Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Adhd onkin kaksisuuntainen mielialahäiriö??

Vierailija
31.12.2022 |

Olen 40 vuotias nainen, eronnut todella epäterveestä suhteesta missä fyysistä ja henkistä väkivaltaa, kontrollointia, sairaanloista mustasukkaisuutta, vainoharhaisuutta, päihteiden väärinkäyttöä ym.

Olen aina ollut todella aktiivinen ja sille on lähinnä naureskeltu kun en ole osannut olla paikoillani. Ruuat palaa pohjaan ellen sitten tee 3 ruokalajia yhtä aikaa, silloin ruuat yleensä onnistuu (koska en voi lähteä liedeltä kauas), olen saattanut mennä illalla klo 21 treenaamaan vielä vaikka aamulla herätys klo 4 tai en saa unta ja siivoan koko talon klo 3 yöllä..
No tämä ei varsinaisesti ole vaivannut ennen kuin nyt eron jälkeen vanhat traumat ja kaikki paska on alkanut vuotaa saumoista ulos.

Mielialat vaihtelee aivan kokoajan, välillä itken hysteerisesti paskaa elämää ja tekee mieli "vetää ranteet auki" sitten toisena päivänä ole keksin aivan älyttömiä ideoita ja tuntuu että virtaa on puolelle kylää. Nyt vasta kun kaikki tuo exän aiheuttama härdelli katosi ympäriltä olen kyennyt näkemään oman "sekoiluni". Lapset ovat onneksi pitäneet monessa asiassa järjen päässä ja jalat maassa niin ideat jääneet vain harkintaan tai sitten mieliala on vaihtunut masennukseen niin nopeasti ettei mitään ole kerinnyt toteuttaa.

Työpaikka psykologi mainitsi kerran kaksisuuntaisen, mutta sanoi vain että ei sulla sitä ole kun pystyt hoitamaan lapset ja eläimet. Näinkö on? Menettääkö kaikki kaksisuuntaisessa kokonaan toimintakykynsä? Itse huomaan nyt että erot on todella suuria. Pakolliset saan hoidettua eli ruuat kaikille ym mitä on sovittu/pakko tehdä.

Adhd ei varmaan kuulu näin isoja mielialamuutoksia? Siis mieliala saattaa muuttua päivässä super energisestä ja idearikkaasta aivan masentuneeseen ja elämään kyllästyneeseen niin että tekee mieli luovuttaa aivan kaiken suhteen ja otan silloin etäisyyttä kaikkiin ihmisiin koska koen olevani niin raskasta Seuraa enkä kykene sivuuttamaan noita negatiivisia tunteita.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti lisätä vielä että aivan älyttömän vaikeaa tietää mitä mieltä jostain asiasta on esimerkiksi parisuhteen tila, kun omat mielialat heittelee näin paljon. En uskalla luottaa ollenkaan omiin tuntemuksiin ja ajatuksiin, kun en tiedä olenko huomenna enää samaa mieltä asiasta.

-Ap

Vierailija
2/5 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lääkäri diagnosoi helpommin tyyppi 2:ta kuin toinen. Bipo-oireiselle ei saa antaa masennuslääkkeitä joten voi olla tärkeä tieto vaikka ei veisi toimintakykyä kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei masennuslääkkeitä saa antaa bipolle? Lapsella kaksisuuntainen epäilys ja syö nyt masennuslääkkeitä 🤔

Vierailija
4/5 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei masennuslääkkeitä saa antaa bipolle? Lapsella kaksisuuntainen epäilys ja syö nyt masennuslääkkeitä 🤔

Ne voi laukaista maanisen kohtauksen. Kai ne tekee tuota tahallaan, että saavat sen manian aikaiseksi ja ihmisen loppuelämäksi antispykooteille sillä syyllä että voi tulla maaninen kohtaus. 

Vierailija
5/5 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd:seen kuuluu todella voimakkaat mielialahäiriöt aivan hetkestä toiseen ja saman päivän ja tilanteen sisällä. Maanis-depressiivisyydessä nuo vaihtelut ovat paljon pysyvämpiä ja pitkäaikaisempia.

Aivokemia on aivan erilaista, eli kyse ei ole samasta häiriöstä.

Välillä adhd:ta kutsuttiin cyclotymiaksi. Ihmettelen, miksi tuosta hyvin asiaa kuvaavasta nimityksestä luovuttiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä