ADHD-ajattelu
Tuntuuko adhd-ihmisestä, että pää räjähtää jos ajattelee liikaa tai joutuu ajatella abstrakteja asioita?
Kommentit (8)
Ei nimenomaan vahvuus ja supervoima kyetä ajattelemaan paljon useasta eri näkökulmasta ja syvällisesti.
ADHD:t osaavat keskittyä olennaiseen kunnolla. Pyykkien viikaamisella ja tiskaamisella ei maailmaa muuteta.
Heillähän abstrakti ajattelu voi olla se vahvuus, käytännön arkisuorittaminen ei niinkään.
Minulla ei ole virallista diagnoosia, mutta epäilen, että aika vahvana on ainakin ADD-piirteitä. Pystyn tunteja tekemään jotain mistä tykkään, mutta arkiset asiat on välillä ihan sekasotkua, jos en hurjana ponnistele. Saan kaiken pyörimään, mutta olen ihmtellyt miksi se on niin vaikeaa. Teen aina kaiken viimetingassa, vaikkakin hyvin. Olen järjettömän iltavirkku. Tuntuu kuin aivot olisi ylikierroksilla, kun pitäisi nukkua. Voin tehdä pitkälle ajalle isojakin suunnitelmia, mutta yhtä arkista kokonaisuutta voi olla vaikea hahmottaa. Eli esim.missä vaiheessa aloitan tekemään ruokaa, jotta se on ajoissa valmis ja hukkaan koko ajan tavaroita ja kaikki jää kesken, minkä aloitan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole virallista diagnoosia, mutta epäilen, että aika vahvana on ainakin ADD-piirteitä. Pystyn tunteja tekemään jotain mistä tykkään, mutta arkiset asiat on välillä ihan sekasotkua, jos en hurjana ponnistele. Saan kaiken pyörimään, mutta olen ihmtellyt miksi se on niin vaikeaa. Teen aina kaiken viimetingassa, vaikkakin hyvin. Olen järjettömän iltavirkku. Tuntuu kuin aivot olisi ylikierroksilla, kun pitäisi nukkua. Voin tehdä pitkälle ajalle isojakin suunnitelmia, mutta yhtä arkista kokonaisuutta voi olla vaikea hahmottaa. Eli esim.missä vaiheessa aloitan tekemään ruokaa, jotta se on ajoissa valmis ja hukkaan koko ajan tavaroita ja kaikki jää kesken, minkä aloitan.
Kuulostaa mun elämältä.
Masentuneen pää räjähtää. Asiat kääntyvät ylösalaisin ja pieni muuttuu suureksi.
Näin tulkitsen käyneen entiselle miehelleni, jolla on ilmeisesti add.
Ei tunnu. Adhd:stä tuntuu, että asiat on huonosti, jos ei ole vähintään viittä eri ajatusta mielessä samanaikaisesti ja se eilinen biisi soimassa siellä taustalla.
Ei. Liikaa ajattelu mielenkiintoisesta aiheesta vie yleensä ajantajun, jolloin perustarpeet, kuten säännöllinen syöminen unohtuu. Toki se muistuu mieleen siinä vaiheessa, kun alkaa huimaamaan.
Jos taas Arkeen liittyvät asiat ovat jääneet vähälle huomiolle ja siten olisi tarve saada asiat järjestykseen, ei osaa aloittaa. Esim. siivoaminen.