Miten selvitä 15 tunnin imetystauosta??
Tämä asia mietityttää. Vauva on menossa yökylään ja imetystauko on noin 15 tuntia. Normaalisti imetän 3-4 h välein, yölläkin 2-3 kertaa. Miten ihmeessä tuosta ajasta selviää? En omista rintapumppua, enkä ajatellut sellaista enää tässä vaiheessa hankkia. Eli käsin kai pitäisi jotenkin rintoja tyhjentää. Mitenkäs se onnistuu?
Hölmö kysymys ehkä, mutta kertokaapa vinkkejä!
Kommentit (6)
Täysimetettyn esikoisen imetykseen tuli 6kk iässä 15 tunnin tauko. Ongelmia ei tullut, vaikken lypsänytkään välillä. Maidontulo oli ehtinyt jo tasaantua. Aikaisemmin lyhyemmilläkin tauoilla rinnat kipeytyivät ja jouduin lypsämään. Ellei käsinlypsy onnistu, voi yrittää lypsää lämpimässä suihkussa rintoja tyhjemmäksi. Eri asia on, miten tuota vinkkiä voi reissussa toteuttaa.
ja maidontuotanto tasaantunut. Olen joskus kokeillut käsin pumpata ja joitan tippoja olen ainakin saanut aikaiseksi. Sitä tässä juuri mietin, että mitäs jos en pumppaa lainkaan. Kerääntyykö sitä maitoa koko ajan vain lisää niin, että rinnat on kivikovat ja kipeät?? Vai voisikohan sitä jotenkin " kärvistellä" . Ongelmani on vielä siinä mielessä erikoinen, että vain toinen rinta tuottaa enää maitoa, joten olo on 15 tunnin jälkeen varmaan aika " toispuoleinen" ...
seibe:
Täysimetettyn esikoisen imetykseen tuli 6kk iässä 15 tunnin tauko. Ongelmia ei tullut, vaikken lypsänytkään välillä. Maidontulo oli ehtinyt jo tasaantua. Aikaisemmin lyhyemmilläkin tauoilla rinnat kipeytyivät ja jouduin lypsämään. Ellei käsinlypsy onnistu, voi yrittää lypsää lämpimässä suihkussa rintoja tyhjemmäksi. Eri asia on, miten tuota vinkkiä voi reissussa toteuttaa.
on ja suosittelen pumppaamaan, joko sitten ostat pumpun tai lypsät käsin. Siinä, ettei tyhjennä tissejä ja on noin pitkään imettämättä, piilee rintatulehduksen vaara. Itse ainakin sain alkavan tulehduksen kesällä, kun olin 12 tuntia imettämättä enkä ymmärtänyt lypsää. Onneksi sain sen kotimenetelmin ohi menemään. Rintatulehdus saattaa tulla silloin, kun rintoihin jää maitotukos, joka siis usein tulee, kun rinnat on liian täynnä pitkiä aikoja.
Itse sain lypsettyä käsin helposti, lämmitin käsiä ja otin sellaisen " hampurilaisotteen" tissistä ja hellästi painoin ja ikäänkuin työnsin peukalolla kohti nänniä. Suoraan minigrip-pussiin. Hartiat siinä touhussa on kyllä lujilla;-)
Kannattaa kokeilla kotona ensin rauhassa, niin se onnistuu sitten matkallakin.
Eikä mun ainakaan tarvitse lypsää rintoja ihan tyhjiksi, riittää että " pahimmat" saa pois.
loistava idea tuo minigrip-pussi, kun vessassa sitä varmaan joutuu pumppailemaan. Ja tuo " hampurilaisote" , hauskasti todettu. Ehkä onnistunkin tuossa ja onneksi on vain yksi pumpattava ;).
Kiitos!
itsekkin olin utossa sellasen lähes vuorokauden imettämättä ja voi sitä maidon määrää..pakkaa kyllä rintoihin tosi pahasti. itselläni autto se että menin lämpimään suihkuun ja siellä alko sitten herumaan. painelin vaan rinnat suht tyhjiksi. tän kyllä sai toistaa aika monta kertaa päivän aikaan. ku oikeen pinkeenä olivat, niin riitti kyllä sekin että vaan paineli tyhjäks..ei tarvinu suihkuakaan.
Olen kolme lasta imettänyt (nyt vauva) ja maitoa on tullut aina hyvin. Rinnoista en ole koskaan saanut tippaakaan (!) ulos muuten kuin pumpulla. Joten kokeile hyvissa ajoin käsipeliä, ei toimi kaikilla.
Mutta 15 tunnin tauko menee varmaan ihan hyvin kunhan pumppailet surin piirtein samaan tahtiin kuin vauvakin syö. Itse jouduin ekassa imetyksessa olemaan imettämättä 4 päivää sairauden takia ja senkin jälkeen imetys jatkui ihan normaalisti. Pumppaustahan se vaatii.