Mikä lattiamateriaali on hyvä ja mitä lattiamateriaalia et missään tapauksessa ottaisi?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Muovimattoa/ vinyyliä en ottaisi ikinä. Molemmat päästävät huoneilmaa pilaavia VOC yhdisteitä.
Eikö ne Vocit synny siitä, että lattia on laitettu märän betonin päälle. Ei lattiasta itsestään (ainakaan laadukkaasta).
Lankkulattia on ihana. Se toki vaatii ympärilleen mieluiten vanhan asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muovimattoa/ vinyyliä en ottaisi ikinä. Molemmat päästävät huoneilmaa pilaavia VOC yhdisteitä.
Eikö ne Vocit synny siitä, että lattia on laitettu märän betonin päälle. Ei lattiasta itsestään (ainakaan laadukkaasta).
Kyllä niistä eri materiaaeista ihan itsessäänkin noita irtoaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on muovimattoa aika paljon. Ei olla sitä itse valittu, mutta ei ole tullut vaihdettuakaan. Mun mielestä ihan hyvä! Helpoin lattia ikinä pitää puhtaana. Lemmikkien tassut ei raavi eikä kopise.
No eikä ole. Kamalin ikinä pitää puhtaana ja imee kaiken pas kan.
Vierailija kirjoitti:
1) lautalattia - miellyttävä jalalle, voi hioa loputtomasti - lakka ei maalia
2) parketti - vrt. lauta - oltava laadukas
3) muovimatto - hyvälaatuinen kestää kymmeniä vuosia - ammattimiehen asennettava
4) vinyylilankku - hinta edellä - muutama lattia tullut asennettua
5) hiottu ja lakattu betoni - voisi olla ykkönenkin - rakennuksen tyylin mukaan
6) luonnonkivilaatta -''-
7) laatta -''-
8) laminaatti - en hevin laittaisi
Vinyylistäkö ei lähde VOCeja?
lankkulattia on mökillä -ei kestä koiran kynsiä
yksi parketti koiran toimesta jo pilattu
laattalattia etenkin keittiössä, jossa seisotaan paljon, on jalkapohjille ihan brutaali
laminaatti se vasta ärsyttävälle kuulostaakin kun koira sillä kiihdyttelee kynsineen
eli jäljelle jää: muovimatto (ruma), kokolattiamatto esim sisal (hankala puhtaanapidettävä) ja vinyyli. Valittiin vinyylikorkki. Naarmuuntuu sekin ja kerää pinttynyttä likaa, eli pitää välillä pestä vahvalla pesuaineella.
Luonnonmateriaali. Ei ainakaan laminaattia.
Vierailija kirjoitti:
Kunnollinen laminaatti on ihan ok kun on lattialämmitys. Minua ei kopinat häiritse. Mutta halvalla laminaatilla ei tee mitään. Aito puu/parketti on mielestäni paras. Muovimattoja en itse laittaisi mihinkään vaikka sillä on puolensa.
Näköjään noissakin on eroja puhumattakaan asennuksesta. Alkuperäinen asunnon laminaatti on epämukavan kova ja baltian raksajonnet eivät ole tehneet työtään kunnolla. Itse olemme asentaneet lattiat makkareihin ilman epätasaisuuksia ja rakoja.
linoleumi on helppo pitää puhtaana,vaatii toki välillä vahausta on tosi kestävä ja hiljainen materiaali puu ja kivilaatta myös kestäviä. keittiössä muovimatto on ok koska kestää neste roiskeita hyvin.