Miten on mahdollista että mun kaverin 78v isoäiti pääsi ulkopaikkakuntalaisena Helsinkiin palvelutaloon?
On pyörätuolissa mutta muisti pelaa. asui ennen pienellä paikkakunnalla Salon lähellä, sit kun mies kuoli, pääsi palvelutaloon Helsinkiin asumaan lähelle sukulaisiaan. Siellä on bingoa yms vanhuksille. Miten pääsee toiseen kaupunkiin palvelutaloon, luulin että kunta järjestää omassa kunnassaan palvelut?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan varma, että on kunnallisessa palvelutalossa?
En ole, mutta on pienituloinen eläkeläinen, miten on päässyt palvelutaloon kuntansa ulkopuolellle? Luulin että aina pääsis oman kunnan sisälle kun kunta sen maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, mutta on pienituloinen eläkeläinen, miten on päässyt palvelutaloon kuntansa ulkopuolellle? Luulin että aina pääsis oman kunnan sisälle kun kunta sen maksaa?
Kuntalaki mahdollistaa tuon.
Kunta voi ostaa paikan toisesta kunnasta. Mun eno asui Lahdessa, kunta osti palveluasumispaikan Uudelta-maalta. Sosiaalityö on edelleen Lahdessa ja käsittääkseni myös edunvalvonta.
Ei ole kovin huonossa kunnossa, jos voi pelata bingoa. Tuskin on siis päässyt julkiseen palveluasumiseen.
Kyllä voi päästä jos kotikunta tekee maksusitoumuksen. Ennen kuntarajat oli hyvin tarkkoja, mutta varsinkin yksityiseen palvelutaloon voi hyvin päästä, ei ongelmaa.
Niin mikä ongelma siinä sitten on? Niin minunkin äiti muutti, kun isästä aika jätti ja hänen tuli vaikeaksi asua yksin heidän omakotitalossa. Muutti sitten minua lähemmäs Helsinkiin, jotta voin auttaa häntä arjen asioissa. Ei ole mitään sääntöä, mikä sitoo eläkettä nauttivan loppuiäkseen kotipaikkakunnalle.
Kuntalain mukaan myös vanhus ja vammainen voivat valita kotikuntansa. Tällä perusteella voi päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin huonossa kunnossa, jos voi pelata bingoa. Tuskin on siis päässyt julkiseen palveluasumiseen.
Kuka tahansa voi ostaa itselleen asunnon senioritalosta, niitä on aivan vapailla markkinoilla myynnissä. Saat osallistua bingoon ja mihin haluat. Kaupungin palvelutaloon on puolestaan pitkät jonot ja tiukat kriteerit. Tässä ei ole kerrottu tarkemmin, millainen asumismuoto on ollut kyseessä. Kevyen hoivan asunnon voi saada kuka vain vaikka putkiremonttia varten, ja aina kun maksaa itse, menee jonon ohi.
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä ongelma siinä sitten on? Niin minunkin äiti muutti, kun isästä aika jätti ja hänen tuli vaikeaksi asua yksin heidän omakotitalossa. Muutti sitten minua lähemmäs Helsinkiin, jotta voin auttaa häntä arjen asioissa. Ei ole mitään sääntöä, mikä sitoo eläkettä nauttivan loppuiäkseen kotipaikkakunnalle.
Ei varsinaisesti ongelmaa olekaan, mutta sinä puhut nyt aivan täysin eri asiasta.
Aika monta vuotta on päässyt vieraaseen kuntaan vanhushoitoon, jos on halunnut. Muutos tapahtui jossain vuosien 2012 - 2014 aikana. En muista tarkemmin, koska olin samassa vanhainkodissa sekä harjoittelijana että duunarina, mutta opetin siellä kollegoille kirjaamisen muuttumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti ongelmaa olekaan, mutta sinä puhut nyt aivan täysin eri asiasta.
Miten niin - hän asuu palvelutalossa eikä vapaiden markkinoiden normaalissa vuokra-asunnossa. Yksityisessä tosin, en tiedä miten kunnallisten kanssa onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin - hän asuu palvelutalossa eikä vapaiden markkinoiden normaalissa vuokra-asunnossa. Yksityisessä tosin, en tiedä miten kunnallisten kanssa onnistuisi.
Yksityisessä palvelutalossa voi asua itse maksavanakin.