Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8kk ja huonot yöt

19.01.2023 |

Moi! Nyt tarvitsisi vähän apua, jeesiä, tukea. Siis mitä vain.

Aikaisemmin todella hyvin nukkunut lapsi, on nyt alkanut vetämään kunnon showta öisin. Ongelmat alkoivat 5kk jälkeen, kun ensimmäiseksi tuli hulinat ja sitten 2x alahampaat. Välissä nukuttiin kyllä hyväkin kausi eli klo: 20-7:30 yhdellä syötöllä tai ei ollenkaan ja se yksikin syöttö ajoittui ajalle 5:00. Nyt kun tyttö oppi ryömimään ja istumaan kunnolla on öistä tullut jääätävää härväämistä. Parhaimillaan aina, kun yksi unisykli lakkaa, alkaa hirveä huuto, härvääminen, tuttien heittely, pinniksessä ryömiminen ja kaikkien raajojen kolistelu.

Tyttö nukkuu siis omassa huoneessa, on nukkunut jo 3kk lähtien. Itse nukkumaan meno on aika ok. Luetaan kirja, juodaan pullo maitoa ja vaihdetaan vaippa. ( ei kuitenkaan nukahda pullolle). Likka nukahtaa itsenäisesti sänkyyn 15-20min, mutta show alkaa kuitenkin 2-3h nukahtamisesta. Kiinteitä syödään hyvin pitkin päivää ja aamuisin/iltaisin puuroa. Nyt tosin hieman tökkii, kun ylhäälle on tulossa 2-4 kpl hampaita.

Rytmit ovat samoja, niissä ei ole juurikaan muutoksia, paitsi kolmannet unet jäi automaattisesti pois illasta. Tyttö nukkuu aamupäiväunet 9:30-11 ja ip-unet 14-15:30. Mielestäni yön härvääminen ei siis siitäkään voi johtua, että nukkuisi liikaa. Aamulla ollaan hereillä ennen unia se 2-2.5h - iltapäivällä 3h ja ennen unia 4-5h. Tämä rytmi on ainakin ennen toiminut. Lopetin myös yömaidon ja olen antanut aina hörpyn vettä, tyttö nopeasti tunkee pullon pois ja jatkaa unia, kunnes sykli taas loppuu. Särkkäri ei auta, eikä sitäkään viitti koko aikaa antaa.

Onko hampaiden tulo oikeasti tämmöinen työmaa. Mikä kestää viikkoja tai kuukausia, onko huonot yö vain joku uusi "vaihe" ryömimisen ja istumisen kertaamista vai mitä helvettiä 😄 miten yks kaks ollaan unohdettu, miten nukutaan. Oon ihan hukassa, en todellakaan tiedä mitä tehdä. Tuntuu että olen kokeillut jo kaiken.

Help!!!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutti pois kokonaan,

meillä meni 4päivää niin ei kaivannut enää tuttia ollenkaan.

Se herättää turhaan vaan kun tutti tippuu suusta ja sitä etsitään sitten.. hampaille myös hyväksi että tutti ei vääristä puretaan. Ja lapsi oppii nopeasti puhumaan kun tutti ei ole päivisin suussa.

Vierailija
2/7 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särkylääkettä ennen nukkumaanmenoa jos tekee hampaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli suunnilleen noihin aikoihin vaihe, jolloin vauva nukkui kuukausia levottomasti. Johtui siitä, että oppi niin paljon uusia taitoja. Kun oppi seisomaan tukea vasten, niin nousi öisin seisomaan sängyssä ja saattoi toista tuntia heilua sängyssä, kunnes taas nukahti. Vaihe menee ajan kanssa ohi, kun into uusista taidoista tasaantuu. :)

Vierailija
4/7 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti nukuttuja öitä lasten kanssa tulee paljon, kun oppii jotain uutta, tekee hampaita, on kipeä, jännittää jotain tulevaa, eli nää vaihteet jatkuu läpi koko lapsuuden, vauvana niitä yleensä on tiheästi.

5/7 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutti pois kokonaan,

Se herättää turhaan vaan kun tutti tippuu suusta ja sitä etsitään sitten.. hampaille myös hyväksi että tutti ei vääristä puretaan. Ja lapsi oppii nopeasti puhumaan kun tutti ei ole päivisin suussa.

Tätä oon miettinyt. Tyttö ei kyllä päivisin tuttia enää juurikaan syö, vaan suussa on kaikkea muuta sormista - leluihin ( puoltaa sitä hampaiden tuloa) Miten rauhoittelit lastasi? Otit syliin, tassuttelit vai mitä. Meillä kyllä tuo tutti on pieni ongelma. Tiesin jo kun teho-osastolta lähdettiin, että tutista tulee ongelma. Siellä olivat laittaneet tutin heti suuhun kun hengityskoneesta päästiin pois.

Vierailija
6/7 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42831 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutti pois kokonaan,

Tätä oon miettinyt. Tyttö ei kyllä päivisin tuttia enää juurikaan syö, vaan suussa on kaikkea muuta sormista - leluihin ( puoltaa sitä hampaiden tuloa) Miten rauhoittelit lastasi? Otit syliin, tassuttelit vai mitä. Meillä kyllä tuo tutti on pieni ongelma. Tiesin jo kun teho-osastolta lähdettiin, että tutista tulee ongelma. Siellä olivat laittaneet tutin heti suuhun kun hengityskoneesta päästiin pois.

Meillä myös opetettiin sairaalassa tuttia syömään, kun olin ajatellut että ei välttämättä oteta ollenkaan käyttöön.

Ihan silittele ja rauhoittele omaan sänkyyn. Tassuttelu on ollut meillä toimiva.

Kun en tosiaan halunnut opettaa enää siihen että tulisi vaikka syliin tai viereen nukkumaan.

Vaikka mitään pahaa siinäkään ei ole, ystävän 5v nukkuu vielä vieressä, mutta itse kaipaan vaan omaa tilaa enemmän kuin hän.

Vierailija
7/7 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42831 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutti pois kokonaan,

Jotkut lapset vaan ovat herkkä unisia, eli se että tutti tippuu voi pilata yön, kun jotkut vauvat eivät reagoi siihen lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi