Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

nimet?

Vierailija
19.01.2023 |

voi voi noita uusia nimiä! sitten vielä ihmetellään miksi joitakin koulussa kiusataan

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuinka mieleni pahoitin. Mummu voi vaihtaa vaipat ja siirtyä terassille miettimään olitko menossa vai tulossa.

Vierailija
2/3 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on voimaannuttavaa olla niin persoonallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko reilumpaa, että vanhemmat, jotka haluavat antaa lapsilleen näitä uusia nimiä, vaihtaisivat omat nimensä noihin nimiin?

Mikäli lapselle on esim. noita nimiä annettu, tulisiko heidän voida itse muuttaa nimensä nimensä ilmoitusmenettelyllä vaikkapa ennen kouluikää? On pitkä aika odottaa vaikka Torspona 15-vuotiaaksi, jotta voi itse muuttaa etunimensä, elleivät vanhemmat ole halunneet sitä tehdä aikaisemmin. Eikö se ole silloin jo lähes myöhäistä tehnyt tehtävänsä?

Nykyisin

Etunimen vaihtaminen

Etunimen voi muuttaa kirjallisella hakemuksella Digi- ja väestötietovirastoon. Hakemuksen voi tehdä joko viraston sähköisessä nimenmuutospalvelussa, asioimalla henkilökohtaisesti viraston toimipisteessä tai lähettämällä täytetty nimenmuutoslomake postissa tai sähköpostilla. Hakemuksen käsittely on maksullista.

Etunimen muutosta koskevan ilmoituksen voi tehdä itse 15 vuotta täyttänyt henkilö. 1517-vuotiaiden henkilöiden tapauksessa Digi- ja väestötietovirasto voi kuitenkin kuulla nuoren huoltajia, mutta huoltajan suostumus ei sinänsä ole edellytys tämän ikäisen etunimen muuttamiselle.

Uuden etunimen tulee täyttää nimilainsäädännössä etunimelle asetettavat vaatimukset. Nimi ei saa koskaan aiheuttaa pahennusta, haittaa tai olla nimeksi selvästi soveltumaton. Lähtökohtaisesti nimen tulee olla myös mm. vakiintuneen etunimikäytännön mukainen ja kyseessä olevalle sukupuolelle vakiintunut. Sukunimityyppistä nimeä ei voi ottaa etunimeksi, eikä etunimi voi olla sama kuin sisaruksella.