Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen sinun noidannuolesi on tai oli, ja mikä siihen tehosi?

Vierailija
24.01.2023 |

Hesarissa on noidannuolta koskeva artikkeli, jossa kerrotaan, että suurin osa suomalaisista pääsee sen kokemaan jossain vaiheessa. Jutussa kerrotaan myös, että akuutissa kivussa voi auttaa, jos välillä pystyy suuntamaan oman huomionsa pois kivusta esimerkiksi kuuntelemalla musiikkia tai vaikka pelaamalla jotain tietokonepeliä. Haastateltava kertoo myös, että mitä pidempiä kävelylenkkejä jaksaa vähän kipeänäkin tehdä, sitä nopeammin kova kipu väistyy.

Minulla on muuten terveessä selässä jo kolmatta vuotta kroonistunut noidannuoli, joka iskiessään tyhjentää minulta keuhkot ja lähes tainnuttaa minut kivulla. Kipu väistyy vasta, kun olen millimetri kerrallaan hivuttautunut selinmakuulle odottelemaan. Kivun aikana en pysty ajattelemaan mitään, saati kävelemään tai pelailemaan. Kipu ei varoittele tullessaan, joten etukäteen en voi lääkitä, eikä jälkikäteen taas ole tarvetta lääkitä.

Millainen sinun noidannuolesi on? Kuulisin mielelläni kokemuksia nimenomaan kroonistuneesta noidannuolesta. Ja erityisesti siitä, mitkä kotikonstit kipuun ovat tehonneet. Tosi kivaa olisi, jos joku osaisi kertoa myös sen, miksi lihasrelaksanttipiikkiä ei enää anneta edes traumapäivystyksessä.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009332192.html

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noidannuoli sama kuin iskias?

Vierailija
2/10 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iskias kaiketi säteilee polven alle, noidannuoli on ehkä yleisnimitys? Piriformisvaiva jäi polven ylle, en muista.

Mulla iskee kans kylmänä vuodenaikana kerta vuoteen. Pahimmillaan just tuollaista että hyvä kun milli kerrallaan pääsee asennosta toiseen, hyvä että kävelemään pystyy. Silloin psoas-asentoa.

Minulle auttaa klassinen osteopatia, eka kerta jo helpottaa mutta yleensä käyn 2 kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voltaren kylmägeeli ja buranaa.

Vierailija
4/10 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Noidannuoli on lihaskouristus, iskias hermo- ja välilevyongelma.

Vierailija
5/10 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voltaren kylmägeeli ja buranaa.

Miten pitkään kipu sinulla kestää, kun siihen kerran tehoaa kipulääke? Minulla itse vihlominen kestää siihen saakka, että pääsen selinmakuulle ja pysyn siinä puoli tuntia. Loppupäivän noidannuoli varoittelee, joten liikun hyvin hitaasti ja kankean tuskallisesti, mutta pärjään ilman Buranaa.

ap

Vierailija
6/10 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, se kipu on järkyttävä, lähes halvaannuttava. Lisäksi jalat on pettäneet usein alta. Ei pysty oikein edes hengittämään akuutissa tilanteessa.

Jotenkin olen saanut sitten itseni liikkeelle. Vaatii paljon ja kylmä hiki vaan valuu. On kuin opettelisi uudelleen kävelemään. 20 vuoden aikana on kehittynyt omat menetelmät millä saan kuntoutettua itseni noin viikossa puolessatoista kuntoon.

Tosin kohdallani ei ole varmaa onko kyseessä iskias vai jopa nikamaliukuma. Eivät ole asiaa tutkineet 20 vuoden aikana julkisella.

Vierailija
7/10 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuutissa vaiheessa vahva resepti Burana & lihasrelaksantti. Kun pahin vaihe oli ohi, menin kuntosalille treenaamaan vatsa- & selkälihakset kuntoon. Tukevat selkää niin, ettei noidannuoli uusiutunut.

Vierailija
8/10 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akuutissa vaiheessa vahva resepti Burana & lihasrelaksantti. Kun pahin vaihe oli ohi, menin kuntosalille treenaamaan vatsa- & selkälihakset kuntoon. Tukevat selkää niin, ettei noidannuoli uusiutunut.

Minä sain sadan kappaleen purkin 800 mg:n Buranaa. Ei mitään relaksantteja tai edes ohjeita. :(

ap

Vierailija
9/10 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panacod ja burana 600mg.

Vierailija
10/10 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: