Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuodessa maisterintutkinto kasaan -Lotta kertoo

Ahkera opiskelija
15.01.2023 |

Lotta Yli-Hukkala-Siiraa ei jännitä uuden edessä. Aivan nurkan takana odottelee jo puolen vuoden mittainen harjoittelu europarlamentissa. Brysseliin muuttoon on enää vain vähän aikaa.
Minulla ei tavallaan ole kotia tällä hetkellä. Olen joululoman punkannut äidin luona Oulussa ja suurin osa tavaroistani on säilytyksessä varastossa Helsingin Pasilassa.

Tyrnäväläislähtöinen Yli-Hukkala-Siira muutti Helsinkiin vuonna 2020 ja aloitti tuolloin opinnot Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä. Vain vuotta myöhemmin taskussa oli 538 opintopistettä ja maisteritutkinto. Pari vuotta aikaisemmin hän oli kirjoittanut Suomen parhaan ylioppilastodistuksen.
Nyt 22-vuotiaalla opiskelijalla on tekeillä jo uudet opinnot valtiotieteellisessä tiedekunnassa, pääaineenaan politiikka ja organisaatiot. Maisteritutkinto on gradun viimesilauksia vaille valmis.

Samaan aikaan hän opiskelee eri kieliä aina somalista, venäjään ja hepreaan. Viime vuosien aikana Yli-Hukkala-Siiran poikkeuksellisten opintosuoritusten noustessa esiin eri valtakunnallisissa medioissa on moni ihmetellyt hänen nopeaa tahtiaan.
Minulle on tullut suoraan vain positiivista palautetta. Keskustelupalstoilla ja kommenttikentissä on enemmän sitä ikävää keskustelua, joka välillä lähtee hauskoille raiteille.

Yli-Hukkala-Siirasta keskustelujen seuraaminen on tuntunut lähinnä hämmentävältä. Monella on oletuksia siitä, millainen ihminen hurjien opiskelusuoritusten takana on.
Yleisimmin oletetaan, etten varmaankaan käytä somea, olen syrjään vetäytynyt ja jotenkin tiukkapipo.
Tuntemattomien ihmisten kuvailusta on usein hankala tunnistaa itseään.
Tiukkapipoisuuden sijaan olen mielestäni monestikin ihan hölmö ja minulla on asiat vähän levällään. Sosiaalisuus on iso osa minua ja tykkään tutustua uusiin ihmisiin. Minulla oli juuri ihan poikkeuksellisesti pitkästä aikaa ilta, etten nähnyt ketään kavereita.
Toisaalta lukutoukaksi kutsuminen ei Yli-Hukkala-Siiran mukaan ole kaukana totuudesta. Kyllähän hän pitää uuden oppimista hauskana ajanvietteenä ja kirjoja tulee ahmittua sadoittain vuoden aikana.

Tarkemmin ottaen luettuja kirjoja kertyi 732 kappaletta viime vuonna.
En kuitenkaan ole vain sitä, vaan voin olla samaan aikaan monia muita asioita. Olin vastikään eräällä luennolla, jossa puhuttiin juuri tästä, miten sosiaalisissa ryhmissä lokeroidaan ihmisiä helposti. Siellä mietittiin sitä, antaako yhteisö yksilölle tarvittaessa tilaa muuttaa sitä lokeroa.

Lehtijutuista syntyneet keskustelut ovat saaneet Yli-Hukkala-Siiran myös kiinnittämään huomiota siihen, kuinka hän itsekin toisinaan tekee oletuksia itselleen tuntemattomista ihmisistä.
Samalla olen miettinyt sitä, miten haluan suhtautua vaikkapa anonyymeihin somekeskusteluihin. Mietin sitä, haluanko olla mahdollistamassa sitä olemalla itse sellaisella somealustalla, kuten Jodelissa.

Lehtijuttujen synnyttämien keskustelujen perusteella osa pitää nopeatempoisen opiskelijan elämäntyyliä myös suorittavana. Yli-Hukkala-Siira on kertonut muun muassa tavastaan tilastoida lukemiaan kirjoja.
Tämä herätti joissain ihmisissä kysymyksen, pitääkö lukemistakin suorittaa.
En itse koe sitä suorittamiseksi. Minusta on vain mielenkiintoista nähdä, paljonko olen lukenut.
Kysymys suorittamisesta saa Yli-Hukkala-Siiran pohtimaan aihetta laajemminkin mitä suorittaminen edes tarkoittaa hänelle?
Suorittamisessa on vähän negatiivinen kaiku. Se on hassua, kun minuun liitetään sellainen leima. Itse ajattelen suhtautuvani todella lunkisti kaikkeen, enkä edes koe suorittavani. Jos taas suorittaminen tarkoittaa, että saa aikaan asioita, niin miksi se olisi huono asia?

(Tässä puolet artikkelista, liian pitkä teksti, jatkuu toisessa kommentissa.)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti olisi huolestuttavaa, jos lukioikäinen nuori kokisi hänen opiskelusuorituksistaan kertovan jutun luettuaan paineita kyetä samaan. Yli-Hukkala-Siira kuitenkin uskoo useimpien osaavan erottaa, kuinka poikkeuksellista vuodessa suoritetut maisteriopinnot ovat. Hän vertaa tilannetta leikkisästi erityisen kovaan urheilusuoritukseen.

– Jos joku voittaa hiihdossa olympiakultaa, en usko, että ihminen, joka ei edes hiihdä, kokisi paineita saavuttaa saman asian.

Samaan aikaan Yli-Hukkala-Siira tunnistaa hyvin huolen korkeakouluopiskelijoiden kokemista paineista ja jaksamisesta.

–  Kun kaikille on varmasti selvää, että opiskelumaailmassa jaksaminen on ongelma, niin voitaisiinko siihen alkaa etsimään ratkaisuja ja tekemään rakenteellisia muutoksia? Voi olla, että niin tehdään jo, mutta se ei kyllä opiskelijalle yksittäisten opettajien tekoja lukuun ottamatta näy.

Yli-Hukkala-Siira tuntee oman motivaationsa opiskeluun lähtevän vahvasti sisältä päin, ja uusien asioiden oppiminen tuntui siksi mielekkäältä jo kouluvuosina Tyrnävällä. Samoin Kempeleen lukiovuosia hän kuvailee hauskoiksi.

Kun tekee asioita, joista nauttii, ei kuormitu niin paljon, Yli-Hukkala-Siira kokee.

Jatkuu.....

– Kuormittavampaa voisi olla, jos eläisi perjantaista perjantaihin tai lomasta lomaan ajatellen, että vain viikonloppuisin tai lomalla voi tehdä kivoja asioita.

Yksi innostusta herättävä asia on pian käynnistyvä harjoittelu europarlamentissa. Paikka sinne aukesi laittamalla sähköpostia europarlamentaarikko Sirpa Pietikäisen avustajalle.

Niin harjoittelupaikassa kuin tulevaisuuden työelämässäkin kiehtovat ainakin kansainvälinen yhteistyö, diplomatia ja politiikka. Yli-Hukkala-Siira kuvailee olevansa ikäluokkaa, jolle jo kouluaikoina on varoiteltu työelämän sirpaleisuudesta.

Tämä sopii paremmin kuin hyvin monesta asiasta kiinnostuneelle opiskelijalle.

– Mitään tiettyä ammattia ei ole mielessä, mutta onneksi olen aina ajatellut, että olisipa hirveää olla samassa työpaikassa koko elämänsä.

Kaleva 15.1.

Vierailija
2/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä autistinen tai löytyykö joku vastaava diagnoosi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain aloilla voi hyvin onnistuakin. Jos on vaikka paljon kirjatenttejä ja vähän pakollisia luentokursseja. 

Vierailija
4/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain aloilla voi hyvin onnistuakin. Jos on vaikka paljon kirjatenttejä ja vähän pakollisia luentokursseja. 

Varmaan vaatii kans ton Suomen parhaan ylioppilastodistuksen. Ts. taitaa olla melko hyvä indikaattori jostain, sanotaan vaikkapa kyvykkyydestä.

Vierailija
5/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan vaatii kans ton Suomen parhaan ylioppilastodistuksen. Ts. taitaa olla melko hyvä indikaattori jostain, sanotaan vaikkapa kyvykkyydestä.

No ei siitä haittaakaan ole.

Vierailija
6/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mallia niille joilla takana 6 vuotta opintoja eikä vielä edes kandivaiheessa.

Vierailija
7/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen hänen kertoneen, että lukee todella nopeasti ja asiat jäävät kerralla muistiin. Lisäksi hänellä on todella hyvässä hanskassa sellaiset asiat kuin opiskelutekniikka ja ajanhallinta.

Vierailija
8/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisenergiaa kirjoitti:

Tässä mallia niille joilla takana 6 vuotta opintoja eikä vielä edes kandivaiheessa.

Jokainen opiskelee kykyjensä ja voimavarojensa puitteissa. Opiskelijoiden joukossa on niitäkin, jotka opiskelevat työn ohessa tai ovat työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveydellisistä syistä. Osalla saattaa olla työn lisäksi lapsiakin.

Vierailija
9/9 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys: kuvateksti artikkelista

Yli-Hukkala-Siira luki viime vuoden aikana yli 700 kirjaa. – Eniten luen suomeksi, mutta myös englanniksi, saksaksi ja ruotsiksi lukeminen sujuu. Luin esimerkiksi vasta lasten ja nuorten kirjallisuuden Finlandia-palkitun teoksen ensin alkuperäiskielellään ruotsiksi ja sitten vielä suomeksi. Hoksasin, miten paljon kieli vaikuttaa tekstin tunnelmaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi