Vaihtoehtoja tissiin nukuttamiselle kaivataan !
Neliviikkoinen vauvamme nukahtaa iltaunille vain tissiin ja koko yönä en tahdo päästä hänestä " irti" kun jo sitten heti herää, kun rinta irtoaa suusta. Asia ei ehkä vaivaisi muuten, mutta en osaa itse nukkua lapsi tissi suussa. Ymmärrän, että tämän ikäinen tankkaa iltaisin maitoa ja haluaa läheisyyttä, mutta jos yöunille nukuttamiseen menee 5 - 6 h ja illan tissittelyt päälle, käy homma joskus hermoon.
Kertokaa vinkkejä, kuinka muutoin nukutatte noin pieniä ? Päivällä olen (toistaiseksi) saanut hänet pienen huudon jälkeen ulos vaunuun nukahtamaan. Osaa siis ulkona olla ilman tisua, mutta miksi sama vaunujen hytkyttely ei toimi sitten sisällä ?
Esikoinen oli myös kova tissitakiainen ja joskus mietin mitä teen väärin tai mikä vikana kun aina palaan tähän samaan ongelmaan. Imettäisin mielelläni muutoin, mutta yöt ahdistaa ja iltaisin olen valmis antamaan rintaa tv:tä katsellen pitkäänkin. Niin ja tutti ei tahdo maistua...
Kommentit (6)
kuin koettaa erilaisia tutteja ja sitkeästi. Ei kukaan pysty nukkumaan niin, että vauva on koko ajan tissi suussa -tai en minä ainakaan. Ote kannattaa tietysti hellästi irrottaa ja antaa sen ensin olla mahdollisimman pitkään, että varmasti nukahtaisi ennen (no, tätä olet varmasti koettanutkin).
Tänään kävimme neuvolassa ja keskustelin asiasta terveydenhoitajan kanssa. Hänen ehdotuksensa oli laittaa vauva syönnin jälkeen vain reippaasti omaan sänkyyn nukkumaan. Tietysti käydä aika usein hänen lähellään ja pitää esim. kättä päällä, että tuntee aikuisen (mieluiten ehkä alussa isän tms. )läsnäolon . Vastustelee varmasti alussa, mutta meidän aikuisten on kuitenkin osoitettava ja kerrottava vauvalle, että nyt on nukkumisen aika.
Tänään on otettu menetelmä käyttöön ja aikaa sekä päättäväisyyttähän tämä vaatii. Hieman saman tapaista käytäntöä jouduimme soveltamaan esikoiseen, kun hän oli itkuinen ja huono nukahtamaan sekä nukkui myös rinta suussa. Jatkuvasta syömisestä tuli mahavaivoja. Piti vain saada taas tähän touhuun neuvolan vahvistusta. Toivottavasti helpottaa hieman ajan kanssa ja saan imetykseen tsemppiä myönteisemmän kokemuksen myötä.
Mutta jos on muita kokemuksia, niin mielellään minä ja ehkä jotku muutkin kuulevat.
Juu meillä ihan sama homma. Tosin neiti on vasta viikon mutta selkeästi jo ilmaisee, että yöllähän ei muualla nukuta kuin tissillä. Ei tosin välttämättä tissin tarvi olla suussa, mutta lähellä pitää olla ja jos alkaa nostella niin menee viisi minuuttia ja herää. Sitten otetaan taas huikat, nukahdetaan tissille, nosto sänkyyn ja viiden minuutin päästä herätys. En ole kokeillut kauanko tuota jatkuisi, tunteja ehkä? Päivisinkin kyllä nukahtaa tissille, mutta nukkuu kyllä sitterissäkin, kunhan on tarpeeksi väsynyt.
En tiedä olisi sellaisesta apua, että imettäessä kietoo lapsen vaikka peittoonsa ja sitten siirtää koko paketin sänkyyn. Peitto olisi valmiiksi lämmin ja siihen jäisi äidin hajua. Joku on ehdottanut myös sellaista, että laittaa isoon limsapulloon lämmintä vettä ja sen pullon sitten vauvan sänkyyn ikäänkuin kuumavesipulloksi, joka ¿muistuttaa¿ äidin ruumiinlämpöä. Kokeilin tuota kikkaa esikoisen kanssa, enkä kyllä ihan aukottomasti allekirjoita, mutta onhan tuo halpa ja helppo keino, ehkä kannattaa kokeilla.
Viljonkka74 + Sofia 1vk
Öisin imetin aina kun vauva heräsi, nälkähän sillä oli, kun ei saanut muuta ruokaa kuin äidinmaitoa.
Nykyään kelpaa jo tuttikin, tai vesipullo. Eli ei se tissille nukahtaminen ikuista ole, vaikka ei vielä alle kuukauden iässä oppisikaan itsekseen nukahtamaan omaan sänkyyn ;)
että aina kun poika nukahti tissille, otin tissin suusta pois (jos poika ei itse sylkenyt sitä pois) ja laitoin tutin tilalle. En siis antanut, enkä anna edelleenkään, vauvan nukkua tissi suussa. Tutin olen tunkenut molemmille lapsille suuhun jo sairaalassa, että varmasti oppivat siihen, eivätkä käytä äidin rintaa huvituttina :p
Minulla ei valitettavasti löydy mitään ratkaisua tähän ongelmaan, mutta vertaistukea voin antaa:)
Itse olen harmitellut sitä, että totutin vauvan pienestä pitäen nukahtamaan tissille, vaikka nyt jälkeenpäin(vauva 3 ja 1/2kk) olisi kai ollut helpompaa niinä ensimmäisinä, muutenkin risaisina viikkoina pienellä huudolla ja hyssytyksellä tyynnyttää uneen. Pikkuhiljaa meillä opittu jo nukahtamaan vaunuihin tutin avulla,yölläkin tutti jo satunnaisesti kelpaa.Itse tarjoan sitkeästi tuttia lohduksi joka tilanteeseen ja yhä useammin se jo siihen hyväksytäänkin. Tilanteet muuttuvat niin yhtäkkisesti. Minustakin tuntui toivottomalta, kun vauva viihyi 2kk ikään pelkästään tissillä. Varsinki illat tuntuivat todella raskailta kun väsynyt vauva halusi nukkua, mutta havahtui aina kun yritti kantaa sänkyyn nukkumaan. Vasta klo 24 uni oli jo niin raskasta, että onnistui. Nykyään olen sitten ihmeissään kun imetys kestää 5-10min myös iltaisin. Poikamme oli yöhoidossa ensimmäisen kerran lauantaina ja yllätti kaikki nukahtamalla vaunuihin vain pienellä itkulla, heräämällä kerran syömään ja nukahtamalla pullolle. Tästä intoutuneena aion kokeilla vaunuihin nukuttamista( voi keinuttaa, maito ei haise nenään) ja nostamista syömään ja takaisin vaunuihin tutin ja hyssytyksen avulla. Sitkeästi kannatan myös tissin ottamista nukahtavan vauvan suusta ja korvaamista tutilla. Tietyssä vaiheessa on jo niin väsynyt, ettei jaksa kapinoida ja mitä enemmän kokemuksia saa nukahtamisesta ilman tissiä sitä parempi :)
Muita kokemuksia asiasta kaipaisin myös minä..