Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen surkein osakesijoittaja ikinä! Salkussa meni eilen maaginen -50% rikki. Myin aiemmin tänä vuonna tappiolla puolet pois. Osingot 0 euroa.

Vierailija
29.12.2022 |

Nelinumeroinen summa kyseessä.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi myit tappiolla? Sijoittaminen on pitkän aikavälin hommaa. Sieltä ne nousee, ellei ole konkurssikypsä firma.

Tuli paniikki enkä kestänyt stressiä. Ajattelin vähän pienentää riskiä, mutta käytännössähän aiheutin näin ihan itse sen riskin toteutumisen :(

ap

Vierailija
22/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut ihan samanlainen tuuri sijoituksissa aina kun olen niitä yrittänyt. Vähemmän häviää kum makuuttaa nollakorkotillä pankissa Nyt ei ole enää mitä sijoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä kannata tappiolla myydä. Osta ja unohda on mun strategiani. Tykkään osinkopapereista, niillä rahoilla voi sitten taas ostaa uusia osakkeita.

Vierailija
24/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Huonolta kuulostaa. Nyt pitäisi ostaa, kun on laskusuhdannetta. Ja sitten pidetään niitä ainakin sinne saakka, että on nousukausi.

Mitään kunnon romahdusta ei pörssissä ole ollut vuosikymmeniin ja kursseissa on paljon ilmaa. Nyt ei ole oikea aika laittaa lisää rahaa.

Vierailija
25/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sulla on salkussa?

Itsellä "vain" -10%, mutta vakavaraisia yrityksiä ja esim. Wärtsilä miinuksella mutta niin hyvät tulevaisuudennäkymät että en myy.

Yleensä ollaan tässä välipäivinä tehty osakeostoksia, mutta tänä vuonna mennyt melkein 10 000 euroa uuteen ilmalämpöpumppuun, aurinkopaneeleihin ja sähköpyörään että hirveästi ei nyt jäänyt ns. löysää tilille. Paneelit tuottivat kyllä kesällä kivasti ja onneksi vanha ILP hajosi alkuvuodesta, kun uuden sai kohtuuhinnalla ja heti - samoin sähkönkulutus laskenut sen myötä. Ja sähköpyörä on ollut ehdottomasti vuoden paras hankinta!

Tulevaisuuden arvonnousun perusteella ostettuja teknologiayhtiöitä.  Piti olla varmaa rahaa tulossa :(

ap

Jos on opiskellut osakesijoittamisesta edes alkeet, niin tietää, että tällaiset yhtiöt ovat hyvin epävarmoja. Hyvällä tuurilla niihin sijoitetut rahat voivat kasvaa muutamassa vuodessa yli kymmenkertaisiksi, mutta paljon suuremmalla todennäköisyydellä niihin tehtyjen sijoitusten arvo laskee. Niinpä tällaisiin yrityksiin kannattaa laittaa vain pieni osa sijoituksistaan, max 10-20 %. Suurin osa osakesijoituksiin menevistä rahoista kannattaa laittaa suurin tunnettuihin firmoihin, jotka ovat maksaneet osinkoja jo vuosikausia.

Minä olen tehnyt näin. Nykyisessäkin tilanteessa osakesalkku on 20 % plussalla. Lisäksi olen saanut vuosien kuluessa osinkoja yli 30 % siitä summasta, jonka olen käyttänyt näiden osakkeiden ostoon.

Vierailija
26/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä kannata tappiolla myydä. Osta ja unohda on mun strategiani. Tykkään osinkopapereista, niillä rahoilla voi sitten taas ostaa uusia osakkeita.

Ei toimi lainkaan jos homma perustuu arvonnousuun.  Silloin pitää olla koko ajan valmiina kaupantekoon ja seurata kurssia jatkuvasti.

Vierailija
27/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Huonolta kuulostaa. Nyt pitäisi ostaa, kun on laskusuhdannetta. Ja sitten pidetään niitä ainakin sinne saakka, että on nousukausi.

Mitään kunnon romahdusta ei pörssissä ole ollut vuosikymmeniin ja kursseissa on paljon ilmaa. Nyt ei ole oikea aika laittaa lisää rahaa.

Osakekohtaista ehkä, osasta lappuja on sulanut arvosta paljonkin. Eikös joku ole joskus sanonut että oikea aika ostaa osakkeita on silloin kun veri virtaa kaduilla? Itse seurailen oman listan osakkeita ja katson milloin arvo putoaa sille tasolle että haluan ostaa. Hiljaa hyvä tulee.

Vierailija
28/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi lainkaan jos homma perustuu arvonnousuun.  Silloin pitää olla koko ajan valmiina kaupantekoon ja seurata kurssia jatkuvasti.

Joo, en teekään päiväkauppaa, vaan nimenomaan kokoan salkkua eri tavalla. Noita voin sitten joskus eläkepäivinä myydä.

Vierailija
29/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitin rahastoihin viisinumeroisen summan ennen koronaa. Olivat plussalla kymmenisen prosenttia. Sitten kyykkäsi ja pahimmillaan oli -20% miinuksella. Nyt on enää -5%. Kyllä ne pikkuhiljaa taas nousee!

Jos osakerahastoihin sijoitit, niin aika kehnon salkunhoitajan löysit. MSCI World on kuitenkin reilu 10% yli huipusta ennen koronaa.

Yhdistelmärahastot on tietysti oma lukunsa, nyt on kyyti kylmää, kun korot nousee ja osakkeet dippaa.

Vierailija
30/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano vielä ap et sijotat vielä pankin kautta? XD

Mitä pahaa on siinä, että sijoittaa pankin kautta? Kyllä minäkin teen suorat osakeostoni Nordean kautta, koska sen kulut ovat paljon pienemmät kuin esim. Nordnetin. Rahastot ovat sitten toinen juttu.

Vierailija
31/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hermostu. Jos olet nuori ihminen, niin kyllä se siitä.  Aika korjaa tilanteen. Mä olen ostanut vuodesta 1991 pienellä summalla joka vuosi, ekat ostot tein kesätyörahoista, nykyrahassa noin tonnilla tai parilla, ja tietynlaista itsekuria se on vaatinut, kun palkka on luokkaa alempi keskiluokka ja sivussa on maksettu opinto-,asunto- ja mökkilainoja.  Mua ei hirveästi kiinnosta mikä on tappiolla tai ei.  Ostin aikoinaan ns. senttiosakkeita pakettiin myös, eikä ollut tyhmä päätös. Ruokaa, lääkefirmoja, rahoitusta ja metsää. Yhteen en koske ja ne on kaivosfirmat ja pelkkiä kulutustavaroita myyvät kauppaketjut.  Niiden elo tuppaa olemaan turhan epävakaata.....Olen nähnyt monta nousua ja laskua. 

Tämä on pitkän aikavälin hommaa. Osinkoja saan jo jonkun verran ja olen ostanut osakkeita niilläkin. Ja se onkin mun tavoite, että jos eläkkeelle pääsen, voisin vaikka osingoilla tehdä reissun joka vuosi tai ostaa siivouspalveluja, hierojaa, yksityislekuria tms. ja ne lekurin määräämät lääkkeet.....

Rouva 53. 

Vierailija
32/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaah. Häviäjiä on paljon, useimmat vaanovat hiljaa ja häpeävät. Voittoja liioitellaan ja aina leuhkitaan.

Vierailija
33/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut ihan samanlainen tuuri sijoituksissa aina kun olen niitä yrittänyt. Vähemmän häviää kum makuuttaa nollakorkotillä pankissa Nyt ei ole enää mitä sijoittaa.

Missä pankissa on nollakorkotili? Nykyään saa säästötililli korkoa.

Vierailija
34/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä pankissa on nollakorkotili? Nykyään saa säästötililli korkoa.

No eikä saa.

T:  OP omistaja-asiakas.

Vierailija
35/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
36/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi myit tappiolla? Sijoittaminen on pitkän aikavälin hommaa. Sieltä ne nousee, ellei ole konkurssikypsä firma.

Tuli paniikki enkä kestänyt stressiä. Ajattelin vähän pienentää riskiä, mutta käytännössähän aiheutin näin ihan itse sen riskin toteutumisen :(

ap

No niin. hajautus: maantieteellinen, alakohtainen ja aikakohtainen. Mikä näistä on toteutunut sun kohdalla? Miten olisi, että luet vähän kirjallisuutta ennen seuraavia ostoja? Älä missään nimessä kuuntele pelkästään noita vasta-alkajia sijoitusmaailmassa. He eivät ole nähneet pohjia, he eivät ole nähneet kuin pitkää nousua muutamilla pienillä laskuilla. Osakekohtainen sijoittaminen vaatii sen ison työn pohjalle ihan jo yrityksen tuntemisesta lähtien, saatika sitten koko alakohtaisen tuntemisen. Sun pitää tietää miten luetaan yrityksen vuosikertomus ja mitä alalla ylipäätään tapahtuu. Esimerkiksi Wärtsilä yrittää olla teknologia firma, mutta sen historia on konepajana ja sitä se on edelleen. Teknologiaa on nykyään jokaisessa yrityksessä, mutta jostain syystä Wärtsilä haluaa profiloitua jonain innovaatiofirmana teknologian osalla. Moottoreissa kyseinen yritys on aivan mielettömän hyvä ja sellaisena sen pitäisi pysyä. En ole yritykseen niin kovin kiinnostunut, koska en näe tuon kokoisen firman onnistumista heidän osaltaan, että osaisin vastata miksi tälläisen tempauksen on tehnyt. Olisivat pysyneet siinä coressaan eli moottoritekniikassa ja metalliteollisuudessa. Ehkä joku siihen sijoittanut osaa vastata?

Itsellä auttaa se kun kysyn ennen ostamista vielä kerran, että mikä mua oikeesti motivoi tässä yrityksessä?

Vierailija
37/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä ei ole olemassa hyviä ja huonoja sijoittajia, mitä tulee parhaiden osakkeiden valitsemiseen.

Aihetta on tutkittu vuosikymmenet, ja on päädytty siihen lopputulokseen ettei kukaan voita markkinoita riittävän säännöllisesti. Buffett on oma lukunsa, koska hän on yrittäjä joka pyörittää omistamiaan yhtiöitä.

Kun amatöörisijoittaja voittaa markkinat, hän kuvittelee olevansa hyvä sijoittaja. Todellisuudessa ne pari osakevalintaa osuivat tuurilla, kun tuli uutta tietoa. Amatööri tietysti kuvittelee että hinnat nousivat koska muutkin tajusivat mitä hän tajusi, mutta eihän se oikeasti niin mennyt. Kun amatöörisijoittaja häviää markkinoille, hän kuvittelee olevansa huono (tai useassa tapauksessa huijattu). Todellisuudessa niiden huonojen valintojen hinnat perustuivat ammattilaisten tietoon, ja sitten tuli uutta tietoa joka tiputti hintoja. Ei ole merkitystä kuinka tietämätön olet; jos ostat randomilla osakkeita, niiden hinnat ovat kohdillaan sillä perusteella mitä nyt tiedetään. Ellet kuulu sisäpiiriin, on epätodennäköistä että sinulla olisi parempaa tietoa.

Pointti on että jos ostat vain muutamaa yhtiötä samalta sektorilta, voit voittaa isommin tai hävitä isommin. Ei ole perusteltua ottaa tätä lisäriskiä.

Kannattaa hajauttaa ja pitää kulut alhaisina. Sijoitti sitten osakkeisiin suoraan, tai indeksirahastojen/ETF:ien kautta.

Oma saamani tuotto on markkinatuotto - pienet kulut. Se on koko sijoitusajalta keskimäärin 10,5% / vuosi. Rahoitusalan ammattilaisena tiedän etten ole markkinoita viisaampi. Tällaisia vuosia tulee välillä, mutta kannattaa vain sijoittaa lisää.

Vierailija
38/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kynä ja kumi esiin kun käytte läpi Eurostoxx 600 -yhtiöt.

https://www.stoxx.com/document/Indices/Factsheets_Components/2016/April…

Osinkotuottoja:

https://www.dividendmax.com/market-index-constituents/stoxx600

"Total 570 shares listed on the STOXX600"

Siis jätät peräti 30 yhtiötä indeksistä pois. On kyllä hurjaa "näkemyksen ottamista".

Vierailija
39/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan. Menin vuoden 2008 romahdukseen >90% varoista osakkeissa. Kuusinumeroinen summa jossa ensimmainen numero ei ollut yksi. Alimmillaan salkku oli n. 40% korkeimmasta arvostaan mutta vuonna 2008 oli kyseessa notkahdus josta toivuttiin aika nopeasti kun vaan piti pään kylmänä eikä myynyt paniikissa. Se soppa jota nyt keitetään voi olla paljon sakeampi ja arvostustasot voivat laskea pitkäksi aikaa vaikkei suoranaista romahdusta tulisikaan. Helmiäkin on seassa mutta ostoissa kannattaa olla varovainen.

Vierailija
40/48 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja jo täällä. Lisäisin ehkä sen että ei kannata sijoittaa sellaiseen yritykseen jonka toiminnasta/tuotteesta et ymmärrä. Itse aikanaan aloittelin ostamalla ihan oman firman osaketta, koska ajattelin että siitä nyt ainakin pitäisi ymmärtää että mikä on hyvä ja mikä huono merkki. Olen lipsunut tästä säännöstä kerran kun mukamas löysin hyvän tilaisuuden, ja takkiinhan siitä tuli. Olen pitänyt paprun salkussa ihan vaan muistuttamassa siitä, että osakemarkkinoilla voi käydä niin.

Ap, lue nuo kommentit, opiskele vähän lisää ja aloita varovasti. Muista hajautus ja kulut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä