Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenelläkään enää amalgaamipaikkoja hampaissa?

Vierailija
26.01.2023 |

Joskus käskettiin vaihtaa vanhat amalgaamit muovisiin kun niistä tuli jos jonkin näköistä sairautta. Oliko vaihdosta oikeasti hyötyä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu vaihdatti aikanaan amalgaamit pois kun media pelotteli että ne aiheuttavat erilaisia oireita. Kallis remppahan se oli mutta turha sillä oireet jatkuivat. Kiroili sitä kun turhaan vaihtoi.

Vierailija
2/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun amalgaamit vaihdettiin kun menin poistattamaan viisureita.

Lääkäri sanoi että ei ota viisureita ennen kuin amalgaamit on vaihdettu. Oli kuulemma iso riski pitää niitä enää suussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 70-luvun amalgaamit, ei ongelmia. Kestävät paremmin kuin muovit jotka halkeilee ja murenee usein.

Vierailija
4/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri sanoi että ei ota viisureita ennen kuin amalgaamit on vaihdettu. Oli kuulemma iso riski pitää niitä enää suussa.

Mikä ihmeen riski? Mielestäni se oli vain hammaslääkäreiden juoni saada asiakkaita.

Vierailija
5/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdatin, kun oli isompi paikka alahampaassa ja niin rumasti näkyvä. Valitettavasti oli ehtinyt värjätä hampaan vuosikymmenten aikana, joten hammas jäi vähän muita tummemmaksi paikan vaihdon jälkeenkin, mutta on se parempi nyt kuin ennen (amalgaamipaikkaan verrattuna).

Kauheita ne metalliset suut, jotka on reippaasti paikattu amalgaamilla.

Vierailija
6/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 70-luvun amalgaamit, ei ongelmia. Kestävät paremmin kuin muovit jotka halkeilee ja murenee usein.

Ihan sama täälläkin👍

Vierailija
7/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen riski? Mielestäni se oli vain hammaslääkäreiden juoni saada asiakkaita.

Hammaslääkäriin ei meinaa päästä jonojen takia, joten todellakaan niiden ei tarvi kalastella asiakkaita (ainakaan mihinkään halpaan paikanvaihtoon).

Vierailija
8/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amalgaami sisältää elohopeaa ja sitä voi irrota paikoista elimistöön. Varsinkin ajan mittaan. Siksi amalgaamia ei enää tänä päivänä käytetä paikka-aineena.

Jos jollakulla on amalgaamipaikkoja suussa, ovat ne siten olleet siellä kauan. Vaihto on siis järkevää ja perusteltua.

Vierailija
9/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amalgaamit poistettiin kun hampaat alkoivat lohkoilla ja elohopeaa pääsi elimistööni, tukka alkoi lähteä ja olin koko ajan väsynyt.

Vierailija
10/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on poskihampaassa amalgaamipaikka enkä siitä luovu. Ainut paikka, joka on kestänyt hampaassa vuosikymmeniä. Muovipaikkoja on vuosien varrella joutunut uusimaan monesti.

Vierailija
11/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte jonottaa, yksityiselle pääsee jopa samalla viikolla.

Vierailija
12/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäriin ei meinaa päästä jonojen takia, joten todellakaan niiden ei tarvi kalastella asiakkaita (ainakaan mihinkään halpaan paikanvaihtoon).

Tämä varmaan julkisella sektorilla, mutta yksityiselle saa kyllä aikoja, ilman pitkiä jonoja ja lääkäreitäkin on mistä valita.

Vierailija
13/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi amalgaamipaikka, en ole halunnut vaihtaa muoviseen, kun on jo lähes 40 vuotta pysynyt hyvin.

Vierailija
14/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmaan julkisella sektorilla, mutta yksityiselle saa kyllä aikoja, ilman pitkiä jonoja ja lääkäreitäkin on mistä valita.

Normi duunarilla ei ole varaa yksityisiin, sieltä ei alle tonnin selviä.

Vierailija
15/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On amalgaameja. Ei syytä vaihtaa.

Vierailija
16/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että sukulaisella on kokonaan vaihdettu, koska ne koettiin myrkylliseksi. Muovipaikat irtoavat itsellä, eikä hammaslääkäriaikoja saa tarpeeksi pienituloisena, minulla ei ole ollut amalgaamia.

Vierailija
17/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on amalgaamipaikat kahdessa vierekkäisessä puruhampaassa takana. Ovat olleet varmaankin yli 35 vuotta, enkä missään nimessä anna niitä vaihtaa jos ei ole pakko. Muut vanhat amalgaamit on vaihtuneet vuosien varrella muovipaikoiksi, jotka eivät minun suussa kestä mitään. Samoja hampaita paikataan säännöllisesti uudestaan.

Vierailija
18/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amalgaameja on pari ja vaihtoon vasta kun lohkeavat tai tulee saumavuotoa. Paikat laitettu 70- luvulla.

Hammaslääkärissä käyn säännöllisesti ja hän samaa mieltä ettei mitään syytä vaihtaa kunnossa olevaa paikkaa. Yksi amalgaami vaihdettiin kun kiilteeseen oli tullut hiushalkeamia. Muovipaikka tukee hammasta amalgaamia paremmin näissä tapauksissa.

Yksityisellä käyn eli ei pidä yleistää että kaikki hammaslääkärit rahastavat vaihtamalla kunnossa olevia paikkoja.

Vierailija
19/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kai niitä vielä on yläposkihampaissa. Kaikki helpommin näkyvät on vaihdettu.

Mä vähän kummastelen tota muovipaikkojen väitettyä kestämättömyyttä, mulla ei ole yksikään hajonnut.

Vierailija
20/37 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-80 -lukujen amalgaameja suu täynnä eikä ole ollut ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan