Kyrpos lomakohteena, lähinnä hygienista ja syömisestä kysymys?
Viimeksi ennen koronaa tuli reissattua Kreikassa ja Italiassa ja suositusten mukaan siellähän periaatteessa voisi juoda hanavettä, mutta ei kyllä juotu. Mutta salaatteja ja vihanneksi syötiin surutta eli ei mietitty millä nämä on pesty yms. koska hanavesikin olisi ollut juomakelpoista.
Mutta miten Kypros? Listojen mukaan siellä ei suositella juomaan hanavettä, niin uskaltaakohan allinclusivessa syödä salaatteja ja vihanneksia, jos on pesty hanavedellä? Entäs miten muuten, oletteko syönyt siellä jäätelöitä? Entä esim. kahviin laitettava maito?
Olisin siis kiinnostunut näistä asioista ja kiva olisi kuulla kokemuksia Kyproksen matkaajilta. Kiitos.
Kommentit (30)
Oon käyny ja hengissä ilman sairauksia tulin takasi. Reippaasti vaan reissuun ja turha huolehtiminen veks. Jääpaloja en ota ja maitohappobakteerit otan, siinä mun vinkit ja mukavaa lomaa!!
Kiitos asiallisista vastauksista. :)
ap
Netissä löytyy havainnollisia karttoja siitä missä maissa on suurin riski turistiripulille. Ei Kypros pahin ole mutta tietysti helpommin siellä saa ruokamyrkytyksen kuin Keski- tai Pohjois-Euroopassa.
Matkakaveri sai salmonellan. Veteli majoneesia ravintolassa pöydälla ties kuin kauan lämpimässä pidetytä pullosta. Loppuloma menikin sairaalassa.
Eli ihan normaalit etelänmatkan esim. Turkin varovaisuussäännöt on voimassa.
Kuumaa ruokaa voi syödä, mutta pitää varoa salaatteja.
Jaksaako joku oikeasti lomalla miettiä, millä vedellä salaatti on pesty? Tai mitä voi syödä ja juoda muuten?
Kuulostaa hankalalta ja stressaavalta.
Älä sitten mene turkkilaisten puolelle, koska se on kreikkalaisilta varastettua maata.
Kyproksella voi syödä ihan vapaasti mitä vaan. Joissain maissa on hanavesi tosi hyvää ja puhdasta (voi olla lähdepohjaista), en muista miten kypros on, mutta googlaa.
Toki noissa Buffeteissa on ihan joka maassa ongelmana se miten kauan ruoka on lämpimässä. Itse en muutenkaan tykkää näistä AllInclusive Buffet -jutuista, koska jää kyllä aika paljon näkemättä ja kokematta, jos ei käy paikallisissa ruokaravintoloissa. Ja Kyproksella on esim. kesällä todella kuuma (olimme kerran heinä-elokuun vaihteessa ja oli koko ajan yli 40 astetta, en muuten mene enää ikinä tuohon aikaan Kyprokselle, sen verran kuuma oli.
Vierailija kirjoitti:
Matkakaveri sai salmonellan. Veteli majoneesia ravintolassa pöydälla ties kuin kauan lämpimässä pidetytä pullosta. Loppuloma menikin sairaalassa.
Eli ihan normaalit etelänmatkan esim. Turkin varovaisuussäännöt on voimassa.
Kuumaa ruokaa voi syödä, mutta pitää varoa salaatteja.
Jatkan itse, seuraavana aamuna huomasin ohikulkiessani, että siinä ravintolaan oli juuri menossa jotain ilmeisesti hygieniatarkastajia. Eli kyllä he pyrkivät pitämään hygieniatason hyvänä. Ruoka on tosi maukasta, varsinkin jos rohkenee ajaa jonnekin vuoristokylään pieniin paikkoihin.
Ja englannin kielellä pärjää hyvin, ystävällisiä ihmisiä. Liikenteessä kyllä ihan sekoja.
Mulla on yksi vanha muisto Limassolista ajalta ennen navigaattoreita. Minulle ei ole juurikaan suotu suuntavaistoa, pystyn eksymään vaikka työmatkalla, jos päätän kiertaa jotain toista kautta.
Olin vanhassa kaupungissa kävelyllä ja pässinpäisyyttäni olin päättänyt mennä bussilla hotellille. Enpä tietenkään löytänyt sitä aika pientä bussi-asemaa ja aloin sitten kysellä ihmisiltä tietä. Kun neuvoivat huitoen, että ensin tuonne ja sitten tänne ja sitten sitä katua sinnepäin, niin olin jo yhden kadunvälin jälkeen taas poissa kartalta. Luultavasti kävelin ympyrää.
Lopulta meinasin luovuttaa ja soittaa taksin (jos olisin tiennyt minne kutsua sen, kun kyltitkin olivat kyrillisillä kirjaimilla.)
istahdin sitten erään porttikongin kiviselle rappuselle ja siihen tuli kaksi vanhaa mustiin kaapuihin pukeutunutta naista viereen istumaan. Kerroin sitten huoleni heille. Ja toinen rouva (täydellisellä brittiaksentilla) kysyi, että näetkö nuo kolme pitkää puuta tuolla muutaman korttelin päässä. No näinhän minä. Rouvat neuvoivat, että siellä se bussiasema on. Ja olikin.
Buffeteissa on aina pilaantumisriski.
Ainakin kylien ja kaupunkien ravintoloissa on ihan normiruuat (annostarjoilut), koskaan ei olla sairastuttu. En ole koskaan kokenut paikkaa epähygieeniseksi?