Uskalsin vihdoin laskea omat kulutusluotot
Yhteissumma oli 5106e. Ihan jäätävää. Siis luottokortti, klarnavelka ja muutama muu pieni osamaksu. Osa on mennyt auton korjauksiin, bensaan ja ruokaan, kun olin hetken pois työelämästä, mutta paljon tuossa on ihan turhaakin.
Laskin että jos lyhennän velkoja 300e/kk, lyhentämiseen menee n. 17kk. Tai vähän ylikin koska osassa korot juoksee. Onneksi ei ihan mahdottomat korkokulut ole noista missään.
Mutta nyt ei enää yhtään osamaksua tai kortin vinguttelua, vaan ahkeraa lyhennystä ja kirpparituotot myös lyhennyksiin. Muita velkaantuneita, oletteko tietoisia kuinka paljon on velkojenne kokonaissumma?
Kommentit (35)
Ens viikolla loppuu 4000 maksu ja sen jälkeen isoimman velan kimppuun. Kiitos lumipallovyörytyksen, tästä tää lähtee. Ja mennyt jo koko viime vuoden😁
Miehen kanssa yhdessä vielä n. 10000 € asuntolainaa, ei muita lainoja. Tuntuu aikas siistiltä olla kohta velaton.
Asuntolaina on ok, kaikki pikkuvelat on😳
No eihän tuo ole summa eikä mikään.
Mulla on opintovelkaa 13000.
Vierailija kirjoitti:
Ulosotossa 49700e, kyllä ne sieltä vanhenee. Sulla on pieni summa, ei hätää!
Näet oikeudeksesi elämäsi maksattamisen muilla?
Toivon, että yhteiskunta pian myös majoittaa sinut ja ruokakin tulee talon puolesta.
Mulla tulee olemaan opintovelkaa n. 40-50 000 €. Muuta velkaa n. 5000 €. Ts. selviät kyllä.
Minä uskaltauduin tänään laskemaan. Olikin kymppitonni vähemmän kuin luulin, enää siis 30 000 maksettavaa. Aika motivoivaa, tommonen summa suli päivässä pois😁
3 eri lainaa, yhteensä n. 80000 euroa. Kaikki pitäisi olla viidessä vuodessa maksettu.
Mihin ihmeeseen te saatte hussattua tuhansia euroja lainarahaa??
Onneksi olkoon ekasta askeleesta!
Minulla oli loppuvuodesta yhteensä 9500 euroa velkaa. Ihan järkyttävää. Kaksi täyttä luottokorttia (4000 ja 2400 euroa) ja lisäksi joustoluotto. Nyt olen järjestelmällisesti laittanut noihin rahaa joka kuukausi ja tehnyt tarkan budjetin. Harmittaa. Erityisesti se että tuo joustoluotto (3100 euroa) oli alunperin luottokortin pois maksamista varten. No, maksoin sen, ja silti käytin luottoa uudelleen. Toki taloudellinen tilanteeni on ollut huono - olen tehnyt opinnot loppuun ja elättänyt kahta lasta samalla. Mutta iso osa noista on kyllä täysin turhia kuluja.
Yritän saada kuukaudessa lyhennettyä noita 800 euron verran eli varmaankin tämä vuosi tässä maksellessa menee. Onneksi nyt sain paperit ulos ja voin olla kokopäivätyössä niin rahaa tulee viimeinkin enemmän kuin menee. Yritän etsiä paremmin palkattua työtä nyt kun koulutukseni sen mahdollistaa.
Omia rahankäyttötapoja olen myös tarkastellut. Tiedostan että minulla on joku hahmottamisen ongelma eli vaikka kuinka teen budjettia niin helposti joku lasku unohtuu sieltä. Samoin vaikkapa en aina muista mitä tarviketta on jo lapsille varastossa ja saatan ostaa päällekkäisiä. Eli on asioita jotka vaikeuttavat talouden hallintaa. Ja tunnepuoli. Aika paljon olen itsekin haksahtanut siihen että ostan merkkituotteen siinä uskossa että se olisi laadukas. No, joskus onkin, mutta hyvin usein ei ja päädyn maksamaan turhasta. Samoin huomaan että teen verkossa ostoksia, erityisesti iltaisin, silloinkin kun kyse ei ole välttämättömästä. Ja aika usein se on jonkin tunteen tai tyhjyyden pakoa ja yhtä hyvin voisi tehdä muuta tai mennä vaikka nukkumaan. Olen nyt kirjoittanut päiväkirjaa enemmän ja tietoisesti laittanut kännykkää iltaisin tauolle.
Päämäärä on että en ota enää yhtään uutta velkaa ja joka kuukausi saan maksettua reilusti pois. Säästän myös omaan asuntoon ja yritän motivoitua siitä miten paljon saan laitettua siihen sitten kun velat on maksettu pois. Pitkään minulla pyöri niin että lyhensin luottoja ja jouduin sitten muutaman viikon päästä ottamaan taas uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompi maksaa vaikka kahdessa erässä kun pyydät pankista lyhennysvapaata asuntolainaan siksi aikaa.
Asun vuokralla.
Mutta ainahan sitä kannattaa kysyä.
Hyvin olen tietoinen, vouti ilmoittaa sen kerran kuukaudessa. Pahimmillaan se oli 165.000 euroa, tällä hetkellä enää 43.000. Ensi vuoden lopussa kaikki on maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin olen tietoinen, vouti ilmoittaa sen kerran kuukaudessa. Pahimmillaan se oli 165.000 euroa, tällä hetkellä enää 43.000. Ensi vuoden lopussa kaikki on maksettu.
Peliriippuvuus vai mihin saa päätyy ottamaan talon hinnan kulutusluottoa??
Sanoin että luottokortin ja klarnavelan LISÄKSI pari muuta pientä osamaksua (velkasumma niissä alle 400e). Suurin velka on siis luottokortilla ja klarnatilillä.