Miksi kahvitauot ovat niin suuri mörkö monelle?
Meillä julkisella sektorilla venyy kahvitauot monesti tunninkin mittaiseksi. Välillä puhutaan työasiaakin, välillä aiheen vierestä tai muuten vain vitsaillaan ja naljaillaan. Aikaisemmassa työpaikassa suurin osa oli hiljaisia, autistisia jurottajia, jotka puhuivat vain kun joku kysyi jotain. Keski-ikä oli aika nuorehko, joka taisi vaikuttaa, kun paljon epävarmoja alle 30-vuotiaita.
Nykyisessä työpaikassa julkisella puolella keski-ikä yli 50 vuotta. Suurin osa rentoja ukkoja ja akkoja, jotka vain odottavat eläkepäiviä.
Kommentit (10)
Miksi ovat mörköjä? Vastasit siihen itse kahdessa ensimmäisessä lauseessa.
Olen tullut tekemään töitä, eikä kiinnosta mainitsemasi asiat - ei sitten yhtään.
En varmaan tykkäisi puhua tauolla työasioista, en pidä jos jollekin naljaillaan vaikka vitsillä. Juorukin pitäisi olla hyvällä maulla, ettei loukkaa ihmisiä. Inhoan kahvin hajua, kofeiini tekee ihmisistä aivottomia, pitäisin varmaan muusta juomasta viileänä ja välipala. Puheenaiheet siis pitäisi olla muuta kuin se sama työ, jotain mukavaa.
No hyvä että sulla ei oo mitään työajanseurantaa ja voit pitää tunnin kahvitaukoja.
T. Kunnalla töissä, kahvitauko 12 min ja kellokortti käytössä eli kahvitauotkin "leimataan"
Itse olen julkisella töissä ja tehnyt havaintoja:
Hyviä perheenisiä ja -äitejä. Jaksavat puuhat iltaisin lasten kanssa kun nettiä surmattu riittävästi työaikana ja levätty riittävästi työpaikalla.
Heh😃no itseäni ärsyttää, että aina työpaikoilla on se tyyppi joka puhua pälpättää joutavia koko ajan monologina, eikä ikinä kysy muilta mitä kuuluu tai mitä suunnitelmia heillä on. Ite tykkään kyllä dialogista, mutten halua käyttää aikaani siihen, että kuuntelen aina vain yhden työkaverin tarinoita. Mikä tääkin on, ei törmää näihin monologin pitäjiin kuin Suomessa. Sosiaalisista ja vuorovaikutustaidoista varmaan kyse.
Meillä on ihan myös yksityisellä näitä taukoilijoita... Esimies mukaan lukien. Hommia jää hoitamatta ja jostain sitten tulee se mystinen kiire.
Ja määräaikaisilla, uusilla, vuokratyöntekijöitä ym. ei edes ole mahdollisuutta pitää kahvitaukoa, kun on niin monen oleilijan työt tehtävänä. Ja sitten jos yrittää pitää puolensa, niin saa kuulla olevansa hidas, priorisointikyvytön, joustamaton ja kaiken puolin kehno työntekijä, eikä tietenkään pidä paikkansa, että nakitetaan tekemään monen ihmisen töitä (oleskelijoiden lisäksi lomalla, sairauslomalla ja tilapäisellä hoitovapaalle olevien työt).
Älä anna käyttää itseäsi hyväksi, näytä sille närhen munat!
Ja sitten tuleekin ruokis ja kohta taas kaffepaussi. Ilmankos asioiden eteneminen kestää