onko kateus merkki siitä, että pitäisi itse tavoitella samaa? Siis alitajuinen viesti.
Tunnustan olevani kateellinen aina, kun luen artikkeleita menestyneistä naisyrittäjistä. Pännii niin vietävästi. Mitä luulette, pitäisikö tämä tunne ottaa alitajuisena viestinä siitä, mitä minä todella haluan elämässäni tehdä? En ole koskaan toiminut yrittäjänä, enkä edes ymmärrä tietoisesti, mitä siinä kadehdin...
Mitä kokemusta teillä on siitä, kuinka " oikeassa" tuo tunne on??
Kommentit (7)
eihän sun tartte samaa havitella, mutta ehket ole tyytyväinen elämääsi sellaisena kun se nyt on? sinun pitäisi jollain tavalla kehittää itseäsi? aloita vaikka jokin uusi harrastus, opiskele, tms...yrittäjyys on sen verran rankkaa, että siihen nyt ei kannata ihan heti lähteä ellei ole todellista poltetta ja tahdonvoimaa.
Juuri näin olen periaatteessa aina ajatellut. Mutta viime aikoina olen yrittänyt opetella kuuntelemaan " sisäistä ääntäni" , ja totta puhuen olen hakoteillä, kun en oikein tiedä vielä, miten sitä kuunnellaan.... Siksi kehitin ylläolevan teorian.
Toisekseen tiedostan, että en yleensä koskaan lehtiä lukiessani kadehdi ketään. Tämä on ainutlaatuinen tunne, että kadehdin ihmistä, jota en edes tunne, enkä hänestä mitään tiedä. Ja se liittyy aina yrittäjyyteen. Ei muuhun.
ap
että ehkä et ole yrittäjyydestä niinkään kateellinen, vaan siitä että joku on ihan omalla työllä pistänyt rahoiksi ja pärjää mukavasti elämässä? Onko sinulla siis tunne, että et ole saanut mitään aikaiseksi elämässäsi? Ei nyt puhuta lapsista ja perheestä, nehän ovat myös aikaansaannoksia. Mutta kaipaatko jotain " menestystä" tms.
Hyvä huomio sinulta! Olen palaamassa työelämään piakkoin. Ja tiedän, että nyt on minun aikani tehdä jotain. Olen myös 38-vuotias, eli tuo elämän kriisikohta on varmaan nostamassa päätään.
Eli teoriani uudestaan: Olen kateellinen siitä, että joku on menestyvä. Onko tämä merkki siitä, että minun pitäisi lähteä luomaan " uraa" ? Olenko niin kauan kateellinen toisten menestymisestä, ennekuin olen itse yrittänyt samaa?
ap
mitä haluat alkaa tekemään. Minulla on vähän samankaltaisia ajatuksia (olen 36 v) ja haaveena onkin yrittäjyys (monivuotisesta harrastuksesta työ) Huomaan olevani joskus menestyville yrittäjille kateellinen juuri siitä, että he ovat sen kovalla ja omalla työllä tehneet, minä en ole taas tehnyt asian eteen juuri mitään vaikka minulla on lahjoja/kykyjä siihen. Sitten vain kerran välähti lamppu päässäni, että nyt minä teen sen! SE on se minun juttuni. Pikkuhiljaa aloittelen, ilman stressiä, pitkä siirtymävaihe tiedossa. Mutta ajatuksissa on jo vaikka mitä. Tämä on varmaan tätä ikäkriisi vaihetta elämässä, kun olis pitänyt " saada aikaiseksi jotakin" ja sitten huomaa, ettei olekaan saanut.
t. 5
eli sinä olet löytänyt kateudestasi alitajuisen viestin! Se on auttanut sinua tiedostamaan, että sinulla on kykyjä, joita haaskaat.
Onnea valitsemallasi tiellä! Toivottavasti minäkin löydän sen oman juttuni ja pian!
ap
Kateus liittyy persoonallisuuteen ja itsetuntoon. On ihmisiä, jotka eivät juuri koskaan kadehdi ja niitä, jotka kadehtivat aina, vaikka saavuttaisivat samoja asioita kuin kadehtimisen kohteensa.
Kateus ei siinä mielessä katoa, koska kyse on ongelmasta (perin inhimillisestä sellaisesta) korvien välissä.