Edeltääkö syyllistäminen ja syyttely aina avioeroa? Onko se ensimmäinen merkki?
Joku parisuhdeterapeutti on sanonut, että hän pystyy ennustamaan tulevan eron yhdestä asiasta: halveksunnasta.
Minun mielestäni, jos suhteessa on halveksuntaa, on parisuhde vain millin päässä erosta. Halveksunta ei olemikään ero ennakoiva merkki, vaan silloin ollaan jo todella syvällä suossa.
Mikä sitten olisi eroa hiljaisemmin signaloiva merkki. Voisiko se olla syyllistäminen? Vai mikä on se signaali, jolloin pitäisi muuttaa viimeistään suuntaa, jos ei tahdo parisuhteen päättyvän eroon?
Kommentit (5)
Eikö kenestäkään ole pohtimaan kanssani?
Täältä kun kysyy neuvoa ihan mihin tahansa parisuhdeasiaan, yleisin kysymys on:
Miksi olette edes yhdessä?
Eli ero on ratkaisu kaikkeen.
Hyvä aihe pohdinnalle, sääli että en töiden takia ehdi tarttua aiheeseen syvällisemmin. Toivottavasti ketju löytyy vielä myöhemmin.
Sanoisin, että ensimmäisiä askeleita kohti eroa on lisääntynyt yleinen tyytymättömyys jota projisoidaan kumppaniin. Kenties myös alkava hiljainen vertailu. Vertaaminen itseä ja kumppania "minä ostin hänelle 200e maksavan joululahjan ja hän minulle halvan paitulin", "Pirjon mies muistaa häntä kukilla joka ystävänpäivä, minun mieheni ei välitä sen vertaa..." "Mikko ja Janette käy yhdessä lenkillä joka ilta, me ei ikinä tehdä mitään yhdessä"...
Huhuu?