Esiintymistä sisältävä työ ja jännitys
Kaipailisin apua elämääni rajoittavaan pulmaan - todella pahaan esiintymisjännitykseen.
Työni sisältää jonkin verran esiintymistä, jota jännitän todella paljon. Propral-resepti löytyy, mutta apu on nykyisin melko pieni. Menen jännityksen takia niin kipsiin, ettei ajatus kulje oikein mihinkään suuntaan. Tämä on johtanut välttelyyn ja alisuoriutumiseen. Muista työtehtävistä pidän ja saan kiitosta, eikä työssä muuten ole sinänsä ahdistavaa. Esiintymispelko kuitenkin on johtanut siihen, että töihin meneminen tuntuu vastenmieliseltä ja nukun huonosti. Kaikenlainen huomion keskipisteenä myös vaikka omien ystävien seurassa on kamalaa.
Miten te muut jännittäjät selviätte esiintymisestä? Millä tätä voi helpottaa? Vertaistukea kiitos! Olen suht nuori ja olen yrittänyt ajatella, että ajan kanssa helpottaa, mutta päinvastoin ongelma tuntuu iän myötä vain pahenevan. Terapiaakin on takana. Sosiaaliset tilanteet tuota esiintymistä lukuun ottamatta sujuvat ihan hyvin.
Kommentit (11)
Olin vuosia työssä, jossa piti olla esillä ja olin jo koululaisena jännittäjätyyppi. Minulle tapahtui jonkinlainen altistuminen jännitykselle. Jos en enää jännittänyt jotain tilannetta, koin, etten ollut tehnyt sitä kunnolla. Ymmärsin, että jännitin tehtäviä, koska arvostin niitä tilanteita, enkä halunnut mokata. Opin myös jollain tavalla hyväksymään jännityksen voimaa antavana energiana. En silti edelleenkään tykkää olla esillä ja myöhemmin vaihdoin työtä sellaiseen, jossa ei ole esiintymistä kuin aniharvoin.
Hyvä valmistautuinen, varautuminen, asiantuntemus/kokemus jne.. on valttia. Jännitys yleensä syntyy esim pelko että jotain odottamatonta/arvaamatonta tapahtuu tai jokin mikä saattaa vaikka häpeän valoon. Yleensä pyritään pysymään asiassa mikä on asiankäsittelemiseksi olennaista joten vaikka pieni icebrakerikin voi olla paikalla alkuun jotta saadaan häpeän pelko -ajatukset unohdetuksi ja muu mikä vain häiritsee tai paineistaa. Esim luvuus ei synn yleensä paineistettuna vaan vaatii tietynlaisen mielentilan ollakseen luova esim brainstormeissa. Pieni esiintymisjännitys on ihan paikallaakin koska se kertoo että aivojen hermostollinen järjestelmä on vireänä ja valppaana.
Mulla auttoi hypnoosi ennen väitöstilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi hypnoosi ennen väitöstilaisuutta.
Kiinnostaisi kuulla lisää tästä hypnoosista! Auttaako kuinka paljon? Miten pitkään/useita käyntejä tarvitaan?
Mietin myös, voisiko akupunktiosta olla apua tähän? Onko kellään kokemusta siitä?
Ap
Unohda hypnoosit, akupunktio ja muu huuhaa. Bentsoilla itse pystyin esiintymään. Tarpeeksi niiden kanssa, kun on esiintynyt, ei niitä enää tarvitse.
Rauhoittavia vältellään usein ihan turhaan. Suosittelen lämpimästi vaikka opamox 15mg tuon propralin lisäksi. Kunhan ei käytä päivittäin niin ihan hyvin voit syödä bentsoja satunnaisesti vaikka loppuelämän. 747
Mä pyrin järjestämään esiintymistilanteen siten, että siinä ei ole elementtejä, jotka pahentavat jännitystä mulla.
Mut saa kauhun valtaan: tyhjä stage ilman "puhujanpönttöä", korkokengät, yli 20 ihmisen yleisö, oman esiintymisvuoron odottaminen liian kauan, kirkkaat valot, tietokoneella kirjoittaminen toisten seuratessa screeniä.
Pystyn esiintymään puhujanpöntön tai pöydän takana, kun saan olla ensimmäinen tai toinen esiintyjä ja jos yleisöä ei ole ihan järkyttävän paljoa. Vaatteet ja kengät pitää olla tutut ja mukavat ja joku tekniikka-apulainen lähellä, joka osaa auttaa, jos tulee esiintymistekniikan tai mikkien kanssa ongelmaa.
Siedätys auttaa jännitykseen ja ikä ja kokemus.
Ikävintä on nähdä yleisön myötähäpeä, kun polvet täristen yrittää selvitä omasta osuudestaan ja jännitys ei laukeakaan esiintymisen aikana vaan pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et hanki bentsoreseptiä?
No sehän olisikin kiva jos bentsorespan voisi noin vaan hankkia.
Kokemus ja hyvä valmistautuminen. Ja hei - esiintymiskoulutusta on myös ihan kansalaisopistoissa tarjolla ja siitä on hyötyä. Jos taustalla on traumaa tms, niin sitten terapia.
Miksi et hanki bentsoreseptiä?