Minulla on melkein jatkuvasti kurkkukipeä about yli 12 kertaa vuodessa.
Olen perusterve nainen ja saan harvoin kovia flunssia, mutta kärsin kuukausittain pari päivää kestävästä kurkkukivusta ja ehkä lievästä käheydestä.
Onko tämä merkki huonosta vastustuskyvystä? Lisää vitamiineja!?
Kommentit (23)
Minullakin on ollut usein kurkkukipua. Joku vuosi sitten aloin jo pelätä jotain vakavaa ja menin lääkäriin. Siellä kurkkuni kuvattiin jollain laitteella. Lääkäri oli hieman huolissaan, kyseli vaivihkaan elämäntavoista. Tajusin vasta lähdettyäni, että hän ilmeisesti yritti kysyä minulta, harrastanko suuseksiä. Hän myös kehotti tulemaan uudelleen, jos kipu jatkuu.
Nyt kipua ei ole ollut pitkään aikaan, joten oli kai sitten vain jokin tulehduskierre.
Ehkei verrattavissa, mutta mulla oli yhteen aikaan ihan alvariinsa angiina. Myöhemmin paljastui, että kämpässä (100-vuotias talo) oli lattiasieni. Kun lattia avattiin ja rempattiin, ei enää tullut kurkkukipuja tms.
Olin aikoinaan töissä hotellin respassa jossa pyöröovi kävi koko ajan ja monesti palelti niin mulla oli jatkuvasti kurkku kipeä.
Närästys, kokeile närästyslääkkeitä.
Hometalo, huono vastustuskyky tai HIV.
Kuorsaamista tai närästystä spesialisti ehdotti minulle syyksi krooniseen kurkkukipuun sen jälkeen kun oli katsonut kurkkuun eikä nähnyt viitteitä mistään vakavasta. Joka tapauksessa aloittajana menisin lääkäriin, jotta vakavammat syyt (kai syöpä?) voidaan sulkea pois.
Edellä mainitut ympäristötekijät kannattaa myös tarkastaa. Voiko olla kosteusvaurio?
Närästys tai refluksi tekee kurkun kipeäksi ja pitää kröhiä.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on ollut usein kurkkukipua. Joku vuosi sitten aloin jo pelätä jotain vakavaa ja menin lääkäriin. Siellä kurkkuni kuvattiin jollain laitteella. Lääkäri oli hieman huolissaan, kyseli vaivihkaan elämäntavoista. Tajusin vasta lähdettyäni, että hän ilmeisesti yritti kysyä minulta, harrastanko suuseksiä. Hän myös kehotti tulemaan uudelleen, jos kipu jatkuu.
Nyt kipua ei ole ollut pitkään aikaan, joten oli kai sitten vain jokin tulehduskierre.
Nuolin pitkästä aikaa vaimon pimpsaa, sitten pussattiin kera seksin ja molemmat saimme oudon viikon kestäneen kurkkukröhän alkaen seuraavasta päivästä. Tässä voi olla perää.
Klamydia, hpv, refluksi, onhan näitä.
Pidä ruokapäiväkirjaa tai kiinnitä tarkkaa huomiota muuten mitä syöt ja juot. Siis kaikki, eikä vain ruoka ja juoma vaan hammastahna, suuvesi, pastillit, purukumi, hiuslakka, jne. Olen käynyt allergiatesteissä monta kertaa, ja appelsiinimehusta tulee aina kurkku kipeäksi, vaikka ei olekaan mitään varsinaista sitrusallergiaa havaittu. Uskon että syynä on homeenestoaineet tms kemikaalit, joita suihkutetaan appelsiinien kuoreen. Kondomeissa käytetty nonoxynol-9 on myös kemikaali, joka aiheuttaa monille allergisia reaktioita. Eli turvallisesta suuseksistä voi tulla kurkkukipua.
PMS voi aiheuttaa kurkkukipua. Oletko huomannut missä vaiheessa kiertoa tuota kipua ja käheyttä ilmaantuu? Estrogeeni vaikuttaa kaikkiin kudoksiin.
Tämä kurkkukipu tuntuu aivan flunssa kivulta ja joskus tähän liittyy nuhaakin.
En oikein usko, että refluksi on kysymyksessä.
Ap
NIELURISAT.
T. Toinen jolla kurkku kipeä 12kk vuodessa ja syy on kipeät tulehtuvat nielurisat, lääkäri ei suostu leikkamaan koska ehtona on 6 angiinaa puolessa vuodessa. Mulla ne ei ole angiinaa vaan helvatan kipeät.
Kipu ei ole jatkuvaa vaan iskee flunssan tavoin ja kestää päivän kaksi. Tuon jälkeen joskus seuraa nuha. Ei aina.
Sitten taas pari viikkoa tai kuukausi terveenä, kunnes taas jonain aamuna herään kurkku kipeänä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä kurkkukipu tuntuu aivan flunssa kivulta ja joskus tähän liittyy nuhaakin.
En oikein usko, että refluksi on kysymyksessä.
Ap
Onko tutkittu angiinaa ts. otettu nieluviljely?
Tuskin. Huono vastustuskyky ilmenee usein, että on jatkuvasti kipeä kunnolla ja saa jopa jälkitauteja.
Huolehditko käsihygieniasta entä oletko paikoissa joissa on paljon flunssia.
Kuulostaa siltä, että saat tartunnan ja lievän nielutulehduksen, joka kuitenkin menee nopeasti ohi, se ei yleensä ole huonon vastuskyvyn merkki välttämättä, olisit kovemmin kipeä.