Korkea verenpaine jatkuu vielä synnytyksen jälkeen??
Minulle määrättiin loppuraskaudesta kohonneeseen verenpaineeseen lääkitys (Albetol 2*100mg/pv). Pahimmillaan alapaine oli 100-110 ja yläpaine 140-150. Synnytyksen jälkeen lääkitys purettiin ja kun pääsin kotiin, paineet olivat ilman lääkitystä 130/80. Ennen raskautta minulla oli normaalisti 115-120/70-80.
Tänään kävi neuvolatäti tarkastuksella ja paineet huiteli taas ihan hirveissä lukemissa, 145-155/104-107... Hiukan rupesi huolettamaan, että kuinka todennäköisesti tää jatkuu? Onko muilla, joilla on aloitettu verenpainelääkitys raskauden aikana jouduttu jatkamaan sitä myös synnytyksen jälkeen? Tasoittuuko tilanne?
Mulla on aina ollut ylipainoa eikä paineet ole siihen reagoineet. Nyt olen jo alemmassa painossa kuin mitä aiemmin olen ylimmillään ollut, ennen raskautta olleeseen alhaisimpaan painoon on vielä reilut viisi kiloa matkaa. Voiko painon lasku helpottaa tuota verenpainetta vielä? En tosiaan haluaisi loppuikääni verenpainelääkkeitä syödä....
Kommentit (2)
Mullakin oli paha raskausmyrkytys ja söin silloin loppuajasta sairaalassa juuri albetolia (vai kuinkas se kirjoitetaan :-)). Vauvan syntymän jälkeenkin lääkitystä jatkettiin vielä 2 kk, kun kuulemma paineet ei heti laske vaan ajan kanssa. Mie sain neuvolasta lainaan verenpainemittarin ja lääkitys lopetettiin sitten pikku hiljaa kun paineet alkoi niiden kans mennä liian alas. Lääkäri sanoi, että kerralla niitä ei saa missään tapauksessa jättää pois.
Painoa tuli 40kg. Samaa tahtia kun paino nousi, kohosi myös verenpaine. Sain lääkityksen kyllä vasta synnytyksen jälkeen ja sitä jatkettiin kuukauden verran.
Mä olen aina ennen raskautta ollut pikemminkin alipainoinen ja verenpaine kyllä laski sekä lääkityksen ansiosta että painon pudottua entiselleen.
Mun ymmärtääkseni asialle ei paljon muuta tehdä kuin seuraillaan tilannetta ja jos ei paineet laske, niin muutetaan lääkitystä.