Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukan aiheuttamat oireet/haittavaikutukset, kokemuksia?!

HelpNeeded
03.01.2023 |

Hei te naiset, joilla on tai on ollut hormonikierukka! Oletteko saaneet jotakin oireita tai haittavaikutuksia kierukasta?
Mulla ollut n. 4.5v Mirena. Paino noussut tasaisesti koko ajan.. Hiukset rasvoittuu normaalia nopeammin, jonkin sortin kuukautiset tulee 2.5 vkon välein, ääretön jatkuva väsymys (ferritiini 40 luokkaa, ollut alhaisempikin, taas laskusuuntainen, mutta väittävät riittävän..). Mietin, mitä kaikkea hormonikierukka tai keltahormonipillerit voivat aiheuttaa..
Nyt gynekäynnin jälkeen kokeilen 1-2 kk Slinda pillereitä ja pitäisi päättää sitten vaihdanko niihin vai vaihdetaanko kierukka uuteen.. Toisaalta epäilyttää koko hormonien kanssa pelaaminen.
Aurallisen migreenin vuoksi vain keltahormoni sopii.

Kertookaahan kokemuksianne/oireitanne/ mahdollisia haittavaikutuksia!

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HelpNeeded kirjoitti:

Itse mietin myös tätä jatkuvaa painonnousua, että onko tällä kierukalla tekemistä asian kanssa. Muuta merkittävää ei ole, minkä takia paino nousisi. Ei ainakaan ravinto jne. Mutta gynekologi väitti, että hoemonimäärä on niin pientä, ettei vaikuta. Olen kuullut joidenkin kertovan juurikin tuosta painon noususta, joten en purematta niele tuon gynekologin sanomisia, vaikka ammattilainen pitäisi ollakin..

Ja jännä, että minulla myös (kuten joku ylempänä kommentoi) yksi karva kasvaa myös leuassa kierukan laittamisen jälkeen, jonka nyppään pois ajoittain. 😄

Mulla nousi 30kg paino kahen vuoden aikana mirenaa. Olin onneks alopainon/normipainon rajoissa kun alotin mutta kuitenkin. Elämän tavat ei muuttunut ja liikun päivässä 20-35k askelta. Syön terveellisesti

lääkärit vähättelee oireita:(

Vierailija
42/64 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena hyvät puolet itselläni:

-menkat loppui

-erittäin luotettava ehkäsynä ollut

Mirena huonot puolet

-mt ongelmat (mm. itsetuhoiset ajatukset, masennus)

-painonnousu(mm. ruokahalun lisääntyminen

-satunnaiset alavatsa kivut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielsin kierukan laiton, mutta kiellot eivät auttaneet...Mirena on mukamas valtavan terveysvaikutteinen. Kuulin, että Mirena asennetaan vaihdevuosi-iän ohittaneille, koska käypähoitosuositukset niin määräävät. Myös todella vanhoille naisille aplikoidaan kierukoita ikäluokassa 60-90 vuotiaat. Itse kerroin allergiayliherkkyydestä, mutta sekään ei ollut riittävä peruste estämään gynekologia tavoitteessaan asentaa minulle Mirena.

Omat nuoruuden kokemukset olivat hormonipillerivaikutuksista vaikeat, siksi kielsin kierukan asentamisen. Gynekologi harrasti sitkeästi myyntityötään gynekologin pöydällä. Kieltämisestä ei todellakaan ollut apua! Kilttinä ihmisenä ajattelin, että kai se saadaan pois kohdusta. Toisin kai kävi. Oireet pahenivat "poiston" jälkeen. Jäin miettimään saiko gynekologi edes poistettua kierukkaa, koska hänen viimeiset sanansa olivat minulle; "Jollei se nyt lähde, se saa jäädä sinne". Aplikoiko hän minulle kenties jonkin toisen hormonivalmisteen koemielessä ilman lupaani. Enhän antanut lupaa Mirenankaan asentamiselle. Painostus haarovälistä käsin on kauheaa kaupankäyntiä. En tiennyt, etten itse saakaan päättää kehostani ja kehoni reagoinnista.

Turpoaminen yltyi "poistotoimenpiteen" jälkeen ja johti pian selän romahtamiseen sekä liikuntakyvyn menettämiseen. Kolme vuotta paisuin valtaviin mittoihin, kunnes paisuminen loppui pahoihin allergisiin kohtauksiin. Hyvä liikuntakyky oli mennyttä. Rakas harrastus, vaeltaminen jäi historiaan muistoiksi.

Kierukan asentamisen ajankohdasta ja vuosi selän romahtamisesta vasen jalka petti alta. Mahtoiko murtua, sillä ei kävelty kuukausiin. Vuosi jalan pettämisestä, jälleen samana ajankohtana puhkesivat järkyttävät allergiaoireet, jotka repivät rikki koko kehoa. Ne sekoittivat suolen toiminnan, toivat neurologiset oireet ja PMDD-oireet. Jalat turposivat ja nokkosrokko valtasi jalkaterät, turvotus ja ihonkuoriutuminen jalkateristä. Jalkaterät kuumenivat,  polttelivat ja kutisivat mielettömästi joka päivä. Kutiavaa nokkosihottumaa tuli nivusiin, rintojen alle. Oireita oli niin valtavasti, että vaivuin välillä epätoivoon ja uskoin menehtyväni niihin. Päivät kuluivat kehoa hoitaessa, työhön minusta ei enää ole ollut!

Keho on pilalla ja edessä on iso työ saada keho entiselleen. Kävelemään en ole päässyt vuosiin, koska selkä ja jalat pettävät alta. Alle kuusikymppisestä tuli raihnainen keppiakka kertaheitolla! Lääkärit vain pyörittelevät päätään tai sormiaan; EI VOI OLLA TOTTA!

Niinpä, Gynekologit kilvan suosittelevat psykologilla käyntiä. Ehkä tuo sielutieteilijä vahvalla uskollaan parantaa sairaan kehon tai ainakin tukee matkaa sinne "parantavan lähteen" äärelle(Raamattu)

Apua ei ole ollut tarjolla, näinä neljänä vuotena, ei yhtään ainutta ideaa hoitaa progesteroni dermatiittia!

Vierailija
44/64 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergisuusherkkyyteen löytyy syy sikiöajan altistumisesta puunjalostusteollisuuden hormonihäirikkö myrkyille. Lienee mirenan sukulaisia nuo "kasvinsuojeluaineet"? Niitähän lääketehdas tuottaa ohessa synteettisten hormonivalmisteiden ollessa pääroolissa. Tupakan nikotiinikin on ollut alun perin tuhohyönteismyrkky. 

Vierailija
45/64 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Luukkainen Yhdysvalloissa oli 1960- 70- luvun lopulla kehittelemässä kierukka- ideaansa, hän saikin kehiteltyä kierukan, jolle  ensin tuli nimi "Levonova".

Nyt tuo valmiste on nimeltään "Mirena". Tuotteen kaupallistaminen on saksalaisen lääketehdas Bayerin vastuulla.

Suomessa gynekologit ovat tuotteen suurimpia suosioita, markkinoijia  ja hormonin puolestapuhujia.

Kuitenkin monet naiset kärsivät Luukkaisen luomasta "innovaatiosta".

Naiset saavat runsaasti noita "hyvänlaatuisia synnytyselin-kasvaimia," 

Kuka naisista tietää Luukkaisen innovaation alkulähdettä? Kannattaa etsiytyä lääkeaineiden kehittelyn alkulähteille.

Vierailija
46/64 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimi erittäin hyvin, ei mitään haittavaikutusta.

Vierailija
47/64 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset herkempiä synteettisille "hormoneille". 

Ihmisen omat hormonit eivät ole "synteettisiä hormoneja" eli kemiallisesti valmistettuja. Ihmisen hormonitoiminta on kehittynyt satojatuhansia vuosia. Hormonin kaltaisten kemiantuotteiden keksiminen loi ajatuksen, että naisen luonnollista hormonitoimintaa voi korvailla synteettisillä aineilla.

Hormonien kaltaisesti vaikuttavia aineita ovat mm ympäristömyrkyt, jotka aiheuttavat luonnon eliöillä, kaloilla sukupuolen muuntumista ja lisääntymisongelmia. Ehkäisyvalmisteet eivät ole sen kummempia synteettisiä tuotoksia. Jo gynekologin selitys, että "vaikuttavaa ainetta on niin vähäinen määrä..." paljastaa ettei kyse ole ihmisperäisestä hormonista! Myös lääketehtaan sivutuote taas paljastaa paljon tekohormonien alkuperästä.

Duodecim artikkeleissa 1995 jälkeen on selvityksiä synteettisistä hormoneista. Noita kemiantuotteita siellä verrataan elämän eliksiirin keksimiseen. Mirena kaupallistettiin 1990-luvulla ja sen jälkeen onkin erilaiset naisten synnytyselin kasvannaiset lisääntyneet niin valtavasti, että pian tarvittiin Korento-yhdistys tukemaan etenkin nuoria naisia. Lääkäreiden kirjoittamat artikkelit ovat kahdenlaisia. Toiset tuovat oletetut hyvät puolet esiin, toiset ammattilaiset taas kirjoittavat aineiden olevan mahdollisesti jopa allergeeneja. Asioilla on kaksi puolta. Jos asiasta yrittää puhua gynekologien kanssa on taistelemassa tuulimyllyjä vastaan ja lapa osuu kipeästi omaan kehoon. Yksi gynekologi on sanonut ettei antaisi vaimonsa käyttää mitään synteettisiä hormoneja.

Vierailija
48/64 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle Mirana oli pelastus:

Kaikki vaivat loppui kuin seinään.

Alkoi uusi elämä!

Mulle myös. Kivut, vuodot, kaikki oireet loppuivat loppuelämäksi. 

Vierailija
49/64 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HelpNeeded kirjoitti:

Itse mietin myös tätä jatkuvaa painonnousua, että onko tällä kierukalla tekemistä asian kanssa. Muuta merkittävää ei ole, minkä takia paino nousisi. Ei ainakaan ravinto jne. Mutta gynekologi väitti, että hoemonimäärä on niin pientä, ettei vaikuta. Olen kuullut joidenkin kertovan juurikin tuosta painon noususta, joten en purematta niele tuon gynekologin sanomisia, vaikka ammattilainen pitäisi ollakin..

Ja jännä, että minulla myös (kuten joku ylempänä kommentoi) yksi karva kasvaa myös leuassa kierukan laittamisen jälkeen, jonka nyppään pois ajoittain. 😄

Mulla nousi 30kg paino kahen vuoden aikana mirenaa. Olin onneks alopainon/normipainon rajoissa kun alotin mutta kuitenkin. Elämän tavat ei muuttunut ja liikun päivässä 20-35k askelta. Syön terveellisesti

lääkärit vähättelee oireita:(

Miksi valehtelet? Mirena ei tuollaista aiheuta.

Vierailija
50/64 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle Mirana oli pelastus:

Kaikki vaivat loppui kuin seinään.

Alkoi uusi elämä!

Sama, ja mulla oli hormonikerukka ennenkuin sitä sai mistään vapaasti. Olin koekaniini. 60 v otettiin pois, kun sain rintasyövän, vaikka progesteronit eivä olleet merkittävä tekijä syövässäni. Siihen ilm vaikutti estrogeenihoito. Kierukkaani olin tyytyväinen.

Vierailija
51/64 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei sopinut. Kolme vuotta jatkuvaa tiputteluvuotoa, hiusten rasvoittumista ja kaupan päälle lisäksi akne, joka hieman helpotti kierukan poiston jälkeen, mutta lopullisesti lähti vasta 8 kk kestäneellä isotretinoiinikuurilla. Tuota ennen iho on pahimpina teinivuosinakin ollut kuiva ja atooppinen, eikä aknesta tietoakaan. 

Vaihdoin kuparikierukkaan ja se on sopinut erinomaisesti. Poistin sen kun halusin tulla raskaaksi. Ennen raskautta ehti tulla kahdet kuukautiset ilman kierukkaa ja ne olivat molemmat täysin samanlaiset vuodon määrän ja kivun osalta kuin kierukan kanssakin. Ei ole siis mikään automaatio, että se aiheuttaisi runsaat ja kivuliaat menkat.

Vierailija
52/64 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä näitä nyt oli. Masennus, itsetuhoisuus, libidon menetys, jatkuva vuoto, joka johti lopulta anemiaan. Toisaalta vaikka ahdisti, niin silti ei pystynyt tuntemaan enää tunteita. Kierukan poiston jälkeen hormonitoiminta oli noin vuoden verran sekaisin eikä koskaan oikeastaan palautunut siihen balanssiin, joka oli ennen kierukkaa. 

Ikinä en olisi tähän rumbaan lähtenyt, jos olisin haittavaikutuksista tiennyt. Kysyin niistä asentaessa ja minulle sanottiin, ettei mitään haittavaikutuksia ole. Kuitenkin käteeni lätkäistiin vihko, jossa nämä kaikki oireet oli lueteltuina. 

Jos oma hormonitoiminta on kunnossa, en lähtisi tätä ainakaan pelkäksi ehkäisyksi ottamaan. Seuraukset voivat olla mitä ovat. Ja turha pyytää haittavaikutuksiin mistään apua. Niitä kun ei ole 🙄

Vierailija
53/64 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset herkempiä synteettisille "hormoneille". 

Ihmisen omat hormonit eivät ole "synteettisiä hormoneja" eli kemiallisesti valmistettuja. Ihmisen hormonitoiminta on kehittynyt satojatuhansia vuosia. Hormonin kaltaisten kemiantuotteiden keksiminen loi ajatuksen, että naisen luonnollista hormonitoimintaa voi korvailla synteettisillä aineilla.

Hormonien kaltaisesti vaikuttavia aineita ovat mm ympäristömyrkyt, jotka aiheuttavat luonnon eliöillä, kaloilla sukupuolen muuntumista ja lisääntymisongelmia. Ehkäisyvalmisteet eivät ole sen kummempia synteettisiä tuotoksia. Jo gynekologin selitys, että "vaikuttavaa ainetta on niin vähäinen määrä..." paljastaa ettei kyse ole ihmisperäisestä hormonista! Myös lääketehtaan sivutuote taas paljastaa paljon tekohormonien alkuperästä.

Duodecim artikkeleissa 1995 jälkeen on selvityksiä synteettisistä hormoneista. Noita kemiantuotteita siellä verrataan elämän eliksiirin keksimiseen. Miren

Ja vaikka vaikuttavaa ainetta on vain vähäinen määrä, se ei oikeasti ole mikään puolustus. Hormonit vaikuttavat elimistössä hyvun vähäisinä määrinä ja pienilläkin pitoisuuseroilla on merkitystä. Vaikka esimerkiksi hormonikierukan hormonimäärä on näennäisesti pieni, sillä voi olla ja onkin kokonaisvaltaisia vaikutuksia. 

Vierailija
54/64 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää huoli että elintavat on kunnossa.

Vierailija
55/64 |
04.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineen isompi tai pienempi määrä ei muuta synteettisen aineen "myrkyllisyyttä" allergiselle. Jo aivan pieni annos tuhoaa, tulehduttaa, saa aikaan sydänoireet. Voiko siedättämällä totuttaa allergisen kehoa myrkkyyn?

Jos on allerginen maidolle tai pähkinöille, ei niitä välttämättä voi käyttää ollenkaan ilman henkeä uhkaavia kehon reaktioita. Siksi tuoteselosteissa lukee esim saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää. Silloin pähkinäallergikko ei tuota valmistetta käytä.

Entä ehkäisyvalmisteet, joiden ainekoostumus on lähes valtiosalaisuus? Mirena on Fimean valitetuin lääkeaine syöpälääkkeiden ohella. Gynekologit vannovat, etteivät he tiedä ketään naista, joka olisi saanut siitä haittaoireita. "Se on erittäin hyvin siedetty valmiste", he toistavat tuota mantraa. Todellisuus kertoo jotain muuta.

Jos olet allergisuuteen taipuvainen on syytä tarkkaan miettiä mitä sisäänsä ottaa. Liian paljon naisia, joilla kierukka on jäänyt kehoon aiheuttamaan todella erikoisia vaivoja, joiden syy ja seuraussuhteen jäljille ei edes lääkäri pääse.

Oireisiin yleensä määrätään vain lisää lääkkeitä. Voi saada jopa tupla annoksen hormonihoitoa, jos kukaan ei tajua kierukan olevan yhä kehossa. 

Jos Mirenasta sairastuu pahasti, apua on vaikea saada. Yhtenä syynä lienee se, että Mirenaa pidetään terveystuotteena, joka ei aiheuttaisi haittaoireita.

Gynekologilta on aivan turha mennä hakemaan apua, jos Mirena aiheuttaa pahoja ongelmia. He eivät usko minua eikä sinua. Koettu on!

Vierailija
56/64 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemuksia siitä, ettei kierukkaa suostuta poistamaan lainkaan? Missä päin Suomea on vallalla tämä käytäntö? Missä ovat ne gynekologit/ lääkärit jotka ottavat tosissaan Mirena-kierukan aiheuttamat komplikaatiot, tulehdukset jne?

Vierailija
57/64 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään kokemuksia siitä, ettei kierukkaa suostuta poistamaan lainkaan? Missä päin Suomea on vallalla tämä käytäntö? Missä ovat ne gynekologit/ lääkärit jotka ottavat tosissaan Mirena-kierukan aiheuttamat komplikaatiot, tulehdukset jne?

Minäkin olin työkyvytön haittavaikutusten takia, mutta kierukkaa ei suostuttu poistamaan. Soitin gynelle ja hoitaja sanoi ihan suoraan, ettei heillä ole lupaa poistaa kierukoita. Mutta voisivat sen jotenkin "salaa" tehdä, jos kovasti kärsin. Kuulosti erittäin oudolta toiminnalta. Kai ihmisellä on oikeus päättää, haluaako pitää vierasesinettä sisällään. Tai haluaako vaikka raskautta yrittää. 

Kierukkani poistatin lopulta yksityisellä. Sinne pääsin seuraavana päivänä ja homma maksoi 80e. 

Vierailija
58/64 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivuus ja aivosumu. Ovulaatiot jäi pois. 

Vierailija
59/64 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään naisella pahalle haisevia napatyrätulehduksia, joita ei ikinä ennen Mirenaa ollut. Tyrän iho sinistyy, tulehtuu ja aukeaa. Epäilen ettei kierukkaa saatu pois ja se aiheuttaa nyt nuo tulehdukset. Se voisi vatsaontelosta ajautua napatyrään, näin epäili myös eräs hoitaja.

Oireet ovat olleet karmeita. Napatyrän seutua päältä päin ultrannut lääkäri sanoi vain; "kierukka". Siihen "hoito" jäikin. Erilaisten kuvausten yhteydessä ei mainita sanaakaan kierukasta, vaikka sen vuoksi kaikki kuvannokset on otettu. Eikö kierukkaa haluta ollenkaan poistaa? Selviänkö hengissä aina uusivista tulehduksista? 

Kohtu tulehtui ja surkastui, sen limakalvo muuttui kovaksi. Mistä saa apua kierukan poistoon elimistöstä?

Vierailija
60/64 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli Mirena-kierukka 5,5 vuotta ja epäilen, että selkäkipuni johtui kierukasta. Kierukka laitettiin runsaiden vuotojen vuoksi. Vuodot loppu kokonaan kolmen vuoden jälkeen. Tiputteluvuotoa oli ensimmäiset 2 vuotta. Olin tyytyväinen vuotojen vähenemiseen, mutta selkäkipua ollut 4 vuotta ja kun kierukka otettiin pois, niin kivut hävisi. Luulen, että kierukka painoi jotain hermoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi