Sähkölaskuista, auttakaa just omilleen muuttanutta!
Muutin kotoa vajaa pari vuotta sitten ja nämä asiat on just sarjassamme niitä mitä ei kukaan ikinä opettanut ja sama juttu verotuksen kanssa. Eli siis otin ihan summanmutikassa uuden sähkösopparin viime kesänä mikä on onneksi toistaiseksi voimassa oleva eli sen voi kai sanoa irti jos on ihan kohtuuton? Mulla on ihan hakusessa mitä nyt oikeasti sähkön pitäisi maksaa kun kaverit puhuvat jostain 30e laskuista 3kk:lta ja mulla oli lasku joulukuussa 3kk:lta jotain 75 e D: Oonko mä tehnyt jonkun ihan paskan sopimuksen, mitä teen ja mikä olisi nyt paras ratkaisu? Alkoi jo jännittää nyt kun vasta kylmät talvikuukaudet että miten iso lasku tulossa...Kyseessä ihan vain kaksio ja peruskulutus, ei mitään ylimääräistä.
Mun tänhetkinen sopimus sanoo että Toteutunut spot -tuntihinta + välityspalkkio 50c/kWh alv. 24%. Tarkoittaako tämä siis että laskutetaan silloisen hetken sähkön hinnan mukaan vai häh? Ja toi välityspalkkio on kuulemma ryöstöä mutta eipä näitä ole osannut ajatella eikä kukaan ole ollut auttamassa.
Pääsen kuitenkin tästä sopimuksesta irti, mitä suosittelisitte tällä hetkellä?
Tuntuu tosi typerältä kysellä tällaisia vauvapalstalla mutta kun ei muuallakaan kehtaa, muutin kuitenkin vasta omaan kämppään ja nyt jo kusee pelkästään jossain sähkölaskuissa...
Kommentit (31)
Trolli: Toteutunut spot -tuntihinta + välityspalkkio 50c/kWh. Just joo.
Ota nyt se sähkölasku ja kirjoita tänne paljonko on kulutus ja hinta. Ne on eritelty siinä laskussa. Ainakin tuo välityspalkkio on sata kertaa kalliimpi kuin kohtuullinen olisi Eli katso ettei tule pilkkuvirheitä.
Minulla on Helen toistaiseksi voimassa. Maksan sitä 31 e/ kk.nyt. Sama Helen on ystävälläni sähkö,joku muu sopimus heiltä ja maksaa huomattavasti vähemmän sähköstä mitä minä täällä Helsingin lähiössä.Outoa ja kumaa? Kulutukseni pienempi kuin hänen ja kämpät noin saman kokoiset.Eli toinen tietämätön tällä.
Kavereillasi on luultavasti vielä vanhat edulluset määräaikaiset sopimukset. Googleta sähkön kilpailutus ja kokeile eri sivuilla mikä olisi edullisin sopimus, se on ihan helppoa. Jos et asu sähkölämmitteisessä talossa, pakkasia ei tarvitse pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Helen toistaiseksi voimassa. Maksan sitä 31 e/ kk.nyt. Sama Helen on ystävälläni sähkö,joku muu sopimus heiltä ja maksaa huomattavasti vähemmän sähköstä mitä minä täällä Helsingin lähiössä.Outoa ja kumaa? Kulutukseni pienempi kuin hänen ja kämpät noin saman kokoiset.Eli toinen tietämätön tällä.
Sinä olet ottanut kalliimman sopimuksen kuin ystäväsi.
Ei ihan riitä nuo tiedot lausuntoon.
Kuulostaa että sinulla on sopimus jossa sähkön hinta määräytyy lopullisesti kuukausittain, mikä on ihan monelle sopiva.
Spothinta on mitä on - paljonko välityshinta on, ja onko mahdollisesti kiinteätä kuukausikulua.
Noita sopimusmalleja joutuu useimmiten hiukan tutkimaan ennenkuin ne avautuu, ei siinä ole mitään noloa. Voidaan niitä täällä selittää, mutta ymmärtäminen pitää kuitenkin tehdä ihan itse :)
Luulen, että sinulta ovat menneet sentit ja eurot sekaisin. Välityspalkkio on todennäköisesti 0,5 senttiä kilowattitunnilta eikä 50 senttiä (0,5 euroa).
Muuten sähkölaskun suuruuteen ei voi oikein ottaa kantaa, koska se riippuu täysin siitä, mihin kaikkeen asunnossasi kuluu sähköä. Jos esim. kylppärissäsi on sähköllä toimiva lattialämmitys, on sähkölasku selvästi suurempi kuin asunnossa, jossa kylppärin lämmitys toimii kiinteistön keskuslämmityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt se sähkölasku ja kirjoita tänne paljonko on kulutus ja hinta. Ne on eritelty siinä laskussa. Ainakin tuo välityspalkkio on sata kertaa kalliimpi kuin kohtuullinen olisi Eli katso ettei tule pilkkuvirheitä.
Tuo hinta taisi pitää sisällään sekä senhetkisen sähkön että välityksen, eli ei sano yhtään mitään, kun spothinta heittelehtii.
Mitä porukalla nyt on sähkönhinta jos on toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia? Meillä Helenin sopimus (ollut yhtäsoittoa jo kohta 20 vuotta) ja 38 senttiä kilowattitunti. Minusta tosi kallista esim. ap:n sähkölaskuun nähden, kun me maksamme noin 70-80e kuussa sähköstä kaukolämpöisessä kerrostalokolmiossa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös noin ollut jonain ihan huipputuntina parikin kertaa joulukuussa?
Miksi nuoret muutatte kotoa pois, kun ette ole kypsiä vielä elämään yksin? Vanhemmat ovat huolissaan, veronmaksajat kärsivät ja itsekin olette helisemässä arjen ongelmissa. Joskun vielä itsekin maksatte kohtuuttomia veroja siitä että valtio maksaa varattomien vuokrat ja kohtuuttomat tulot asuntojen vuokraajille.
Pörssisähkö on nyt halvin saatavilla oleva,niillä muilla voi olla vanha halpa sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Pilkkuvirhe tuo 50c on.
Nykyinen sopimuksesi tarkoittaa, että maksat aina vähintään 50 snt/kWh eli sopimuksesi on todella kallis. Säästä sähköä sammuttamalla valot ja sähkölaitteet silloin kun et käytä niitä. Sähkösopimuksen voi kilpailuttaa netissä, googlaa yrityksen tiedot ennen kuin teet sopimuksen. Tällä hetkellä määräaikaista sopimusta tuskin kannattaa tehdä. Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen hinta voi muuttua milloin tahansa.
Sähkönhinnat ovat yleensä halvimmillaan kesäkautena ja silloin kannattaa harkita määräaikaisen sopimuksen tekemistä, jos haluaa välttyä seuraavan talven hintayllätyksiltä.
Kavereilla voi olla vielä määräaikainen sopimus voimassa jossa on vielä hyvä hinta. Sinun sopimuksessa taas on jo hinta näiden nykyisten hinnoittelujen mukaan eli kallista. Itselläni loppui määräaikainen hyvä hinta marraskuussa ja kilpailutuksen jälkeenkin hinta on huomattavasti korkeampi kuin siinä halvassa määräaikaisessa.
Toki kannattaa nyt käydä se oma sopimus läpi (katso laskusta paljonko on hinta kwh) ja vertaa sitä muiden firmojen hintoihin ja vaihda jos saat paremman. Muista kuitenkin, että tällä hetkellä ei mistään saa niin hyvää sopimusta kuin vaikka vuosi sitten solmittu määräaikainen sopimus. Sähkönhinta kun nyt on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Mitä porukalla nyt on sähkönhinta jos on toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia? Meillä Helenin sopimus (ollut yhtäsoittoa jo kohta 20 vuotta) ja 38 senttiä kilowattitunti. Minusta tosi kallista esim. ap:n sähkölaskuun nähden, kun me maksamme noin 70-80e kuussa sähköstä kaukolämpöisessä kerrostalokolmiossa.
Siis milloin on 38 c per kwh? Onko kiinteähintainen vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis milloin on 38 c per kwh? Onko kiinteähintainen vai mikä?
Ihan koko ajan. Siinä nyt on joku veroale, onko sitten 31 senttiä mutta tuo 38 senttiä on normi 24/7. Minusta aika kallista kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että sinulta ovat menneet sentit ja eurot sekaisin. Välityspalkkio on todennäköisesti 0,5 senttiä kilowattitunnilta eikä 50 senttiä (0,5 euroa).
Muuten sähkölaskun suuruuteen ei voi oikein ottaa kantaa, koska se riippuu täysin siitä, mihin kaikkeen asunnossasi kuluu sähköä. Jos esim. kylppärissäsi on sähköllä toimiva lattialämmitys, on sähkölasku selvästi suurempi kuin asunnossa, jossa kylppärin lämmitys toimii kiinteistön keskuslämmityksellä.
Voi jösses, joo todellakin meni nyt puurot ja vellit eli sentit sekaisin :D 0,5 SENTTIÄ siis on tuo siirto. Voi luoja että mä olen tyhmä.
Eli aloitukseen korjatakseni toteutunut pörssisähkö? + välitys 0,5c+ alv 24% (mikä nyt toki taitaa olla 10%..)
Sulla on pörssisähkö