Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Some -Miksi päivitätte monelle puolitutulle asioitanne?

Julkaisujen tarve ja päämäärä
08.01.2023 |

Mikä tarve monella ihmisellä on kertoa omia asioitaan somen kautta puolitutuille? Ymmärrän kyllä julkisuuden henkilöt, jotka tienaavat somella osan elannostaan. Ja vertaistuen tarjoaminen somessa on myös hieno asia.

Tietäjät, kertokaa mitä tavallinen ihminen saa, kun hän kertoo puolituttavilleen esimerkiksi syövän, urheilevan, sisustavan, ulkolevan tai tapaavan kavereitaan? Verkostoidutteko puolituttujen ihmisten kanssa paremmin somen kautta? Vai haluatteko vain jakaa omaa elämänkulkuanne puolitutuille ja miksi?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päivitä puolitutuille vaan tuhansille ihan täysin tuntemattomille, ja en ole julkkis. Saan toki osan elantoa tästä.

Mutta ihan vaan sillä ettei nykyään tarvi olla julkkis jotta voi saada elantoa somesta.

Vierailija
2/8 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmille perustallaajille se on varmaan sen pienen dopamiiniboostin metsästämistä, kun päivitykseen tulee tykkäyksiä, sydämiä tms. Mitä enemmän 'seuraajia', sitä enemmän mahdollista saada edellämainittuja... Olivat ne seuraajat sitten jotain tutun tuttuja, 'follow for follow' periaatteella saatuja jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tuo nyt ole ihan normaalia sosiaalisen elämän ylläpitämistä? Aiemmin yhteisöt kokoontuivat sinne tänne jakamaan samoja asioita, nyt se tehdään somen kautta.

Vierailija
4/8 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin vähänkin somepäivittämisen joitakin vuosia sitten. Nyt jälkikäteen tuumailtuna se some oli vähän kuin toinen elämä. Välillä teki asioita ihan vain, koska siitä saisi kirjoitettua hienon päivityksen. Monesti asioiden tekemisestä meni osa hohdosta pois, kun keskittyminen oli niin kovasti siinä, millä sanamuodoilla tästä kirjoitan ja mitä haluan mainita.

Kai siitä postaamisesta ja tykkäyksistä sai jonkinlaista osallisuuden tunnetta, mutta elämä keveni ja helpottui huomattavasti, kun lopetin someen postaamisen. Kuin olisi yhden työn jättänyt pois.

Vierailija
5/8 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt itsekin.

Itsellä toki max 60 kaveria joista varmaan 10-15 sellasia joiden kanssa en ole koskaan ollut missään tekemisissä, ovat jäänteitä jostain harrasteporukoista 10 v takaa. He eivät kiinnosta minua ja tuskin kaikki edes muistaa kuka olen.

Joillekin (siis meille ihan tavis keski-ikäisillekin) on hirmusen tärkeää montako kaveria tai seuraajaa fb:ssa on. Siis what?

Ihan ku se määritelis jotain minussa. Monethan pyytää ihan kaikki joiden kans ovat ikinä tekemisissä kavereiksi jotta saavat paaaaaaaljon "kavereita". ...ts siis ihmisiä joiden kans ei oikeesti oo mitään yhteistä.

Itsellä ei ole mitään tarvetta, enkä todellakaan jaa elämääni somessa.

Miksi niin tekisin.

Siis tyyliin 3-4 postausta vuodessa kauniin kuvan kera esim jos olen reissussa tai joku muuten vaan poikkeuksellisen kaunis juttu sattuu eteen.

Vierailija
6/8 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö tuo nyt ole ihan normaalia sosiaalisen elämän ylläpitämistä? Aiemmin yhteisöt kokoontuivat sinne tänne jakamaan samoja asioita, nyt se tehdään somen kautta.

Eli normaaliin sosiaaliseen elämään kuuluu nykyään kertoa omia asioitaan tutuille ja tuntemattomille? Pidetäänkö outona ihmistä, joka näin ei tee?

7/8 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronhan mä täälläkin. Täysin tuntemattomille 😆

Vierailija
8/8 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomionhakuisuuttahan se on, "Katsokaa ja ihailkaa mua"!! Kertoo paljon ihmisen kypsyydestä ja itsetunnosta jos ulkoista validaatiota pitää moisella toiminnalla metsästää vielä aikuisiällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän