Atooppinen ihottuma ja allergiat (joo taas..)
Hei,
pojallani (4,5kk) todettiin atooppinen ihottuma hiljattain. Kaulataipeet ja polvitaipeet olleet jo parin kuukauden ajan kirkkaan punaiset ja näppylöillä. Raajoissa on ollut silloin tällöin kuivia läikkiä. Vauva on täysimetyksellä. Itse epäilen allergioita, mutta ainakaan vielä en ole pystynyt millään tavalla yhdistämään mitään ruoka-ainetta ja ihottumaa. Vielä on tosin kokeilematta, kuinka maito/muna/viljat ja niiden poisjättäminen omasta ruokavaliostani auttaisi.
Pojan ihottumat kuitenkin parani viikon kortisonikuurin aikana täysin terveiksi, mutta heti kun jätin kortisonin pois, ihottuma palasi välittömästi. Onko tällä jotain merkitystä siihen, onko atopian taustalla allergiaa? Siis jos kortisoni noin tehokkaasti poisti kaikki iho-ongelmat? Kuinka usein kortisonia (sibicort) voi käyttää, onko viikko kortisonilla-viikko ilman- viikko kortisonia- jne liian usein? Lääkäri sanoi vain, että jos menee pahaksi, kortisonikuurille, muttei puhunut tiheydestä mitään. Kannattaisiko minun kokeilla noita maidon,munan jne poisjättämistä omasta ruuasta?
Kiitos kaikille, jotka vastaavat. Neuvolalääkärin ohjeet olivat niin kovin ympäripyöreitä, joten jos jollain olisi antaa uudenlaisia neuvoja, niin olisin kiitollinen.
Kommentit (3)
Kokeile ensin jättää kaikki kananmunatuotteet pois ja katso onko tällä vaikutusta (on helpompi testata kananmuna kuin maito). Jos ei muutosta niin sitten maito pois. Ja kannataa olla tosi tarkkana eli metsästää kaikki maitoproteiini pois omasta ruokavaliosta ja vasta sitten voi varmuudella sanoa vaikuttaako lapseen vai ei.
Kannattaa tehdä dieettikokeilu ennenkuin iho ärtyy. Meillä tilanne pääsi niin pahaksi, että jouduttiin ottamaan tosi rankka kortisonikuuri heti kärkeen, joten allergisoivien aineiden etsimiseen tuli parin viikon viive.
Heips,
minusta sinun kannattaisi heti ruveta selvittelemään mahdollisia allergioita. Selvittely on helpompaa jos lapselle ei ole aloitettu kiinteitä tai ne voidaan tarvittaessa vielä jättää pois.
Itse jättäisin tuossa tilanteessa kahdeksi viikoksi pois sekä maidon että kanamunan. Ja tietysti kannattaisi heti aloittaa tarkka ruokapäiväkirjan pito sekä omista että lapsen syömisistä. Ja tietysti kirjata kaikki oireet ylös. Niin voit kokeilla auttaako tuo maidoton ja munaton dieetti esim.
Ihon hoidosta sen verran että meillä parhaiten toimi esim. kolme päivää kortisonia ja sitten taas kolme taukoa. Ja meillä kanssa ihottuma palasi heti kortisoni kuurin loputtua (esikoisella syyllisiksi löytyi mm. äitiyspakkauksen muovitettu frotee lakanan alla ja nikkeli vauvan vaatteissa). Nyt samalla pojalla on taipeet tosi punaiset ja syy ilmeisesti nyt ruoka-aineissa. Pesuaineet mahdollisimman miedoiksi, huuhteluaineet pois. Käytin ylimääräistä huuhtelua ja pienempää pesuaine määrää. Itse silitin ihottumaista ihoa vasten tulevat vaatteet nurjalta puolelta. Meillä tekokuidut aiheuttavat myös ihottumaa eli käytössä vain 100 % puuvillaiset vaatteet.
Eli edessä lienee salapoliisin työ. Mutta jos löydät kosketus tai ruoka-aineallergioiden aiheuttajat niin lapsen olo helpottuu.
t. Allergisten lasten äiti
PS. tässä allergialistan linkki
http://health.groups.yahoo.com/group/allergia/
www.allergia.comin kautta eteenpäin tiedonhaussa, sekä hakeutumaan joko takaisin samalle lääkärille tarkentamaan hoito-ohjeita tai etsimään esim. allergialääkärin tai lastenlääkärin, jolla tietoa asiasta ja halua perehtyä juuri teidän tapaukseenne. Oman kokemukseni perusteella(1 vaikeasti moniallerginen atoopikko ja 1 ruoka-aineall. atoopikko) en lähtisi itse pohdiskelemaan mitä rasvoja käyttää ja milloin, vaan kortisonienkin kanssa kannattaa olla tarkkana. Sibicortiakaan ei tarvitse käsittääkseni käyttää, jos ihottuma ei vetistä. Nuorimmaisen kanssa emme käyttäneet kortisonivoiteita lainkaan, vaan uudempia takro- ja pimekrolimuusivoiteita, joilla ei pitkässäkään käytössä pitäisi olla haittavaikutuksia. Jos tarvitsette jatkuvia perusvoiderasvauksia ja lääkevoiteita, niihin on hyvä saada resepti ja lääkärin lausunto, varsinkin jos teillä sattuu olla vakuutus. Itse saimme myös hoidon ohjausta eli meille ihan kädestä pitäen ihotautipolilla opastettiin rasvaus. Myös valohoitoja kokeiltiin. Mun omakohtainen kokemus on, että atopian ja ihottumien takana on ruoka-aineallergioita, mutta ainakin aikuisissa voi olla toisinkin. Siksi on ihan hyvä selvitellä taustoja. Talven tulo pahentaa ainakin meillä ihon kuntoa. Nyt selvästi esim. mandariinit aiheuttavat kutinaa, joten ei vielä tänäkään talvena niitä ruokavalioon. Ja myös meillä oli niin, että kortisoni hoiti ihon kuntoon, mutta kun sen käyttö piti lopettaa, ihottumat ja kutinat hiipivät aina takaisin. Kortisoni hoitaa siis oireita, mutta ei paranna niiden aiheuttajaa. Sitten aina sinniteltiin tauolla ja laskettiin päiviä milloin saa aloittaa taas uuden kuurin. Allergia- ja astmaliiton kautta voit saada myös tukihenkilön, jolla on varmasti tuoreempaa tietoa asiasta. Kutinat on pieni mutta tosi ikävä vaiva, joka vaikuttaa esim. nukkumiseen ja ennen pitkää onkin sitten koko perheellä pakka sekaisin huonosti nukuttujen öiden takia. Toivottavasti teille löytyy apua, onnea matkaan!