Voiko juoksuharrastuksen aloittaa näin talvella?
Minua kiehtoisi kokeilla jollain juoksuohjelmalla, että pystyisinkö juoksemaan treenaamisen jälkeen 5 km. Kannattaisiko minun odottaa kevääseen? Onko ihan toivotonta aloittaa juokseminen talvella? Minulla on naatalenkkarit mutta ei mitään talvijuoksuvaatteita.
Meri
Kommentit (13)
No juoksemaan vain. Sopivasti päälle että alussa on vähän kylmä.
Onkohan se lihaksille paljon vaikeampaa kylmässä?
Meri
Ja en voi kovin vähän laittaa päälle kun en jaksa aluksi juosta putkeen kuin muutaman minuutin.
Meri
Ei voi. Talvella ei voi juosta. Vain kesällä voi.
No kokeile. Sillä se selviää. Kyllähän sinnikkäimmät juoksijasissit painaa menemään säällä kuin säällä.
Vierailija kirjoitti:
Ja en voi kovin vähän laittaa päälle kun en jaksa aluksi juosta putkeen kuin muutaman minuutin.
Meri
Mä hölkkään matalalla sykkeellä ihan toppahousuissa, ja oikein kylmällä on alla vielä pitkät kalsarit. Testaile.
Aloita ihmeessä, juokseminen on ihanaa! Nastalenkkareilla ja teknisellä kerrospukeutumisella pääsee pitkälle. Outleteista ja alennusmyynneistä löytää halutessaan talviurheiluvaatteita edullisesti, ne lisäävät kyllä juoksumukavuutta, mutta eivät toki pakollisia. Viiman kesto, hengittävyys ja keveys - pukeudu kuin olisi n. 10 astetta lämpimämpää mitä oikeasti.
Tärkein varuste on kuitenkin asenne - sitä ei kaupasta saa. :) Onnea harjoitteluun!
Vierailija kirjoitti:
Onkohan se lihaksille paljon vaikeampaa kylmässä?
Meri
Sinä olet outo. Aloituksesi on outo. Kysymyksesi ovat outoja.
Mutta oma kokemukseni: jos reisilihakseni paleltuvat niin juokseminen loppuu heti kuin seinään. Koska jos reisilihakset on jäässä niin ne ei toimi yhtään ja ilman niitä ei voi juosta. Eli kun olen kylmällä juossut niin mulle on tärkeintä että mulla on ehdottomasti tarpeeksi lämpimät housut. Ylävartalon pukeutumisen kanssa ei ole niin tarkkaa. Toisaalta mulla on kestävyysjuoksijan laiheliinijalat joissa ei ole rasvaa yhtään joten ne paleltuukin helposti. Jos sulla on terveesti rasvaa reisissä niin ehkei sulla ilmene tätä mun ongelmaa läheskään yhtä pahasti.
Ja pieni varoitus: pakkasella älä ainakaan heti alkuun juokse niin lujaa että sydän pamppailee ja tosissaan hengästyt. Koska silloin palellutat keuhkosi yms ja seuraavan päivän saatatkin olla kuumeessa tai kurkkukipuinen, hengityksesi vinkuu, tms. Mutta ehkä sä et muuteskaan lähtisi heti juoksuharrastuksen alkuun juoksemaan täysillä.
Mukavampi talvella on juosta kuin kesäkuumalla. Itse olen 3 vuodenajan juoksija, en juokse kesäisin kuumuuden takia. En jaksa aamuisin herätä niin aikaisin lenkille, että olisi viileämpää.
Ei ole ollenkaan toivotonta aloittaa juoksua talvella. Monille se voi olla jopa helpompaa kuin kesällä, koska kuumuuden takia tulee helposti läkähtynyt olo ja homma loppuu sen takia. Sopivan vaatetuksen löytäminen voi vaatia vähän yritystä ja erehdystä, mutta pääsääntöisesti aluksi pitäisi tuntua vähän kylmältä, koska muuten hikoilee kaikki kamansa läpi ja sitten tulee varmasti kylmä, ainakin jos pitää yhtään pysähdellä.
Totta kai voit aloittaa. Kerrospukeutuminen sään mukaan. Ei nastoillakaan kyl kannata kaikista liukkaimmille reiteille mennä, mutta jos on valinnanvaraa, mene parhaalle reitille ja aloita!