Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei ole laittanut tikkua ristiin tämänkään joulun suhteen, menee kuppi nurin ihan just.

Vierailija
24.12.2022 |

Lasten takia yritän nyt pysyä kasassa. Aamulla riisipuuroa keittäessä se iski oikein tajuntaan, kun kuuntelin kuinka ukko kuorsaa sängyssä, että meillä ja meidän lapsilla ei varmaan olisi minkäänlaista joulua, jos en minä raataisi itseäni hengiltä aina joka vuosi. Mies elää vielä 40-vuotiaanakin vuosi toisensa jälkeen omaa lapsenomaista satujouluaan, osallistumatta sen järjestämiseen millään lailla. Paketit paketoituvat kuin itsestään, ruoat hyppäävät pöytään ja kuusi kävelee metsästä koristeltuna olohuoneeseen. Koti siivoaa itse itsensä, koristeet ilmestyvät varastosta ja joulupukki ihan vain itsekseen osaa tulla meillekin illalla. Miksi sitten mahdollistan tämän? Koska haluan että lapsilla olisi ihana joulu. Koska itsekin rakastan joulua. Mutta olisi kiva, että kun perheessä on kaksi aikuista, sitä joulua myös järjestettäisiin yhdessä ja että se toinenkin ottaisi jotain vastuuta. Vähintään huomaisi edes, että toinen tekee helvetinmoisen duunin sen kaiken eteen. Nyt alkoi ahdistaa ja todella.

Kommentit (434)

Vierailija
1/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sanonut, että voisi jonkun homman hoitaa. Vaikka se kuusi.

Vierailija
2/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää ensi vuonna jouluksi reissuun. Tai ehkä kokeilet puhumista asiasta miehen kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennä sitä laittamista. Niin minäkin tein. Vähensin niin kauan, että nyt puoliso on se, joka ehdottelee joulutouhuja.

Lapsille riittää kuusi, karkit ja lahjat.

Vierailija
4/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on tehnyt kaikki jouluvalmistelut, ruokia myöten. Minä en ostanut edes yhtään lahjaa.

Vierailija
5/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi katsella tuollaista "kumppania".

Vierailija
6/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. En tajua ,miksi olet ottanut tuollaisen miehen. Meillä on joulu tehty yhdessä. Käytiin yhdessä jouluostoksilla, kun paketoin paketteja ,mies siivosi ja toi kuusen. Teini koristeli sen ja laittoi muut koristeet kotiin. Mies paistoi kinkun kuten joka joulu yms. Yhteistyötä joulun laitto vaatii.

Vierailija
7/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies on tehnyt kaikki jouluvalmistelut, ruokia myöten. Minä en ostanut edes yhtään lahjaa.

No onko se sitten reilua? Vai haluaako mies nimenomaan tehdä kaiken yksin?

Vierailija
8/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama tilanne mutta se laiskottelija onkin nainen meillä joka ei laita tikkua ristiin

Vierailija
9/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on rauhoittumisen, ei raatamisen aikaa.

Vierailija
10/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusjouluun kyllä kuuluu tuo Äidin ahdistus ja marttyyri asenne, siitä ne lastenkin joulumuistot jää. Ja ihan turha sanoa ettei ne huomaa, kyllä sen tunnelman aistii. Itse en viettänyt jouluja ennenkuin esikoinen oli 4, ihan tuosta syystä. Sen jälkeen ostettiin muovikuusi ja jotain koristeita (nyt 10v jälkeen sama setti). Ruoka tulee kaupasta- yksi ostoskierros, lahjat ostan joulukuussa kun muutenkin käyn kaupoilla. Lapset koristelee, muutaman vuoden on jo siivonnut edellisenä iltana. Kyllä, paketoin kaikki itse ja aattona laitan kaiken tarjolle, mutta kevyin mielin, on mitä on ja yhdessä olo on tärkeintä. Joulun jättäisin vieläkin , jos vaan mahdollista, vähemmälle, mutta nuorempi 11v tyttö on jouluihmisiä ja alkaa jo marraskuun alussa kysymään että onhan riisipuuroa ( joo, on - Saarioisten valmiit annoskupit lapsille) ja haluavat viettää "meidän perinteisen päivän". Syödään lounas- ja avataan ne muutamat paketit, pelataan. Sitten käyn lenkillä ja illalla on alkupalapöytä ja aikuisten viinilasit. Ja siinä se. ENÄÄ ei ahdista, 30 vuotta siihen meni.....

Kotona tosiaan nähtiin näitä sänkyyn itkemään (äiti), "kaikkeni olen tehnyt ja te vaan tappelette" en puhu moneen tuntiin, istutaan hiljaa kun ei saa sanoa mitään "normaalia"....

Vierailija
11/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan miehesi tyylin ja sellaisia yksinkertaisesti vain on olemassa puhuipa heille suu vaahdossa työn jakamisesta tai laatisi työlistoja. Ei mene perille.

Toinen vaihtoehto on päättää itse, mitä suostuu tekemään . Lapsillekin voi antaa hommia niin kuin kuusen koristelun , siivoamista, roskien viemistä  yms. KUnhan ei pyri täydellisyyteen. Se suorittajaminä voi olla juolun pahin mörkö.

Riisipuuronkin voi kypsyttää uunissa ja aina voi sentään sopia tilataanko osa ruuista valmiinsa. Yleensä siinä vaiheessa toinen herää kustannukset kuultuaan.

Lapsilta voit myös kysyä onko teidän joulussa jotakin, jota eivät huomaa ja tarvitse. Heitä ei voi käyttää tekosyynä joulun suorittamisessa. Tärkein joulun tunnelma lapsille on vanhempien mieliala.

Hyvää joulua sinulle!

Vierailija
12/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ryhtyy aina aattona marttyyrina kinkunpaistoon. Hän on sen hankkinut, hän joutuu sen paistamaan. Missä on uunipelti? Miksi ei ole puhdasta uunipeltiä, eilen oli, kun paistoit piparkakkuja. Ja samaan aikaan miehen nenän edessä on edellisestä joulusta asti lieden vieressä ollut pelti (ihan totta, hän jätti sen siihen vuosi sitten ja minä olen hyväksynyt, että hän siivoaa sen kyllä pois aikanaan, kuten vuosi sitten lupasi). Mies tuijottaa uunipeltiä ja ihmettelee, että ei sitä voi käyttää, sehän on likainen. Ehdotan, että pesisi sen ja niinhän tuo tekee, hirveän vihaisena, kun kaiken joutuu tekemään itse.

Ja sitä rataa menee meidän joulu. MInä keitän puuron, mies ryhtyy juuri ennen puuron valmistumista puuhaamaan itseään ja lapsia viemään kynttilöitä haudoille. Kun se sopii hänelle. Puuro jää syömättä. Palattuaan alkaa saunaanmenon suunnittelu, minä laittelen tuona aikana joulupöytää valmiiksi kaikessa rauhassa, mies menee ja höseltää. Jos erehdyn istumaan, hän on haukkana vieressä ja ihmettelee, miksi hän on se, jonka pitää tehdä kaikki, nytkin imuroida neulasia. Tosin ei hän ole ollut imuroimassa, kunhan on taas siirrellyt koristeita lasten koristelemassa kuusessa, jotta se olisi tasapainossa (?).

Vuodessa vihaan eniten joulua. Tämä on  se päivä, jolloin pitää suorittaa koko ajan. Paitsi juuri nyt, kun mies vimmalla pakkaa lahjoja, missä on joulupaperi ja teippi ja tarrat, joihin kirjoittaa saajan nimi, miksi hänen pitäisi kaikki hoitaa.

Vierailija
13/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap rouvalta jäi vielä kertomatta se, että illalla pitäisi olla kiihkeänä sängyssä.

Vierailija
14/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksaisi katsella tuollaista "kumppania".

En minäkään tuollaista uhriutuja-vaimoa kauan katselisi.

Vierailija
15/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiehumaito riisipuuroon niin ei tarvii koko ajan vahtia ja sekoittaa.

Vierailija
16/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä vaan nautit valmiista ja kelpaa ne ruuat sun muut? Mielestäni ihan v* noloa, jos on lapsiakin. Ihan sama kumpaa sukupuolta lokkeilija on.

Vierailija
17/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloisten virka-aikaihmisten ongelmia. Tehkää tuo vielä tehdessänne kolmivuorotyötä. Joulun voi viettää töissäkin.

Vierailija
18/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sanonut, että voisi jonkun homman hoitaa. Vaikka se kuusi.

En ole ap, mutta nyt puhutaan aikuisesta ihmisestä, jonka luulisi itsekin kykenevän aloitteellisuuteen ja osallistumiseen. Ei ole kyse mistään lapsesta tai palvelijasta, jota ohjata.

Jos ap joutuu pyytämään mieheltä kuusen hakua, ap on se, joka huolehti, että kuusi tulee. Vastuu asian olemassa olon muistamisesta on edelleen ap:lla. Miksei mies mieti itse, mitä kaikkea tarvitaan ja sitten vain kerro, että minä hoidan tuon ja tuon, ettei tule tuplana?

Mä olen jo eronnut ja jouluvalmistelutkin kiireestä ja paineesta huolimatta sujui mukavalla tunnelmalla, kun ei ole moisia ärsytyksiä miehestä, joka ei osallistu ja pahimmillaan vielä valittaa toisen tekemistä asioista. Lapsillekin mukavampi, kun aikuiset (minä ja vanhempani) on oikeasti hyvällä tuulella.

Vierailija
19/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin makaa kuin petaa, itse olet hänet valinnut ja itse hänen kanssaan yhä olet. Oletko edes saanut avattua suutasi enenn joulua ja sanonut hänelle että hänkin voi nyt sitten tänä jouluna osallistua?

Vierailija
20/434 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista rähistä sitten joulupöydässä