Kohdunulkoisen raskauden uusiutuminen? (ov)
Minulla todettiin kohdunulkoinen raskaus, ja nyt tosissaan hirvittää että (mahdollinen) seuraavakin raskaus on kohdunulkoinen. Te joilla on ollut kohdunulkoinen, menittekö seuraavassa raskauksissa heti tutkimuksiin ja miten kävi?
Kommentit (6)
Multa on toinen munajohdin poistettu kohdunulkoisen takia. Lääkäri sanoi, että jos vielä joskus raskaaksi tulen PITÄÄ ultraan mennä VIIMEISTÄÄN viikolla 7 selvittämään missä alkio on.
Tuo eka raskaus oli 7+ viikolla ja aiheutti hengenvaarallisen tilanteen ja jouduin hätäleikkaukseen! Tuon ulkoisen kohdalla en tiennyt olevani raskaana, jos olisin teinnyt tn. vältytty niin uhkaavalta tilanteelta.
Ja tutkimuksiin aion tosiaan mennä viikolla 6+, vaikka sydäntähän silloin ei vielä nähdä, mutta alkion paikka kyllä slloin jo selviää.
Ja voin vakuuttaa, että jokaisen kohdunulkoisen kokeneen kannattaa tehdä samoin. Oli tosiaan leikki kaukana siitä yöstä kun mun ulkoinen todettiin.
Vaikka minulla kaikki on mennyt suht kivuttomasti ja mitään hengenvaaraa ei (ainakaan vielä) ole ollut, niin silti pelottaa hirveästi että tämä uusiutuisi. Mutta täytyisi saada ensin testiin se uusi plussa ennen kuin tarvitsee edes uusia ultraäänitutkimuksia miettiä. :(
ap
uudelleen raskauduin 3kk ku:n jälkeen, kuukautisiakaan ei välissä ehtinyt olla. Tuolla se poiksa nyt vaunuissa koisailee!:) Mulla munatorvea ei poistettu. istukkakudosta jäi leikkauksessa munatorveen ja hoidettiin solumyrkyllä pois. Raskasta oli hoito-aika...
Minulle kun sanottiin että yhdet kuukautiset pitäisi odottaa (sain siis solumyrkkyjä). Mietin vain että miksi pitää odottaa nuo kuukautiset, onko siinä riskejä sitä ennen, ajattelen vain että jos kuukautisia ei ala kuulua niin pitääkö todellakin käyttää ehkäisyä?
ap
Riski on ehkä hieman kasvanut, koska minut määrättiin viikolla 8 ultraan. Koko raskaus meni kuitenkin ihan normaalisti.