uuden akun vaihtoehtona myös tehdaskunnostettuja akkuja EQC:hen. Näiden hinnat vaihtelevat 32 445 - 45 455 euron välillä. Jos akkupaketti palautetaan tehtaalle vaihdon yhteydessä, maksetaan siitä runkopanttihyvityksenä 2915 - 3925 euroa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/660f3d8d-3ede-4357-824e-51a12eb7…
Kolhu siihen pihakiveen siellä kesämökin kääntöpaikalla...
No siellä on kyllä omaa öljyntuotantoa, joten löpö on halpaa.
Suomessa on onneksi toisin päin. Sähköllä ajaminen on edullisempaa.
Linkistäsi kopioitua:
"Yhdysvaltojen tilanne hyvin erilainen Suomeen verrattuna siinäkin, että sähköauton omistamisen hinta on jo hyvin lähellä polttomoottoriautoja. Useat automerkit kuten Chevrolet ja Tesla ovat leikanneet sähköautojensa hintojaan ja eri osavaltioiden sähköautoille antamat verohyödyt tasaavat tilannetta lisää.
Luksusluokassa sähköautoilijat pääsevät Yhdysvalloissakin yhä halvemmalla, vaikka ero on kaventunut. Keskisegmenttiä isommalla ja bensasyöpömmällä autolla sadan mailin ajaminen on 7,56 dollaria kallimpaa kuin vastaavankokoisella sähköautolla.*
Kannattaa huomata että tuo laskelma pätee vain jos lataa sähköautoa ainoastaan julkisilla latureilla. Kotona ladaten hintaero on edelleen melkoinen myös USA:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautohan on kaikkialla ollut tähänkin asti kalliimpi koko auton elinkaarella laskettuna. Pääomakulut sähköautossa ovat kohtuuttoman korkeat.
Riippuu hyvin paljon ajamisesta. Vähän ajavalle bensa-auto on halvempi, mutta jos sähkön hinta on normaalitasoa, paljon ajavalle sähkö kannattaa yhä edelleen.