Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorotteluvapaa hoitolalla, entä opintovapaa?

Vierailija
27.01.2023 |

Oletteko olleet vuorotteluvapaalla? Saako sellaista ylipäänsä vai voidaanko siitä kieltäytyä ja millä perusteella?

Jos tämä ei onnistu, entä opintovapaa? Työkokemusta itselläni jo tarvittava 20 v ja pieni breikki tekisi terää.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä haaveilen siis ja jos saisi vuorotteluvapaalla vaan keskittyä lapsiin, kodinhoitoon ja muuhun sellaiseen jotka on joutunut tekemään vasemmalla kädellä..

Vierailija
2/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentit miltä tahansa alalta suotavia. Oletteko olleet ja mitä olette tehneet? Millaisen rahan tästä sai? Myönnettiinkö helposti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään jolle olisi myönnetty hoitoalalla vuorotteluvapaata hoitoalalla. Opintovapaa on myönnetty kun on kyse jatko-opinnoista tai opinnoista jotka jotenkin hyödyttää työnantajaa.

Vierailija
4/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään jolle olisi myönnetty hoitoalalla vuorotteluvapaata hoitoalalla. Opintovapaa on myönnetty kun on kyse jatko-opinnoista tai opinnoista jotka jotenkin hyödyttää työnantajaa.

Mulla on kyllä joskus ollut työkavereita vuorotteluvapaalla, mutta siitä on aikaa ja tällä hetkellä eivät ole töissä (joko vaihtaneet työpaikkaa tai eläköityneet, niin en voi kysyä). Siksi kysyn.. Ilmeisesti opintovapaa on käytännössä pakko myöntää jos sitä hakee.. niin se on mun backup plan.

ap

Vierailija
5/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kyllä joskus ollut työkavereita vuorotteluvapaalla, mutta siitä on aikaa ja tällä hetkellä eivät ole töissä (joko vaihtaneet työpaikkaa tai eläköityneet, niin en voi kysyä). Siksi kysyn.. Ilmeisesti opintovapaa on käytännössä pakko myöntää jos sitä hakee.. niin se on mun backup plan.

ap

Vuorotteluvapaita myönnettiin joskus kun oli työttömiä hoitajia. Nykyisin jo niihin muihinkin sijaisuuksiin (esim. äitiyslomat tai pitkät sairauslomat) on vaikea saada ketään. Kovin montaa päivää ei kai myöskään opintoihin ole pakko vapaata myöntää.

Monet toki ratkaisee tilanteen sillä että irtisanoutuvat ja palaavat sitten kun vapaat on pidetty. Tukea työnantajat ei ole vapaista koskaan myöntäneet. Jos niitä on mahdollista saada ne haetaan esim. Kelasta.

Vierailija
6/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vuorotteluvapaita myönnettiin joskus kun oli työttömiä hoitajia. Nykyisin jo niihin muihinkin sijaisuuksiin (esim. äitiyslomat tai pitkät sairauslomat) on vaikea saada ketään. Kovin montaa päivää ei kai myöskään opintoihin ole pakko vapaata myöntää.

Monet toki ratkaisee tilanteen sillä että irtisanoutuvat ja palaavat sitten kun vapaat on pidetty. Tukea työnantajat ei ole vapaista koskaan myöntäneet. Jos niitä on mahdollista saada ne haetaan esim. Kelasta.

Yksi vaihtoehto on tehdä lyhennettyä työaikaa jos vaihtoehtona on irtisanoutuminen tai se että tekee vaikka 60% työaikaa työnantaja usein suostuu tuohon työajan lyhentämiseen.

Vierailija
7/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tiedän.. tätä tuskin siis saan, mutta kysyn. Mulla on hyvät perusteet vaikka tuskin ne hirveästi painaa silti. Joko saa tai ei saa.

Sen sijaan opintovapaa tosiaan ilmeisesti pakko myöntää ja siihen saisi aikuiskoulutustukea, joka summana ei mielettömän korkea ole.. mutta voisihan sitä opiskella vaikka uutta ammattia tai jotain muuta ammattia tukevaa mahdollisesti..

ap

Vierailija
8/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Yksi vaihtoehto on tehdä lyhennettyä työaikaa jos vaihtoehtona on irtisanoutuminen tai se että tekee vaikka 60% työaikaa työnantaja usein suostuu tuohon työajan lyhentämiseen.

Joo. Tää lyhennetty työaika on mun viimeinen oljenkorsi jos muut ei onnistu :D Teen sitten vajaata ja mietin elämääni.

ap

Vierailija
9/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ainakin n. 7-8 vuotta sitten opintovapaa oli pakko myöntää. Jos työntekijä oli työnantajalle korvaamaton, eli ei toista saatavilla heti tilalle ja työtehtävien hoitamiseen ei voitu muita järjestelyjä tehdä, sai työnantaja siirtää opintovapaata seuraavan vastaavan koulutuksen alkuun eli käytännössä yleensä puolella vuodella tai vuodella. Hoitoalalla lähi-/sairaanhoitajan työ tuskin on sellaista, että sijaista olisi vaikea saada. Ehkä jossain erikoissairaanhoidon erikoisyksikössä voi olla hoitajilla noin spesifiä osaamista, että joutuu ensin kouluttamaan itselleen sijaisen. Varsinainen osastotyö ei missään tapauksessa voi tällaista olla. Vuorottelu-/opintovapaakorvaus oli tuolloin muistaakseni suurinpiirtein sama kuin ansiosidonnainen päiväraha ja siinä huomioitiin lapsikorotus.

Vierailija
10/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
11/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkavapaasta ei ole kokemusta, mutta opintovapaasta on vähän. Työantaja voi siirtää pätevästä syystä opintovapaata, mutta ei voi kieltää sitä. Tukea saa 15kk. Jos tekee töitä tarpeeksi samalla, niin voi kulua vain puoli tukikuukautta. Aikuiskoulutustuen lisäksi saa Kelasta valtion lainantakauksen ja laina on 650€/kk.

Itse siis olen lähihoitaja ja opiskelen sairaanhoitajaksi. Välillä teen 100% työaikaa ja välillä 60% työaikaa. Nyt täysin opintovapaalla koska teen kevätlukukaudella pari työharjoittelua. 

Vierailija
12/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut opintovapaasta molempia käytäntöjä, on saatu ja joskus ei.

Itse sain , yksityisellä. Olin ollut töissä 14 vuotta . 

Vierailija
13/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh-opiskelija kirjoitti:

Virkavapaasta ei ole kokemusta, mutta opintovapaasta on vähän. Työantaja voi siirtää pätevästä syystä opintovapaata, mutta ei voi kieltää sitä. Tukea saa 15kk. Jos tekee töitä tarpeeksi samalla, niin voi kulua vain puoli tukikuukautta. Aikuiskoulutustuen lisäksi saa Kelasta valtion lainantakauksen ja laina on 650€/kk.

Itse siis olen lähihoitaja ja opiskelen sairaanhoitajaksi. Välillä teen 100% työaikaa ja välillä 60% työaikaa. Nyt täysin opintovapaalla koska teen kevätlukukaudella pari työharjoittelua. 

Itse ajattelin, että olsiin vallan pois töistä kun siksi sitä vapaata ensisjaisesti haluan. Voin siteen opiskella jotain samalla jos en sitä vuorotteluvapaata saa. Menestyksellä ei niin väliä eli en ajatellut opiskelua kovin vakavasti ottaa.

Vierailija
14/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintovapaa on myönnettävä hyödytti se tai ei työnantajaa. Ei sitä voi kieltää keneltäkään, jos opintovapaan ehdot muuten täyttyy.

Ja vuorotteluvapaitakin kyllä myönnetään, mutta mikset sä ap ota puheeksi sitä työnantajan kanssa? Et sä täältä saa mitään vastauksia omaan tilanteeseesi.

Vierailija
15/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella sairaalahuoltajana sain kaikki, tusina-ammatissa sijaisjärjestelyt ovat helppoja. Käytin peräkkäin vuorottelu-, opinto- ja virkavapaat, yhteensä 5 v. Opintojen (aikana ja) jälkeen tein pari vuotta kaikkia mahdollisia osaprosentteja 20-70% välillä. Kaikki onnistui ongelmitta mitä älysin pyytää.

Oli jännä huomata progression vaikutus, sen koommin en ole täysiä työvuosia tehnytkään, tosin en ole enää niissä hommissakaan.

Vierailija
16/18 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotteluvapaan saa jos löytyy työttömänä oleva hoitaja sijaiseksi.

Meillä tehtiin niin että sijainen oli päivän työttömänä ja sitten aloitti vuorotteluvapaan tekijänä.

Vierailija
17/18 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Vierailija
18/18 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän