Kannattaako nyt hakea opiskelemaan (opintolainan korot)
Kannattaako enää hakea opiskelemaan ollenkaan?
Korot lainoissa nousseet niin valtavasti eikä työllistyminen ole ollenkaan varmaa opintojen jälkeen.
Onko muita jotka aikovat jättää hakematta opiskelemaan lainan korkojen vuoksi?
Kommentit (17)
Opinnot kannattaa rahoittaa työnteolla eikä lainalla.
Mitä ajattelit sitten tehdä koko työurasi ilman opiskelua?
Vierailija kirjoitti:
Opinnot kannattaa rahoittaa työnteolla eikä lainalla.
Onnistuu varmaan joltain, mutta monilla aloilla ei. Opiskelu on opiskelijan työtä.
Kannattaa hakeutua tk-eläkkeelle ja sitten opiskella eläkkeen turvin. Itselläni ainakin on helppoa, kun rahaa tulee ja voi opiskella omaan tahtiin mitä lystää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakeutua tk-eläkkeelle ja sitten opiskella eläkkeen turvin. Itselläni ainakin on helppoa, kun rahaa tulee ja voi opiskella omaan tahtiin mitä lystää.
Ei kela enää päästä juuri ketään eläkkeelle. Joskus 2000- ja ehkä vielä 2010-luvun alussa oli eri juttu
Harkitsen jatko-opintoja, ammatti minulla on jo ja ja työkokemusta myös.
Olen aidosti huolissani tästä ja moni tuttuni on nyt ihan kusessa kun ovat rahoittaneet opintoja lainalla.
Eihän sitä ole ikinä varaa maksaa takaisin kun nykyään ei pääse edes töihin minnekään muualle kuin hanttihommiin minimipalkalla.
Ap
Luokkayhteiskunnan paluu, vain rikkaiden lapset pystyvät opiskelemaan.
Ei kai kukaan kuvitellut opiskellessaan, että opintolainaa ei tarvitse maksaa tai sen korkoja? Kyllä ne käydään lainaa hakiessa tarkasti läpi, että mihin korkoon sidotaan ja minkä koron mukaan elää. On tainnut opinnot mennä hukkaan jos ei edes tälläistä älyä. Opintolaina on ihan samanlaista lainaa kuin muut lainat tai ei ainakaan mun opintolainoissa ole merkintää korkokatosta. Ainut ero on, että se on valtion takaamaa. :D
En nyt ymmärrä mikä tässä on se ongelma?
Samanlaista lainaa se on kuin muutkin lainat, jos tietää ettei valmistu määräajassa ei pidä ottaa lainaa.
Joka tapauksessa laina on maksettava takaisin ja silloin ei muita lainoja kannata ottaa ennen kuin on maksanut opintolainan kokonaan.
Taas turhaa vinkumista ja uhriutumista.
No ite oon pystyny maksaa opintolainaa ihan hyvin pois vaikka en ole suurituloinen. Joskus oon tehnyt isompia lyhennyksiä mutta ei tartte maksaa yli 100 e kuussa. Opiskelu on panostus tulevaan ja jos haluaa sen tehdä niin laina kannattaa. Jos on epävarma niin ei ota lainaa. Ja kannattaa toki miettiä paljonko sitä ottaa...
Monet köyhät joutuvat ottamaan kaiken lainan mitä vain saavat.
Tämä ei enää kannata.
Moni tulee olemaan isoissa vaikeuksissa tämän takia, varmasti lisää myös nuorten itsemurhien määrää ihan merkittävästi.
Olen kiitollinen että omat lapseni menivät amikseen.
Säälittää nykynuoret, köyhä tulevaisuus edessä. Nykyaikana kouluttautuminen ei todellakaan kannata.
Opiskelee vain tarpeeksi ahkerasti niin, että saa opintolainahyvityksen. Sillä kuittaa nykyisetkin korot kokonaan ja jää vielä vähän ylimääräistä.
Kukaan ei ole sanonut sulle että laina on ilmaista. Aina on korot ja korot toki muuttuvat. Myös itse lainat maksettava. Onneksi itsellä 0e lainaa vaikka teen toista korkeakoulututkintoa.
On sitä opiskeltu ennenkin, vaikka opintolainalla onkin ollut korko. Lainaa on otettu sen verran kuin on ihan pakko.
Valtiontakaus tarkoittaa sitä, että jos et itse pysty lainaasi takaisin maksamaan, valtio maksaa sen. Esim. Jos et työllisty heti valmistumisen jälkeen, valtio maksaa lainan korot max. 2 vuoden ajalta. Ei toki automaattisesti, vaan se raha pitää anoa Kelasta. Kela maksaa sen sitten suoraan pankille, tai jos se korko on jo otettu tililtäsi, Kela maksaa sen sinulle. Ja siis jokainen korkoerä pitää hakea erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Just joo, että ihanko hakeutua. Jessus, ei sille niin vain hakeuduta jos on terve, kun sairaanakin on niin vaikea päästä.
Opiskelu ei Suomessa kannata.